Als iemand die zijn of haar partner sommeert vaker naar de sportschool te gaan om vervolgens te klagen dat de avondjes samen op de bank te kort zijn, komen overheden met de beste bedoelingen ook in problemen. Iedereen moet aan de elektrische auto, maar dan mist de staatskas ineens een hoop inkomsten uit brandstofaccijnzen. Zelfs in Amerika dreigt dit.

Momenteel vangt de staat Washington zo’n 12 eurocent per getankte liter, of net geen 50 dollarcent per gallon in vrijheidseenheden. Volgens de website KIMA wil de staat de brandstofaccijnzen vervangen door een kilometerheffing van 2,5 dollarcent per mijl, wat ongeveer neerkomt op anderhalve cent per kilometer. In de staat Georgia overwegen ze ongeveer hetzelfde, maar daar zou slechts een deel van de accijnzen geschrapt worden.

In Nederland gaan we vanaf 2030 rekeningrijden, officieel Betalen naar Gebruik (BnG) genoemd. Al vanaf de jaren negentig was rekeningrijden een gespreksonderwerp, ruim voordat er EV’s te koop waren. Toen was het tegenargument altijd: gooi de brandstofaccijnzen omhoog, dan heb je de makkelijkste manier van rekeningrijden. Je betaalt dan automatisch voor gebruik. Met de komst van EV’s gaat die vlieger niet meer op, want EV-rijders betalen geen accijnzen.

Rekeningrijden én accijnzen in Nederland

BnG vervangt in Nederland alleen de wegenbelasting, maar de accijnzen op brandstoffen zullen blijven. Brandstofrijders betalen per kilometer dus eigenlijk dubbel belasting: een keertje bij het tanken en een keertje achteraf als de kilometerheffing wordt verrekend. Bovendien lijkt het erop dat de heffing hier maar liefst 7 tot 8 cent per kilometer wordt. Volgens vakbond CNV gaan mensen die met de auto naar werk gaan al snel 300 euro per maand extra betalen.

De reden waarom de brandstofaccijnzen zo hoog blijven, is geen kwaadaardig complot van bloeddrinkende ministers in kelders van pizzatenten, maar heel simpel: de overheid wil heel graag dat we elektrisch gaan rijden en ontmoedigt het gebruik van benzine- en dieselauto’s. Voor de brandstofrijders zal de aanpak van de staten Washington en Georgia in ieder geval een heel stuk eerlijker aanvoelen.

Reacties

  • ren heeft op 26 juli 2023 geschreven:

    Wat je weer helemaal weglaat in je pruts artikel is that veel staten een toeslag doen op de wegenbelasting voor electrische autos in de VS. Dus 1 keer per jaar betaal je je ‘tags’ zoals ze dat noemen en voor een elektrische auto is dat meer. In Colorado bijvoorbeeld 50 dollar extra maar ik hoorde laatst dat Texas er wel 300 dollar boven op wil gooien.
    50 dollar is redelijk , 300 dollar is te veel.

    Reageer
  • Ruud heeft op 26 juli 2023 geschreven:

    Met auto niet meer op vakantie naar buitenland want je kilometer heffing loopt maar door,plus de tolwegen in buitenland.Dag vakantie

    Reageer
  • Dick heeft op 26 juli 2023 geschreven:

    Mijn auto gebruikt ongeveer 18 kW per 100 km. Bij het laden betaal ik € 0,15 per kW belasting. Laden kost 18 x € 0,40 = € 7,20. Dat is all bijna de prijs van bezine. Hoezo betaal ik geen belasting?

    Reageer
  • Mat heeft op 26 juli 2023 geschreven:

    Kilometerheffing om naar je werk te mogen rijden, de accijns op benzine en als klap op de vuurpijl nog een keertje inkomstenbelasting betalen. Misschien is werkeloos zijn een optie naar de toekomst gezien.

    • Henk heeft op 26 juli 2023 geschreven:

      Als je werk net zo beroerd is als je logica, zal je al wel werkloos zijn. Jankert.

      • Frits heeft op 26 juli 2023 geschreven:

        Achterliggende gedachte is dat wij hier in Nederland leeggetrokken worden ☹️ en daarmee ook als vee een hoek in gedreven.
        Als de overheid nou eens stopt met geld gratis weg te geven en stopt met sponseren van een oorlog is er geen belasting verhoging nodig.

        • Piet heeft op 27 juli 2023 geschreven:

          Mooi gezegd Frits

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Henk. heeft op 25 juli 2023 geschreven:

    Eerlijker als in Nederland is het al snel.
    Werk dan gewoon met vignetten of iets dergelijks. Ook voor buitenlanders!
    En niet de km die je in Frankrijk maakt hier nog een x betalen.

    Reageer
  • Bgates heeft op 25 juli 2023 geschreven:

    Dit is propaganda geloof er niks van, de bloeddrinkende overheid in pizza tenten is precies de reden dat dit gebeurd. Onderzoek pizzagate!!!

    Reageer
  • Edwin heeft op 25 juli 2023 geschreven:

    Uhm… Hoe dan? Ze gaan volgens de titel het eerlijker doen in de VS, maar meer dan dat ze het gaan heffen per kilometer staat er niet. Dus hoe gaan zij dat aanpakken? En waarom kan het daar wel?

    • Frits heeft op 25 juli 2023 geschreven:

      Lekker suggestief artikel. In US betaal je geen mrb, hooguit tol op snelwegen, hier betalen EV’s nú geen mrb. Met rekeningrijden gaan EV’s juist wel betalen en de mrb wordt dan voor ICE afgeschaft, dus wordt het juist eerlijker hier…

      • Henk heeft op 25 juli 2023 geschreven:

        Precies zo is het. Pure clickbait dit soort artikelen en er zullen wel weer allerlei wappies op af komen om anti-establishment poep te dumpen.

        Reageer
      Reageer
    • Rene heeft op 25 juli 2023 geschreven:

      Omdat ze wel de accijnzen op brandstof verlagen of afschaffen en deze vervangen voor een kilometerheffing. In Nederland betaal je beide.

      • @rene heeft op 25 juli 2023 geschreven:

        Wat prima is en helemaal niet oneerlijk zoals de Telegraaf-achtige kop van dit artikel suggereert.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)