Waarschijnlijk is deze auto iets nuttiger in het zonnige Californië dan in Schin op Geul, maar toch: het is 2025 en we hebben een zonneauto. Nou ja, bijna. Na een Nederlandse poging en een Duitse poging is het de beurt aan de Amerikanen. Het Californische bedrijf Aptera Motors gaat de definitieve versie van de Aptera onthullen. Ja, het eerste kind lijkt een vernoeming naar de ouder, want het is de Aptera Aptera.

Aptera legt uit dat de zonneauto nu in de laatste ontwikkelingsfase zit. Dit houdt in dat er een auto is die helemaal klaar is voor productie, maar dat ze alles nog één keer grondig testen. Onderdelen die de test doorstaan, mogen definitief in productie genomen worden. Wanneer (en óf) de auto naar Nederland komt, is nog niet bekend. In de VS moet ie dit jaar dus verschijnen.

Lees ook: Sono was de Duitse poging voor de zonne-auto

Hoeveel kun je gratis rijden met de Aptera?

In 2019, toen de Aptera EV voor het eerst werd onthuld, claimde het bedrijf dat de auto een bereik van wel 1.600 kilometer kon halen met één lading, plus zo’n 65 kilometer per dag op zonne-energie in het zonovergoten Californië. In 2025 zijn deze cijfers aangepast naar 640 kilometer per acculading en nog steeds die 65 kilometer per dag op zonne-energie.

Voor mensen in Lutjebroek, waar de zon minder vaak schijnt, biedt Aptera de mogelijkheid om de auto snel te laden via een stopcontact. Binnen een uur is de accu voldoende opgeladen om 640 kilometer te rijden. Of het model met een actieradius van 1.600 kilometer nog op de planning staat, is onduidelijk. Al kun je je afvragen of er überhaupt behoefte aan is.

Koolstofvezel en snelle acceleratie

De koets van de Aptera is bedekt met 700 watt aan zonnecellen. De carrosserie is van lichtgewicht koolstofvezel en in elk wiel zit één elektromotor. Je kunt met z’n tweeën plaatsnemen in de auto. En hij is vlot: de 0-100-tijd is 4 seconden. De topsnelheid is 162 km/u. Er zijn nog geen resultaten van crashtesten gepubliceerd.

Het ontwerp is mede ontwikkeld door het gerenommeerde Italiaanse designhuis Pininfarina. Zij hebben met behulp van een windtunnel in Turijn de aerodynamische vorm van de Aptera nog verder geoptimaliseerd. Dit resulteerde in een extreem lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,13. Laten we eerlijk zijn: het is niet de mooiste auto die je kunt kopen, maar in dit geval volgt de vorm de functie.

Lees ook: Het Nederlandse Lightyear bestaat nog, maar werkt niet aan een zonneauto

Zakelijk gezien heeft Aptera sinds de lancering al voor ruim 1,6 miljard dollar aan pre-orders ontvangen, met 50.000 reserveringen wereldwijd. De auto kost – voor eventuele belastingen – dus ongeveer 33.000 euro. Voor mensen in zonnige gebieden zoals Californië belooft Aptera dat de meeste bestuurders nooit hoeven op te laden dankzij de energie die ze uit zonlicht halen.

Reacties

  • Dave heeft op 8 januari 2025 geschreven:

    “ De koets van de Aptera is bedekt met 700 watt aan zonnecellen.”
    Om dat even in perspectief te zetten: dat is nog geen één PK in oude eenheden.
    M.a.w.: laden onder het rijden is netto alleen haalbaar berg-af.

    Ik vrees dat type-goedkeuring hier wel een dingetje wordt, maar ik vind mooi.

    Reageer
  • Martin heeft op 7 januari 2025 geschreven:

    Niet de mooiste auto? Hoezo niet dan?
    Deze Aptera kan probleemloos naast de coachbuilds op Pebble beach staan.

    Ik ben een verstokte petrolhead, maar ik er graag een hebben.
    Alleen jammer dat er geen RWD versie van is, als ik de website zo snel even bekijk (met dank aan @Adje).

    Reageer
  • Adje heeft op 7 januari 2025 geschreven:

    Gratis tip. Misschien voortaan de website open en even checken. Veel info en data https://aptera.us/reserve/

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear