Het heeft slechts 27 jaar geduurd, maar nu is het eindelijk zo ver: Gran Turismo 5, dé racesimulator voor de Sony PlayStation 3, ligt in de schappen. En zoals je weet, kun je in GT5 ook rijden op de TopGear-testbaan. We hadden een goed gesprek met de achterliggende game-held – en autogek – Kazunori Yamauchi.

Hoe ben je verzeild geraakt in de auto’s en de games?
– Ik herinner me dat ik verliefd werd op auto’s toen ik drie jaar oud was. Mijn liefde voor games begon toen mijn ouders me een computer gaven; ik was ongeveer tien, geloof ik.

Hoe is de Gran Turismo-serie ontstaan?
– Ik ben altijd gek geweest op racespellen. Toen ik ongeveer 15 was, kreeg ik een geweldig idee voor een spel wat ik graag zou spelen. Een game met realistische natuurwetten en, uiteraard, echt bestaande auto’s.

Ben je de eerste keer voor je rijexamen geslaagd?
– (lacht) Ja.

Wanneer stond je op de weg het meest voor schut?
– Er loopt een ringweg rond Tokyo, ongeveer even lang als de Nürburgring, en eveneens met een hoop uitdagende bochten. Ik heb daar een ongeluk veroorzaakt waardoor een enorme file ontstond. Alle matrixborden lichtten rood op, en dat kwam door mij.

Wat staat er momenteel in je garage?
– Ik rijd meestal in mijn Nissan GT-R, maar ik heb ook een Ford GT, een Porsche 911 GT3, een Mercedes-Benz SL AMG en een Honda S2000 circuitauto.

Van welke auto’s zou je wensen dat jij ze had bedacht?
– Ik was al betrokken bij de ontwikkeling van de GT-R, dat was echt een droom die uitkwam. Nog een andere droom zou zijn dat ik had geholpen om de McLaren F1 te maken.

Ben je momenteel bezig met een auto?
– (lacht) Op het moment niet, maar ook als het wel zo was, zou ik het je niet vertellen.

Hoe moeilijk is het om coureur te worden?
– Veel mensen realiseren zich niet dat racen een combinatie is van teams, sponsors, fabrikanten, en dat het als een groot samenspel moet werken. Dat is allemaal erg moeilijk te organiseren. Bovendien is het, wanneer je daadwerkelijk op de baan bent, een extreem gevaarlijke sport.

Was je bang om op de Nürburgring te rijden?
– Afgelopen week heb ik er nog een lange-afstandsrace gereden. Of ik bang was? Nee. Maar ik had wel door dat het een linke onderneming was. 270 km/u op de Autobahn rijden is één ding – ook al erg gevaarlijk – maar op de Nürburgring rijd je met die snelheid over hobbels en door bochten. Als je erover nadenkt, is het eigenlijk gestoord.

Dus je wordt niet doodsbang van racen?
– Als ik race, ben ik in een soort van ‘andere wereld’. Pas wanneer ik terug in de pits ben en uit de auto klim, ben ik weer ‘onder de mensen’.

Had je niet de Formule 1 in gemoeten?
– (lacht) Zoveel talent heb ik niet, dus nee, zeker niet.

Wat zijn je favoriete racegames?
– Namco maakte een aantal jaar geleden wat arcadespellen waar ik gek op was. Ik was ook weg van een Commodore 64- en Amiga-spel dat Grand Prix heette, dat was een F1-simulator.

‘Ik wilde bewijzen dat je echte rijvaardigheid kunt opdoen door Gran Turismo te spelen’

Wat is het geheim om extreem hard te rijden in Gran Turismo?
– Eigenlijk hetzelfde als op een echt circuit: afremmen voor de bochten, en er hard weer uit accelereren.

Die tip kun je dus ook in het echt gebruiken?
– Ja, het werkt precies hetzelfde.

Wat wilde je bereiken met Gran Turismo 5?
– Sinds Gran Turismo uitkwam in 1997 tot aan Gran Turismo 4 is de stijl van het spel niet echt veranderd. Met deel 5 wilde ik een nieuw totaalpakket, een nieuwe stijl naar het genre brengen.

Wat is de volgende stap voor Gran Turismo?
– (lacht) Ergens in de toekomst zullen we je dat laten zien. Mensen moeten het beleven om er achter te komen…

Waren er ook auto’s die je niet in GT5 kon verwerken?
– Op dit moment zijn we er nog volop mee bezig, en dat zullen we tot op het allerlaatste moment zijn, dus daar kan ik nu nog niets over zeggen. Als we in tijdnood komen, zullen we misschien 1 of 2 auto’s moeten laten schieten.

Ben je wel eens door een tiener verslagen bij een potje Gran Turismo?
– (lacht) Bij de kwalificaties van GT Academy stond ik 80e op de ranglijst in het Verenigd Koninkrijk, dus er zijn genoeg jongeren die ik niet meer kan verslaan.

Speel je Gran Turismo liever met een stuurtje of met een controller?
– Als je genoeg ruimte hebt, is een racestuurtje zeker de betere keus. Daarmee leer je goed rijden. Ik speel op kantoor met een stuurtje, maar thuis met een controller.

Waarom heb je GT Academy opgezet?
– Ik wilde bewijzen dat je echte rijvaardigheid kunt opdoen door Gran Turismo te spelen.

Is er wel eens iemand verschrikkelijk hard gecrasht tijdens GT Academy?
– Finalist Jordan Tresson raakte van de baan in de eerste bocht van zijn eerste ronde; koude baan, koude banden. Het was best spectaculair, als je erop terugkijkt.

Hoe heb je het TopGear-testcircuit in Gran Turismo 5 verwerkt?
– We hebben met een helikopter luchtfoto’s van de baan gemaakt, en op de grond een hele serie foto’s geschoten en metingen gedaan. Het duurde drie tot vier dagen voor we ermee klaar waren.

Wat vind je van de TopGear-baan?
– Ik heb er zelf op gereden, maar het is moeilijk om de juiste lijn te vinden. De baan is zo breed dat het moeilijk is om delen te onthouden en rempunten te vinden. Pas toen ik als passagier naast The Stig zat, werd me duidelijk waar je precies moet insturen en hoe de lijnen lopen.

Heb je ook in de Reasonably-Priced Car gereden?
– Nee.

Was je sneller dan The Stig?
– (lacht) Nee, totaal niet. Maar ik had dan ook niet de mogelijkheid om op dit circuit tot het uiterste te gaan…

Waarom heb je de TopGear-testbaan in GT5 verwerkt?
– Gewoon, omdat het zo’n grappig en interessant programma is.

Als je een auto was, wat zou je dan zijn?
– Waarschijnlijk een Duitse auto. Misschien een BMW…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)