
Conceptcars – fascinerend en frustrerend. Ze zijn natuurlijk bedoeld als proeve van bekwaamheid, ‘kijk eens wat wij allemaal kunnen’, maar al te vaak moet je daar onmiddellijk achter denken: ‘maar wat we nooit zullen doen’.
Een van de absolute toppers op dat gebied is Mazda. Al jarenlang strooien ze de ene na de andere verbijsterende conceptcar over de mondiale autoshows rond, en wat is er nou helemaal van in praktijk gebracht? Een paar malle golfjes in de carrosserie van de saaiste auto die ze hebben, de 5. Je zou je er haast kwaad om gaan maken.
Neem nou deze Shinari. Welbeschouwd is het pure pesterij. Een pracht van een auto waarvan je met 99,9 procent zekerheid weet dat hij er nooit zal komen. Zo’n sportauto is voor een merk als Mazda immers veel te duur om te ontwikkelen en ze zullen er nooit genoeg aan verdienen om al die investeringen er weer uit te halen.
Ze hebben er nog een prachtig verhaal bij hoor, over een nieuwe designtaal die Kodo heet, wat soul of motion betekent, en dat dit de eerste uiting is van het nieuwe ontwerp-opperhoofd Ikuo Maeda (voormalig chef Laurens van den Acker is naar Renault gegaan, ook al zo’n merk dat zich uitput in jubel-concepts die er nooit zullen komen – match made in heaven dus), en meer van die blabla.
Maar weet je wat het is? Wij zijn er een beetje klaar mee, met die dooie Mazda-mussen. Deze schoonheid verdient een beter lot dan het voortleven in het linkerknipperlicht van de volgende Mazda 2. Eerst als de sodemieter die Shinari bouwen, dan praten we verder. Dat zal ze leren.
Meer van TopGear


Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid
