‘De eerste Super Tourer ter wereld’, noemt Aston Martin hem. Je mag beargumenteren dat de Porsche 911 Turbo in aanmerking komt voor die titel, maar desalniettemin is het een accurate omschrijving van de nieuwe Aston Martin DB12. Het achterwerk doet er weinig aan om te verhullen dat de nieuwe GT veel DNA deelt met de oude DB11.

De nieuwe neus is nogal uitgesproken. Zeker op de foto’s die laag zijn genomen, heeft de auto nogal een grote giechel. Ook hadden ze wel iets beter hun best mogen doen bij het wegwerken van de radar, want die onderbreekt nu de lijn onder de grille. Ongetwijfeld een noodzakelijk kwaad. Het lijnenspel vanaf de zijkant gezien, is dan weer dik in orde.

Geen V12 meer voor de Aston Martin DB12

Het belangrijkste verschil met de oude DB11 is het motorenaanbod. De V12 is eindelijk ingerekend door de emissiepolitie en mag niet meer buitenspelen. In plaats van een twaalfcilinder gebruikt Aston de 4,0-liter van Mercedes. Deze produceert 680 pk en 800 Nm, goed voor een 0-100-tijd van 3,5 seconden en een top van 325 km/u.

Mercedes is nu nog motorleverancier van het F1-team, maar in 2026 mag Honda motoren gaan leveren. Krijgt de DB12 in een K20-viercilinder met VTEC van Honda? Geintje, natuurlijk. Overigens past Aston Martin bij de Mercedes-V8 de nokkenassen aan, de compressieverhouding, de turbo’s en de koeling. Deze motor produceert in de DBX overigens 707 pk, dus verwacht nog krachtigere versies.

Betere dempers, stijvere carrosserie

De aluminium carrosserie van de Aston Martin DB12 is steviger gemaakt dan de DB11 om het vermogen keurig te verwerken. De dempers hebben een groter bereik, wat betekent dat de zachtste stand zachter is en de hardste stand een tikje harder. Aston Martin is bovendien de eerste autofabrikant die standaard Michelin Pilot Sport 5’s levert onder een productiemodel. In de banden zit schuim voor minder herrie.

De DB12 moet ongeveer hetzelfde wegen als de DB11, dus hou rekening met ongeveer 1.820 kilo. Met koolstofkeramische remmen haal je daar 27 kilo af. Het gewicht is overigens iets verschoven naar achteren: 52 procent van de kilo’s leunt op de achteras. In vergelijking met zijn voorganger heeft de DB12 iets kortere bakverhoudingen en een iets toegenomen spoorbreedte.

Het interieur is flink veranderd van de Aston Martin DB12

Het interieur is bijna onherkenbaar veranderd. Aston Martin poetste bijna alle knopjes van Mercedes weg en zelfs het infotainmentsysteem is door het merk zelf ontwikkeld. Het scherm is 10,25 inch en er zou een reactietijd moeten zijn van 30 milliseconden. De speakers komen van Bowers & Wilkins, dus dat zal wel snor zitten. De prijs volgt nog.

Reacties

  • Hans heeft op 16 oktober 2024 geschreven:

    Jaja definitief voorbij, en de nieuwe vanquish heeft gewoon weer een V12 aan boord

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)