Van een auto die van zichzelf al wonderschoon is een nóg mooiere auto maken – ga er maar aan staan. Zagato flikte het met de Aston Martin DB4GT. En creëerde daarmee pardoes de meest waardevolle Britse auto ooit Hoewel Aston Martin z’n DB4GT van meet af al voorzag van lichtgewicht carrosserieën van Touring Super­leggera – je kent de naam – bleek Ferrari de Britten begin jaren zestig alsnog de baas in het GT-kampioenschap. Dus mocht de Milanese carrosseriebouwer Zagato aan de slag met de DB4. Waarom Zagato? Omdat Zagato op zijn zachtst gezegd nogal bedreven was in het bouwen van vedergewichten. Het resultaat van dit unieke Brits-Italiaanse huwelijk siert deze pagina. Een auto die lichter, sneller en beter was dan het origineel. En mooier, al was het daar niet per se om te doen. Maar helaas: de DB4GT Zagato bleek niet licht, snel en goed genoeg om een voorsprong te pakken op het almachtige Ferrari. Reden voor Aston Martin om de DB4GT Zagato steeds verder door te ontwikkelen. In totaal werden er slechts negentien exemplaren gebouwd. Waarvan er twee speciaal voor Le Mans werden uitgerust met een experimentele ­magnesium versnellingsbak. Je raadt het: daardoor waren ze nóg lichter.

En deze Aston Martin DB4GT Zagato?

De auto met kenteken ‘2 VEV’ is er daar één van. Andere verschillen met de overige zeventien ­Zagato’s zijn een lagere daklijn, een meer aerodynamisch front en een licht gewijzigd achterste. ­Hoewel de twee anorectische DB4GT’s geen overwinningen behaalden op het fameuze Le Mans, boekte de 2 VEV wel succes met racelegende Jim Clark achter het stuur. Echter, in 1962 crashte diezelfde Clark op Goodwood hard tegen de Ferrari 250 GTO van John Surtees. Om – in de berm – nog een klap na te krijgen van een Ferrari 250 SWB. Met als resultaat drie inmiddels felbegeerde race-iconen op één verkreukelde kluit in het gras.
De Zagato werd goddank niet afgeschreven, maar in ere hersteld. Hij voegde in de jaren tachtig en negentig diverse racesuccessen toe aan z’n palmares. Na een grondige restauratie halverwege de nineties mocht de Zagato met race-pensioen. Al staat de 2 VEV er op dit moment nog minstens zo circuitklaar bij als toen hij bijna zes decennia geleden de Zagato-ateliers in Milaan uitrolde. Na 47 jaar in het bezit te zijn geweest van dezelfde familie, mag ie op zoek naar een nieuwe baas. Voor – waarschijnlijk – een recordbedrag is hij de jouwe. Kopen? Het record voor de duurste Engelse auto ooit geveild is een bedrag van 16,9 miljoen pond. Zal ie er 13 juli overheen gaan? In 1971 kostte ie trouwens 3.600 pond.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear