Zwaarder, minder stijf, duurder om te ontwikkelen: een cabriolet is zeker niet altijd een logische gedachtegang. Maar als een fabrikant er genoeg van kan verkopen, maken ze er eentje. In de lagere (meer betaalbare) klasses zien we dat er bijna geen cabrio’s meer zijn, maar in het hogere segment nog wel. Vandaar trekt Aston Martin het doek van de Vantage Roadster. Uiteraard zijn we geheel objectief, maar potjandorie wat ziet ie er goed uit.

Dat is geen verrassing, want de dichte versie – die we pas tegenover de Porsche 911 Turbo S zette – is ook al een fraaie auto. De Roadster is tegelijkertijd met de coupé ontwikkeld. Met andere woorden: vanaf het begin af aan was al duidelijk dat er een cabrio van zou komen, dus is al rekening mee gehouden met de constructie. Mede daardoor is het meergewicht van de cabrio slechts 60 kilo.

Specificaties van de Aston Martin Vantage Roadster

Van dat extra gewicht ga je in een rechte lijn niet zo heel erg veel merken. De Roadster heeft namelijk dezelfde motor als de coupé, die 665 pk levert, wat eigenlijk al bijna overdadig is. Het koppel is ook pure overkill: 800 Nm. Houd er rekening mee dat ook de Roadster gewoon achterwielaandrijving heeft. Dat betekent dat elk achterwiel (bij vol gas) 332,5 pk en 400 Nm te verwerken krijgt. Een sperdifferentieel is standaard, evenals een achttraps automaat van ZF.

Aston Martin Vantage Roadster (2025) groen zijkant rechtsvoor coupe zijkant links

De auto moet behoorlijk wat grip hebben, als we de prestatiegegevens van Aston Martin mogen geloven. De standaardsprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 325 km/u. Bij deze snelheden raden we af om een toupet of pruik te dragen. Om op tijd te stoppen zijn er flinke remschijven gemonteerd (40 centimeter voor, 36 centimeter achter). Optioneel kun je nóg grotere keramische remmen krijgen. Gelukkig krijg je standaard grote wielen die er altijd omheen passen.

Interieur enorme verbetering

Het interieur van de Aston Martin Vantage Roadster is er enorm op vooruitgegaan ten opzichte van de oude. Leuk weetje: toen Lawrence Stroll Aston Martin overnam, ging hij aan zijn (puissant) rijke vrienden vragen waarom ze geen Aston Martin kochten. Een veelgehoorde klacht was het te normale interieur. Vandaar dat de nieuwe generatie Astons schitterende interieurs hebben met een eigen infotainmentsysteem. Geen gerecyclede Volvo- of Mercedes-systemen meer dus.

Het cabriodak is erg snel

Dan nog even wat weetjes over de kap zelf. Het is een zogenaamde ‘Z-top’, deze opent in 6,8 seconden. Dit is het snelste cabriodak van dit moment. Alleen het handmatige dak van de Mazda MX-5 is sneller, want die gaat zo snel open als je schouderblessure dat toelaat. Aston Martin besloot een tijdje geleden dat elke auto in het aanbod de sterkste in zijn klasse moet zijn, maar blijkbaar willen het merk op alle gebieden de beste zijn.

Het dak is erg compact en licht. Een afdekplaat is ook niet nodig; de kap fungeert als afdekplaat. Wel snoept de kap wat ruimte weg: in totaal heb je 201 liter, 145 minder dan de coupé. De eerste exemplaren zullen in het tweede kwartaal geleverd gaan worden. De prijzen zijn nog niet bekend, maar de coupé begint bij 286.000 euro.

Reacties

  • Martin heeft op 15 januari 2025 geschreven:

    “Om op tijd te stoppen zijn er flinke remschijven gemonteerd (40 centimeter voor, 36 centimeter achter). Optioneel kun je nóg grotere keramische remmen krijgen”

    Dat klopt niet helemaal; de beperking van remkracht zit normaal gesproken bij de hoeveelheid grip van de banden, niet bij de remmen.
    Waar de grootte van de remmen -wel- belangrijk begint te worden is als je heel vaak kort achter elkaar vol in de ankers wilt, dus op een circuit of onder andere omstandigheden een gelijksoortige rijstijl aanhoudt, dus om fading te voorkomen. Als je de auto niet tot het uiterste pusht voldoen normale remmen prima.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)