De Aston Martin Valkyrie is wellicht geen klassieke schoonheid, maar je moet ‘m toch waarderen om z’n rauwe functionalistische uitstraling. Voor de fans van het ontwerp die net wat doekoes tekort kwamen voor de hypercar, is er goed nieuws: Aston Martins supercar wordt een soort mini-Valkyrie.
Dat zegt Aston-baas Andy Palmer tegen TopGear. In 2020 komt Aston met een midscheepse supercar die moet concurreren tegen de Ferrari 488 en de McLaren 720S. De nieuwe supercar zal meer op een Valkyrie lijken dan op de nieuwe Vantage.
‘Hij lijkt op de Valkyrie’, zegt Andy. ‘Het feit dat ik kan zeggen ‘hij lijkt’, betekent dat ik een goed beeld heb hoe ie eruit komt te zien – er staat al een model op ware grote in de studio.’
Aston Martins supercar is herkenbaar
‘Hoe ik hem zou beschrijven? Je herkent ‘m direct als een Aston’, zegt hij. ‘In de Astons van vandaag, loopt de lijn van de A-stijl door naar het voorwiel. Bij een auto met een motor in het midden, schuift alles naar voren toe. Dus, je hebt wat veranderingen in de klassieke verhoudingen. We zijn er ook nog niet helemaal. Maar de styling leent meer van de Valkyrie dan de Vantage’, voegt hij toe.
De mini-Valkyrie komt in 2020 met een nog nader te verklappen aandrijflijn. Palmer zegt dat de motor ‘erg competitief’ is. Aston houdt vast aan de V12, maar heeft ook een 4,0-liter V8 van Mercedes om uit te kiezen.
Materialen
Vorig jaar vertelde Palmer al dat ‘smijten met koolstofvezel niet de optimale oplossing is’, omdat verschillende plaatsen verschillende materialen behoeven. ‘Ik denk niet dat een koolstofvezel kuip de goede weg is’, zei hij.
Obsessie met gewicht
Het team achter Aston Martins supercar heeft een obsessie met gewicht en aerodynamica. Palmer stuurde een team van 130 ingenieurs om samen te werken met het Red Bull Racing-team in Milton Keynes. Dit team werkt samen met de mensen die de Valkyrie ontwikkelen.
Begin vast met sparen. Minder dan 250.000 euro zal de supercar van Aston Martin niet gaan kosten.
Reacties