
Letten jullie even op, jongens en meisjes, want dit kan nog eens een heel belangrijke worden in Nederland-leaseland. Als ie in productie zou gaan, tenminste, en dat wordt voorlopig nog niet bevestigd. Toch mogen we dit opvatten als een serieuze hint naar de toekomst: de plug-in hybride A3 e-tron.
Audi bouwde deze A3 om volgens het inmiddels bekende recept van een benzinemotor en een in de zestraps S-tronic-transmissie verwerkte elektromotor, die onafhankelijk van elkaar kunnen opereren. Volledig elektrisch kun je met de A3 e-tron 50 kilometer rijden en bedraagt de maximumsnelheid 130 km/u. Wil je meer, dan kun je of enkel de benzinemotor aanspreken – een 1.4 TFSI met 150 pk – of een combinatie van de twee. In dat geval heb je 204 pk en 350 Nm tot je beschikking.
Met beide motoren in actie sprint de A3 e-tron in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 222 km/u. Het officiële gemiddelde verbruikscijfer blijft steken op 1,5 l/100 km, de CO2-uitstoot op 35 g/km. Dit geldt uiteraard met volle accu's – die je via het stopcontact kunt bijladen als je de auto niet gebruikt – en specifiek voor mensen die in hun rijgedrag volstrekt haaks staan op de doorsnee Audi-rijder.
De Audi A3 e-tron wordt in Genève gepresenteerd, en volgens ons moet het wel erg raar lopen als we binnenkort niet een vrijwel identieke (op die stickers na dan) productieversie terug zullen zien. Leasemaatschappijen, maak je klaar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
