Letten jullie even op, jongens en meisjes, want dit kan nog eens een heel belangrijke worden in Nederland-leaseland. Als ie in productie zou gaan, tenminste, en dat wordt voorlopig nog niet bevestigd. Toch mogen we dit opvatten als een serieuze hint naar de toekomst: de plug-in hybride A3 e-tron.
Audi bouwde deze A3 om volgens het inmiddels bekende recept van een benzinemotor en een in de zestraps S-tronic-transmissie verwerkte elektromotor, die onafhankelijk van elkaar kunnen opereren. Volledig elektrisch kun je met de A3 e-tron 50 kilometer rijden en bedraagt de maximumsnelheid 130 km/u. Wil je meer, dan kun je of enkel de benzinemotor aanspreken – een 1.4 TFSI met 150 pk – of een combinatie van de twee. In dat geval heb je 204 pk en 350 Nm tot je beschikking.
Met beide motoren in actie sprint de A3 e-tron in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 222 km/u. Het officiële gemiddelde verbruikscijfer blijft steken op 1,5 l/100 km, de CO2-uitstoot op 35 g/km. Dit geldt uiteraard met volle accu's – die je via het stopcontact kunt bijladen als je de auto niet gebruikt – en specifiek voor mensen die in hun rijgedrag volstrekt haaks staan op de doorsnee Audi-rijder.
De Audi A3 e-tron wordt in Genève gepresenteerd, en volgens ons moet het wel erg raar lopen als we binnenkort niet een vrijwel identieke (op die stickers na dan) productieversie terug zullen zien. Leasemaatschappijen, maak je klaar.
Reacties