
Letten jullie even op, jongens en meisjes, want dit kan nog eens een heel belangrijke worden in Nederland-leaseland. Als ie in productie zou gaan, tenminste, en dat wordt voorlopig nog niet bevestigd. Toch mogen we dit opvatten als een serieuze hint naar de toekomst: de plug-in hybride A3 e-tron.
Audi bouwde deze A3 om volgens het inmiddels bekende recept van een benzinemotor en een in de zestraps S-tronic-transmissie verwerkte elektromotor, die onafhankelijk van elkaar kunnen opereren. Volledig elektrisch kun je met de A3 e-tron 50 kilometer rijden en bedraagt de maximumsnelheid 130 km/u. Wil je meer, dan kun je of enkel de benzinemotor aanspreken – een 1.4 TFSI met 150 pk – of een combinatie van de twee. In dat geval heb je 204 pk en 350 Nm tot je beschikking.
Met beide motoren in actie sprint de A3 e-tron in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 222 km/u. Het officiële gemiddelde verbruikscijfer blijft steken op 1,5 l/100 km, de CO2-uitstoot op 35 g/km. Dit geldt uiteraard met volle accu's – die je via het stopcontact kunt bijladen als je de auto niet gebruikt – en specifiek voor mensen die in hun rijgedrag volstrekt haaks staan op de doorsnee Audi-rijder.
De Audi A3 e-tron wordt in Genève gepresenteerd, en volgens ons moet het wel erg raar lopen als we binnenkort niet een vrijwel identieke (op die stickers na dan) productieversie terug zullen zien. Leasemaatschappijen, maak je klaar.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg dat valt alsnog heel erg mee)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg dat valt alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?
