Nadat we je al eerder wat plaatjes konden laten zien, heeft Audi maandagavond de A3 officieel onthuld. De nieuwe generatie – de eerste auto die op het MQB-platform komt te staan dat straks onder vele VAG-modellen te vinden is – is nagenoeg even lang als zijn voorganger, maar wel een stukje breder, tot 80 kilo lichter en gemiddeld 12 procent zuiniger.
Vanaf zijn introductie is de A3 te krijgen met twee benzinemotoren: de 1.4 TFSI (122 pk) en 1.8 TFSI (180 pk). Met de lichtste motor weegt de auto niet meer dan 1.175 kilo. Ook kun je kiezen voor een 2.0 TDI met 150 pk. Later komen er meerdere varianten bij, zoals een brandschone 1.6 TDI die 99 g/km aan CO2 uitstoot en gemiddeld 3,8 l/100 km lust. Ook hybrides, een aardgasuitvoering, een S3 en versies met quattro-aandrijving staan op de planning. Vanaf het begin kun je je A3 al uitrusten met een sportonderstel of als S-Line, waarmee hij respectievelijk 15 en 25 mm dichter bij het wegdek komt te liggen.
Binnenin de A3 vind je volgens Audi ‘rustige interieurkleuren’ (die foto’s van knaloranje stoelen spreken dat tegen, maar goed) en een keur aan media- en connectiviteitssnufjes. Zo kan de A3 uitvoerig met je Bluetooth-telefoon praten, als mobiele hotspot fungeren en gebruik maken van Google Earth en internetradio. Uiteraard kun je ook kiezen voor talloze veiligheidsvoorzieningen, zoals adaptieve cruisecontrol, actieve rijbaanherkenning, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordenherkenning, en kun je de A3 uitrusten met camera’s rondom, automatische parkeerhulp en led’jes in alle hoeken en gaten.
De nieuwe A3 staat eind augustus bij de dealers voor een nog onbekende prijs.
Reacties