
Nadat we je al eerder wat plaatjes konden laten zien, heeft Audi maandagavond de A3 officieel onthuld. De nieuwe generatie – de eerste auto die op het MQB-platform komt te staan dat straks onder vele VAG-modellen te vinden is – is nagenoeg even lang als zijn voorganger, maar wel een stukje breder, tot 80 kilo lichter en gemiddeld 12 procent zuiniger.
Vanaf zijn introductie is de A3 te krijgen met twee benzinemotoren: de 1.4 TFSI (122 pk) en 1.8 TFSI (180 pk). Met de lichtste motor weegt de auto niet meer dan 1.175 kilo. Ook kun je kiezen voor een 2.0 TDI met 150 pk. Later komen er meerdere varianten bij, zoals een brandschone 1.6 TDI die 99 g/km aan CO2 uitstoot en gemiddeld 3,8 l/100 km lust. Ook hybrides, een aardgasuitvoering, een S3 en versies met quattro-aandrijving staan op de planning. Vanaf het begin kun je je A3 al uitrusten met een sportonderstel of als S-Line, waarmee hij respectievelijk 15 en 25 mm dichter bij het wegdek komt te liggen.
Binnenin de A3 vind je volgens Audi ‘rustige interieurkleuren’ (die foto’s van knaloranje stoelen spreken dat tegen, maar goed) en een keur aan media- en connectiviteitssnufjes. Zo kan de A3 uitvoerig met je Bluetooth-telefoon praten, als mobiele hotspot fungeren en gebruik maken van Google Earth en internetradio. Uiteraard kun je ook kiezen voor talloze veiligheidsvoorzieningen, zoals adaptieve cruisecontrol, actieve rijbaanherkenning, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordenherkenning, en kun je de A3 uitrusten met camera’s rondom, automatische parkeerhulp en led’jes in alle hoeken en gaten.
De nieuwe A3 staat eind augustus bij de dealers voor een nog onbekende prijs.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
