Audi bouwt voor het eerst een auto op aardgas. Ja, je ziet het goed: het is een oude A3. Het gaat dan ook niet om de auto, maar om de technologie.
Nu we met z’n allen meer om het milieu geven dan ooit, wringen autofabrikanten zich in allerlei bochten om zo snel mogelijk met ideeën te komen die ze als wereld-reddend kunnen presenteren. Toyota zet z’n geld voornamelijk op hybrideaandrijving. Honda gelooft in waterstof. General Motors staat achter de elektrische auto met range extender. En de Volkswagen Groep eet eigenlijk van alle walletjes.
Zo langzamerhand beginnen de eerste hybride Audi’s in zicht te komen; we reden al eens met een elektrische Seat; Volkswagen toont elk half jaar wel een superzuinige conceptcar ter grootte van een trapauto. Dat wil niet zeggen dat hun inspanningen daar eindigen. Zo heeft een stel slimme jongens bij Audi bedacht dat ook een energiebron als aardgas voor een duurzame vorm van voortbewegen kan zorgen, mits juist toegepast. Het zogenoemde Audi e-gas project belichaamt een interessant idee: CO2-neutrale mobiliteit. Neutraal wil zeggen: zelfs na de complete cyclus van productie, gebruik en recycling blijft er geen gram CO2 in de lucht hangen die z’n oorsprong in dit project vond.
Voor deze nu nog kleinschalige operatie heeft Audi vier windmolens in de Noordzee geplaatst. Deze produceren niet alleen voldoende energie om het handjevol elektrische Audi e-tron-modellen die inmiddels rondrijden van volle accu’s te voorzien, maar ook om via elektrolyse (waaruit waterstof voortkomt) en methanatie biogas aan te maken. We zullen niet doen alsof we weten wat deze processen precies inhouden, maar we hebben van de Audi-ingenieurs geleerd dat er bij methanatie CO2 gebruikt wordt.
Zo heeft het e-gas-team in feite een volmaakte energiecirkel gecreëerd: van gratis wind en CO2 via scheikundig gegoochel naar een aantal rijdende A3’s, waarna de uitstoot van die auto’s weer wordt verbruikt bij het aanmaken van nieuw aardgas. Dat niet alleen: ook de hoeveelheid CO2 die in de atmosfeer terechtkwam bij de productie van de auto’s en zelfs die van de windmolens, wordt benut bij de methanatie. Overtollig aardgas kan daarnaast ook worden opgeslagen in het publieke gasnetwerk en gebruikt worden om ’s ochtends je eitje te koken.
Dus de e-gas-jongens zijn hartstikke klimaatbewust bezig; maar rijdt zo’n A3 TNCG ook een beetje? Nou, we kunnen je melden dat ie precies hetzelfde rijdt als elke willekeurige A3. Er is niets te merken van het feit dat ie aardgas verstookt, behalve dan dat je bij hard accelereren een soort sissend geluid hoort (best cool) en dat de uitlaat midden onder de auto zit, in plaats van aan de achterkant. Dat is apart, en heeft vast iets met opslagruimte van de brandstof te maken. Voor de rest: de auto start op benzine, gaat daarna vanzelf over op aardgas, en als die voorraad van 18 kilo op is (na ongeveer 430 kilometer) kan ie nog zo’n 150 kilometer doortuffen op benzine.
Audi is van plan om vanaf 2013 op grotere schaal biogas te gaan produceren. Vanaf dat moment zullen er langzamerhand ook dit soort TCNG-modellen in de showroom komen te staan. De volgende generatie A3 zal hiervoor ingezet worden; dit uitloopmodel is nog onderdeel van een proef en komt nooit beschikbaar voor klanten. Even geduld a.u.b.
Audi A3 TCNG
12/20
Cijfers
0-100 km/u: < 10 s
Top: > 200 km/u
Verbruik: 4,2 kg/100 km (aardgas)
Motor: 1.390 cc, viercilinder turbo aardgas/benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 150 pk
Koppel: 220 Nm
Gewicht: n.b.
CO2: 116 g/km
Prijs
NL: niet verkrijgbaar
BE: niet verkrijgbaar
Vonnis
Op aardgas rijden is niet nieuw, maar het sluitende energiesysteem dat Audi eromheen bedacht heeft, maakt indruk. De techniek is er klaar voor
Reacties