Testobject: Audi A5 Coupé
Uitvoering: 2.0 TDI S-tronic
Locatie: Porto en omgeving
Weersomstandigheden: 25 graden en zon
Dit is een nieuwe Audi, maar welke?
De A5 Coupé dus, grapjas. We weten dat ie bij zijn onthulling kritiek kreeg dat het het zoveelste dertien-in-een-dozijn-ontwerp van Audi betrof, maar kijk goed en je ziet in deze A5 juist wat nieuwe elementen die hem onderscheiden van andere Audi’s, waarvan de generfde motorkap en de stevig ingemasseerde welving over de flanken de opvallendste zijn. Je zou ‘m zelfs gewaagd kunnen noemen. Voor een Audi dan.
Ik vond de vorige A5 mooier.
Daar noem je er ook eentje. We zullen nooit vergeten dat de legendarische ontwerper Walter de Silva bij de presentatie destijds met tranen in zijn ogen verklaarde dat het de mooiste auto was die hij ooit tekende. De nieuwe Audi A5 is van andermans hand en misschien minder tijdloos, maar hoe langer we ernaar kijken, hoe geslaagder we ‘m vinden. Hij is fractioneel groter, iets ruimer, tot 60 kilo lichter en heeft een vrij indrukwekkende Cw-waarde van 0,25.
En hoe rijdt ie?
We probeerden de 2,0-liter TDI met 190 pk en de S-tronic dubbelkoppelautomaat. Het is een gouden combinatie: sterk en verfijnd, veerkrachtig, trillingvrij, snel genoeg onder nagenoeg alle omstandigheden. Precies wat je wilt in een gedistingeerde coupé. De optionele instelbare dempers maken voldoende verschil om ze te willen bestellen: het gemoedelijke, trefzekere weggedrag gaat doorgaans prima samen met de Comfort-stand, maar Dynamic brengt de scherpte teweeg – vooral ook in het gaspedaal en de automaat – die je zo af en toe wilt hebben. De variabele besturing zouden we niet kiezen, die blijft in sommige bochten toch een beetje awkward aanvoelen.
Jullie zijn TopGear, jullie horen dikke topversies aan te bevelen.
Zeggen we ook geen nee tegen. De 3.0 TDI bijvoorbeeld, met 218 of 286 pk, biedt de kilometervreters waarschijnlijk alles wat ze zich zouden kunnen wensen. Benzineliefhebbers kunnen losgaan met de 2.0 TFSI (190 of 252 pk) of de S5 met 354 pk sterke turbo-V6. Ongeacht de uitvoering kun je uiteraard altijd aan de slag met de optielijst, waarop je zaken als de virtual cockpit vindt, hoogwaardig MMI-infotainment, matrix-led-verlichting en meer veiligheidssystemen dan je zelf zintuigen hebt.
Klinkt mooi allemaal. Wat kost zo’n nieuwe Audi A5?
Dat is nog niet bekend, maar de geschiedenis leert ons dat als je de prijzen van de A4 neemt – die in Nederland beginnen bij 36.315 euro – en er een paar duizend euro bij optelt, je aardig in de buurt komt. De nieuwe Audi A5 verschijnt deze herfst bij de dealer.
Reacties