
Testobject: Audi A5 Coupé
Uitvoering: 2.0 TDI S-tronic
Locatie: Porto en omgeving
Weersomstandigheden: 25 graden en zon
Dit is een nieuwe Audi, maar welke?
De A5 Coupé dus, grapjas. We weten dat ie bij zijn onthulling kritiek kreeg dat het het zoveelste dertien-in-een-dozijn-ontwerp van Audi betrof, maar kijk goed en je ziet in deze A5 juist wat nieuwe elementen die hem onderscheiden van andere Audi’s, waarvan de generfde motorkap en de stevig ingemasseerde welving over de flanken de opvallendste zijn. Je zou ‘m zelfs gewaagd kunnen noemen. Voor een Audi dan.
Ik vond de vorige A5 mooier.
Daar noem je er ook eentje. We zullen nooit vergeten dat de legendarische ontwerper Walter de Silva bij de presentatie destijds met tranen in zijn ogen verklaarde dat het de mooiste auto was die hij ooit tekende. De nieuwe Audi A5 is van andermans hand en misschien minder tijdloos, maar hoe langer we ernaar kijken, hoe geslaagder we ‘m vinden. Hij is fractioneel groter, iets ruimer, tot 60 kilo lichter en heeft een vrij indrukwekkende Cw-waarde van 0,25.
En hoe rijdt ie?
We probeerden de 2,0-liter TDI met 190 pk en de S-tronic dubbelkoppelautomaat. Het is een gouden combinatie: sterk en verfijnd, veerkrachtig, trillingvrij, snel genoeg onder nagenoeg alle omstandigheden. Precies wat je wilt in een gedistingeerde coupé. De optionele instelbare dempers maken voldoende verschil om ze te willen bestellen: het gemoedelijke, trefzekere weggedrag gaat doorgaans prima samen met de Comfort-stand, maar Dynamic brengt de scherpte teweeg – vooral ook in het gaspedaal en de automaat – die je zo af en toe wilt hebben. De variabele besturing zouden we niet kiezen, die blijft in sommige bochten toch een beetje awkward aanvoelen.
Jullie zijn TopGear, jullie horen dikke topversies aan te bevelen.
Zeggen we ook geen nee tegen. De 3.0 TDI bijvoorbeeld, met 218 of 286 pk, biedt de kilometervreters waarschijnlijk alles wat ze zich zouden kunnen wensen. Benzineliefhebbers kunnen losgaan met de 2.0 TFSI (190 of 252 pk) of de S5 met 354 pk sterke turbo-V6. Ongeacht de uitvoering kun je uiteraard altijd aan de slag met de optielijst, waarop je zaken als de virtual cockpit vindt, hoogwaardig MMI-infotainment, matrix-led-verlichting en meer veiligheidssystemen dan je zelf zintuigen hebt.
Klinkt mooi allemaal. Wat kost zo’n nieuwe Audi A5?
Dat is nog niet bekend, maar de geschiedenis leert ons dat als je de prijzen van de A4 neemt – die in Nederland beginnen bij 36.315 euro – en er een paar duizend euro bij optelt, je aardig in de buurt komt. De nieuwe Audi A5 verschijnt deze herfst bij de dealer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

De Nederlandse politie rijdt ook met deze onopvallende Audi S5 TDI

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)
