Een vernieuwde jas, nieuwe motoren, een verbeterd onderstel en de komst van de RS6 Limousine luiden het tijdperk van de nieuwe Audi A6 in. Eind oktober kun je de nieuweling bij de dealer bewonderen.
Ja, wat is nieuw? Nou, te beginnen met wijzigingen aan de bekende singleframe grille, andere luchtinlaten en een nieuw dessin voor de mistpitten. LED-techniek mag eveneens niet ontbreken en zien we zowel in de koplampen als in de achterlichtunits de kop opsteken. Verrassend? Nou nee.
Binnenin is het instrumentarium voorzien van een andere lay-out, zien we hier en daar wat chroomaccenten en heeft de fabrikant nog meer aandacht besteed aan het elimineren van hinderlijke geluiden van buitenaf. Met andere woorden, ze hebben nog ergens een extra isolatiematje verstopt. Opties als een inparkeerhulp, adaptieve cruise control, side assist en lane assist zijn allemaal beschikbaar in de A6. Het navigatiesysteem met driedimensionale kaarten (birdview), voor het eerst te zien in de Q5, wordt nu uiteraard ook in de A6 geleverd.
Voor de aandrijving van de A6 heeft de koper keuze uit liefst 10 (!) motoren, waaronder zes benzinekrachtbronnen en vier diesels. De 170 pk sterke 2.0 TFSI vormt de instapper en beschikt over een B-label. Vervolgens biedt Audi de 2.8 FSI in twee vermogensvarianten (190 en 220 pk) en als topper is daar de 4.2 FSI met 350 pk. Nieuw is de 3,0-liter V6 TFSI met compressor, goed voor 290 pk. Hiermee snelt de A6 in 5,9 seconden naar de honderd en bedraagt de topsnelheid 250 km/u.
Op dieselgebied zien we een 2.0 TDI met 136 of 170 pk, gevolgd door de 2.7 TDI met 190 pk en 380 Nm aan koppel en als topper reserveert Audi de 240 pk sterke 3.0 TDI (450 Nm). De instapdiesel gaat als TDIe door het leven en krijgt een A-label opgeplakt.
Reacties