Audi zegt niet precies wanneer deze autonome AI:ME je daadwerkelijk kan komen ophalen van je bingo-avond. Waarschijnlijk omdat het beloofde zelfrijdende-autoland steeds verder in de toekomst verdwijnt. Maar de Audi AI:ME geeft wel een indruk van hoe een zelfrijdende Audi A3 zou kunnen werken, zodra de technologie en wetten zover zijn.
De Audi AI:ME is voor het stadsleven
De wielbasis van de Audi AI:ME is iets groter dan die van de Audi A3. De AI:ME is specifiek gericht op het stadsleven en kan tot niveau 4 autonoom rijden. Dit betekent dat je voor bepaalde delen van je route in de stad je handen niet op het stuur hoeft te houden en je voeten van het gaspedaal kan halen.
Verwar de AI:ME niet met de AIcon concept uit 2017 (AI is het submerk voor autonome auto’s van Audi), die gericht was op lange-afstandsreizen. In de AIcon zat geen stuur en zat zelfs in niveau 5 qua zelfstandigheid. Helemaal zindelijk, dus.
De Audi AI:ME heeft achterwielaandrijving en is volledig elektrisch met een 65-kWh batterij. Met 170 pk moet je het doen. Allemaal irrelevant, volgens Audi. Wanneer een auto zichzelf bestuurt, dan gaat het om het interieur, de ambiance en de functionaliteit.
Laat je fantasie tot leven komen
Er zitten magnetische bekerhouders en dienbladen in de Audi AI:ME zodat je van een lekkere maaltijd kunt genieten wanneer je onderweg bent. Rek je voeten uit onder het dashboard en geniet van de plantjes die achterin groeien. Een dutje doen zou geen probleem moeten zijn dankzij noise cancellation.
Heb je liever wat entertainment? Zet dan de VR-bril op om een film te kijken, het internet af te speuren of om je Audi AI:ME tot een nieuw, interactief, fantasierijk landschap om te toveren. Denk aan een vulkanische omgeving waarbij je omringd wordt door lava, of een veld vol met tulpen, afhankelijk van je gevoel voor avontuur. Succes met niet misselijk worden, trouwens.
Geen parkeerplaats meer zoeken
Flinke 23-inch velgen en zelfmoorddeuren compenseren voor de imagoschade die het MPV-uiterlijk je toebrengt. Led-lichten langs de wielbogen waarschuwen voetgangers dat je eraan komt. De Audi AI:ME kan zelfs afbeeldingen projecteren op de weg, of langs muren zodat een oma kan oversteken.
Audi weet dat zodra auto’s onze zelfrijdende slaafjes kunnen worden, klanten niet meteen staan te springen om er een te hebben. Ze vertrouwen liever op ride-share apps. Het voordeel met de Audi AI:ME is dat je direct je bestemming kunt invoeren, de verlichting kunt regelen en het entertainment klaar kunt zetten voordat de auto je ophaalt.
Het beste is nog dat je geen parkeerplaats hoeft te zoeken. De Audi AI:ME keert netjes terug naar huis. Welkom in een wereld waar Audi een Ubertje doet. We hebben alleen geen idee of en wanneer dit allemaal gaat gebeuren.
Reacties