Het Volkswagen-concern bestaat uit een hele hoop merken. Een van hun eerste merken was Audi. Het merk met de vier ringen was een overblijfsel uit het Auto Union-tijdperk en voor VW het perfecte luxemerk. Later zouden er nog een hele hoop merken bij komen todat ze wel klaar waren het uitbreiden van hun automerkportfolio. Maar op dit moment is de cirkel dermate rond, dat er toch weer een nieuw merk komt, voor of naast Audi. Ergens lijken alle namen op te zijn, want het nieuwe merk van Audi heet: AUDI.
Het ‘nieuwe’ merk is alleen voor de Chinese markt bedoeld, dus we krijgen hier geen Audi’s naast AUDI’s. Vooralsnog. En dit is de AUDI E, de eerste auto van het nieuwe merk. Ja, het is gewoon 8 november, geen 1 april.
Het merk AUDI is een samenwerking tussen Volkswagen en het Chinese SAIC. Voor deze joint venture waren ze op zoek naar een naam voor het nieuwe luxemerk en van alle namen vonden ze AUDI het meest geslaagd. Het gekke is dat Audi ook gewoon een merk in China is. Natuurlijk van Volkswagen. Je krijgt daar dan wel het merk Audi naast het merk AUDI. Dus wat is het idee hierachter? Nou, dat proberen wij ook uit te vogelen.
Een soort moderne Opel Signum
De eerste auto van het nieuwe merk is de AUDI E dus. Ja, het is een elektrische Audi, eh, AUDI. Alle auto’s van het merk AUDI zullen elektrisch zijn, verbrandingsmotoren zul je alleen vinden bij Audi (met de kleine letters). De auto in kwestie is een soort crossover tussen een stationwagon en een liftback. Een doorgewinterde Opel-fan zou er iets van een Signum in kunnen zien. Het is zeker een knappe verschijning, zonder veel tierlantijnen. Het is alleen een beetje non-descript. Braaf. Meer 13 in een dozijn.
Dan de techniek van de AUDI E. Is het wat? Als je van veel vermogen houdt, wel. De AUDI E heeft 764 pk. Welke wielen worden aangedreven, is niet bekend. Maar als het over alle vier de wielen is, moeten ze het toch wel QUATTRO gaan noemen, toch? De range is 700 kilometer. Dat is wel volgens de CLTC-meetmethode, die meer lijkt op de oude NEDC dan de WLTP. Dus de kans dat je die 700 kilometer ook gaat halen, lijkt ons erg klein.
Lees ook: Deze 7 keren in het verleden was Audi wel technisch vooruitstrevend
AUDI E moet met voorsprong door techniek de concurrentie achterhalen
Tot slot rest de vraag: waarom doet Audi dit? Dat is op zich wel ironisch. Lange tijd was de Chinese markt een cashcow voor fabrikanten, maar tegenwoordig zijn er een hoop Chinese automerken. Die hebben een voorsprong wat betreft elektrische aandrijflijnen en weten vooral beter wat de Chinese markt wil. AUDI is een soort laatste strohalm om nog een stukje van de markt te kunnen veroveren.
Daar zit dan wel de nodige ironie in. Audi heeft als slogan ‘Voorsprong door techniek’. Het is dan ook bijzonder dat Audi, om die boodschap over te brengen, met een compleet nieuw merk komt en het dan, eh, AUDI noemt. Het is overigens niet de eerste keer dat de Volkswagen-groep met een vreemde merknaam voor China komt. Zo lanceerde Volkswagen vijf jaar geleden het merk ‘Jetta’, een soort VW-budgetmerk. En ja, je kan in China ook gewoon Skoda’s kopen.
Chris heeft op 8 november 2024 geschreven:
Nou heeft Audi ook wel het saaiste logo in de autoindustrie, dus alles anders is beter.
Wat een onzin weer heeft op 8 november 2024 geschreven:
De Chinese merken hebben helemaal geen voorsprong in EV. Waar komt dit vandaan TG? Krijgen jullie weer Chinees bloedgeld om dit te beweren?
Wie ooit in een Chinese auto gereden heeft, weet dat ze ook bij EV’s vele jaren op de Westerse en Koreaanse fabrikanten achterlopen.
Pure onkunde bij TG. Of hebben jullie je ziel weer verkocht net als toen er elke dag minstens 2 artikelen over Chinese auto’s geplaatst moesten worden?
Wijsneus heeft op 8 november 2024 geschreven:
Dat is waar, ‘Wat een onzin weer’. Het zijn de Duitsers die een achterstand hebben.
Wijsgeer heeft op 8 november 2024 geschreven:
En waar, wijsneus, oude confucius van me, heb jij die wijsheid vandaan?
De feiten vertellen namelijk een heel ander verhaal.
Maarten heeft op 8 november 2024 geschreven:
Typische Goebbels praktijken. Als de leugen maar groot genoeg is en je herhaalt die vaak genoeg, dan gaan mensen het vanzelf geloven.
Dan deed een bepaald groepje Duitsers een jaar of 90 geleden ook zo. En toen waren er ook mensen en bedrijven die hun ziel verkochten om daar aan mee te werken. Nu is het met China precies hetzelfde.
Verterp heeft op 8 november 2024 geschreven:
Dat is toch een oorspray?