Audi was er in 2018 relatief vroeg bij met de e-tron, een elektrische SUV. Niet veel later volgde de e-tron GT, een sportieve sedan. Audi had zich een paar ambitieuze doelen gezet qua overgang naar elektrische auto’s. Ooit was er het plan van Audi om in 2026 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor te lanceren. Dat plan is nu in de ijskast gegaan. Dat meldt de Audi CEO Gerhard Döllner aan Autocar. Hij laat ook weten dat het niet zijn idee was om 2026 als doel te stellen.

Nee, Audi gaat voorlopig nog wel even door met auto’s met een traditionele benzine- of dieselmotor. Volgens Döllner kan de nieuwe lichting Audi’s met gemak acht jaar mee, misschien wel tien jaar. Om een idee te krijgen, we hebben al een nieuwe A5, A6 en Q5 mogen verwelkomen. Die hebben allemaal nog verbrandingsmotoren.

Audi Q3 niet de laatste nieuwe Audi met verbrandingsmotor

Vandaag werd de compleet nieuwe Audi Q3 onthuld. Een hele belangrijke auto voor het merk. Er zijn er al 2 miljoen van verkocht. Wereldwijd is men gek op dit soort luxe, niet al te grote crossovers. Wat ook opvalt aan de Q3: diens aandrijflijnen. Ja, wij krijgen hem (vooralsnog) als plug-in hybride, maar de rest van de wereld kan een benzine of diesel kiezen. Zou dat dan de laatste Audi zijn waarbij het mogelijk is?

Audi A5 Limousine eHybrid wit (2025) en de Audi A5 Avant e-Hybrid schuin rechts achter stilstaand

Nou, nee. Dit jaar en volgend jaar komen er nog meer nieuwe modellen aan die ook nog een benzinemotor hebben en nog een hele tijd mee kunnen gaan. Dat wil niet zeggen dat alle Audi’s een opvolger krijgen. Als de Audi A1 en Q2 uit productie gaan, is het over en uit. Dan zijn de A3 en Q3 de instappers. In plaats daarvan zoekt Audi het hogerop, want er komt wel een Audi Q9 als tegenhanger van de BMW X7 en Mercedes GLS.

Nieuwe RS 5 en RS 6 komen er ook aan, met dikke benzinemotoren

Maar als Audi doorgaat met verbrandingsmotoren, komen er dan weer leuke modellen bij? Audi maakt immers geen coupés of cabriolets meer. Ook de TT en R8 zijn uit productie. Daarover is concreet nog niets bekend, wel komen er extra dikke RS-modellen van de A5 en A6, de RS 5 en RS 6. Dat zijn beide hybrides, maar dan wel met respectievelijk een V6 en een V8. Dus voor de liefhebber verandert er niet zo heel erg veel.

Lees ook: Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Ondanks dat Audi dus nog eventjes vasthoudt aan benzine, betekent dat niet dat er geen nieuwe EV’s bijkomen. Net als vele andere merken zal Audi de klant een keuze geven. Dus naast een RS 6 Avant met V8, kun je ook kiezen uit een elektrische RS 6. Audi stelt zich geen doelstellingen meer wanneer de laatste verbrandingsmotoren geleverd worden, maar zal het aanbod afstemmen aan de vraag van de markt.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear