Audi Prologue toont toekomst

Na een korte periode van relatieve rust (lees: geen grote autoshows) gaat de kraan van het autonieuws weer helemaal open met de Los Angeles Auto Show. Een van dé sterren is deze prachtige Audi Prologue, een showmodel dat aangeeft waar Audi de komende jaren qua design naartoe wil.

De Prologue is een joekel van een tweedeurs coupé; met zijn lengte van 5,10 meter is hij maar net iets korter dan een A8. Daar past een lekkere motor bij en die heeft ie dan ook: een biturbo V8 van 605 pk en 750 Nm, die ervoor zorgt dan de bijna twee ton zware Prologue in 3,7 pietepeuterige secondjes op 100 km/u zit. In dat licht valt een verbruik van 8,6 l/100 km inderdaad reuze mee – de Prologue dankt dat mede aan een '48-volts elektrisch subsysteem' (nee, wij hebben ook geen idee…) en een speciale generator die extra veel remenergie weet terug te winnen. Dat systeem gaan we in de toekomst ook in gewonere Audi's terugvinden. 

Maar dat is allemaal bijzaak: het gaat om de vormen van de Prologue. Audi heeft sinds februari namelijk een nieuwe designbaas, de 45-jarige Mark Lichte, en die geeft hiermee zijn visitekaartje af. Het is duidelijk dat hij het niet over een radicaal andere boeg gaat gooien, maar eerder bestaande elementen extra aanzet: de grille is breder en lager, net als de (laser)koplampunits, wat zorgt voor een wat sportievere, agressievere aanblik. Verder is de Prologue vooral strak – de carrosserie laat opmerkelijk weinig vouwen en vouwtjes zien. Vergelijk dat met recente Mercedessen en het verschil is duidelijk. Het is altijd een beetje gissen welke elementen je binnenkort ook op een A4 of A6 gaat tegenkomen, maar zekerheidjes lijken die grille en bijvoorbeeld die 'streep' van mat aluminium die tussen dak en raam door naar de C-stijl loopt. Daarin zit trouwens ook (als je drie keer kijkt) de tankopening. De achterkant is ook weer enorm strak, met vooral lage, horizontale lijnen over de volle breedte van de auto.

Binnenin wordt dat sfeertje lekker doorgezet in een soort hi-tech minimalisme. Audi wil duidelijk door met de virtuele cockpit die onlangs zijn debuut maakte in de nieuwe TT. Er zijn niet minder dan vier touchscreens voor de bediening van allerhande functies. De schermen werken ook samen – zo kan de passagier de route programmeren en die met een simpele 'veeg' richting bestuurder op zijn scherm tevoorschijn toveren. 

Productie..? Zou kunnen – Mercedes heeft de S Coupé en BMW doet van allerlei met de 6-serie, dus waarom niet? De Prologue is er in ieder geval mooi genoeg voor. 

  

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken