Ho, wacht, stop. Nee, dit is geen rivaal voor de Porsche 911 GT3 of de BMW M4 GTS. De Audi R8 GT4 mag niet de openbare weg op. Het is een raceauto zónder kenteken. Het is dus eerder een concurrent voor de Porsche Cayman GT4 Clubsport. Je mag bijvoorbeeld meedoen met het British GT Championship.
Hoe ver wijkt de Audi R8 GT4 af van de normale?
Niet veel. De GT4 deelt 60 procent van zijn onderdelen met de straatversie. En hij komt uit dezelfde fabriek. Het meest opvallende verschil is het vermogen. Door de regels in de competitie heeft de GT4 minder vermogen: ongeveer 500 pk, afhankelijk van de Balance of Performance-regels.
De V10 levert zijn vermogen via een zeventrapsautomaat door naar een LSD en verder door naar de achterwielen. Een nieuwe centrale uitlaat, een ander ECU en een begrenzer zijn de enige motorische ingrepen. Elke 20.000 kilometer moet de motor gereviseerd worden. Dure hobby, dat racen.
De sprint vanaf de startlijn naar 100 km/u duurt minder dan 4 seconden en de Audi R8 GT4 weegt 1.460 kilo. Als het misgaat profiteer je van een rolkooi en een noodluik in het dak. De Audi R8 GT4 ondergaat nu de laatste testen en homologatie. Aan het einde van dit jaar begint de levering. We verwachten dat de Audi R8 GT4 ongeveer 350.000 euro gaat kosten.
Audi R8 Audi Sport Edition
En dan komt Audi nog met een speciaaltje: de Audi R8 Audi Sport Edition. Ja, dubbel Audi. De gelimiteerde uitvoering draagt de kleuren van Audi Sport: zilver, rood en zwart. De V10-versie van de R8 Audi Sport Edition heeft helrode remklauwen en de V10 Plus-variant is uitgerust met antracietkleurige klauwen die keramische schijven vastgrijpen. Snel zijn: van de R8 Audi Sport Edition – die vanaf mei te bestellen is – bouwt Audi niet meer dan tweehonderd exemplaren.
Reacties