
Bij de meeste auto’s is het vinden van een ouder exemplaar met lage kilometers een grote uitdaging, maar in de exclusievere contreien is dat precies andersom. Een Audi R8 met 30.000 kilometer? Daar zijn er genoeg van. Eentje met meer dan 300.000 kilometer? Dan moet je heel goed zoeken. Momenteel staat er eentje te koop in Nederland. En het is zelfs een exemplaar met een handbak. We durven wel te stellen dat dit de Audi R8 met de hoogste kilometerstand van Nederland moet zijn.
De Audi R8 met V8 was ongeveer een jaartje oud toen hij naar Nederland kwam. Sindsdien is hij in het bezit geweest van dezelfde eigenaar, die hem als dagelijks vervoer gebruikte. Nu staat er 308.800 kilometer op de teller. Op wat instapschade aan de bestuurdersstoel na zou je niet snel zeggen dat de R8 zoveel kilometers heeft gereden. Zelfs de knopjes in het interieur zien er nog oké uit, iets wat bij Audi’s van deze generatie nog weleens anders is.
Zes jaar geleden zagen we deze Audi R8 met 250.000 kilometer nog bij Klokje Rond, bij onze gewaardeerde collega’s van, eh, de Nederlandse tak van AutoBild. Daar vertelde de eigenaar dat de V8-motor bij 120.000 kilometer een keer vervangen is door een vers exemplaar. Iets om in je achterhoofd te houden nu hij te koop staat met ruim 300.000 kilometer op de teller. Verder was er toen weinig aan de hand.
Wat moest de Audi R8 met de hoogste kilometerstand kosten?
De R8 staat momenteel te koop voor 54.995 euro in Venlo. Daarmee is het niet eens de goedkoopste van Nederland, want voor 48.000 euro staat er nog een zwart exemplaar met 90.000 kilometer te koop. Ook heb je voor hetzelfde geld een witte met 90.000 kilometer op de teller. Wel is dit veruit de goedkoopste R8 met een handbak: de eerstvolgende twee kosten 75.000 euro, maar die hebben wel slechts 47.000 en 29.000 kilometer gelopen. Een goede deal? Oordeel zelf maar.
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Maakt de tweetaktmotor een comeback? Deze motor loopt zeer zuinig en op alle brandstoffen

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)
