
Dat het brave Audi ooit met een supercar zou komen, was een verrassing. Het was een uitgekiende strategie van Audi. Audi was rond 2007 enorm aan het uitbreiden qua modelgamma en de R8 moest als imagebuilder dienen. Dat houdt in: de R8 sportwagen moest zorgen dat mensen Audi hoger in gingen schatten als automerk. Dat lukte. Na twee generaties is de R8 begin vorig jaar uit productie gegaan. We dachten dat ie weg zou blijven, maar nu is er goed nieuws: er komt een nieuwe Audi R8!
Dat is een complete verrassing, want eigenlijk leek het wel klaar te zijn met de R8. Audi heeft behoorlijk in zijn gamma gesneden om optimaal te kunnen renderen. Dit betekent dat alle niche-modellen (specifieke auto’s die een kleine markt bedienen) werden opgeofferd. Toevallig zijn dat de auto’s die we het leukst vinden bij TopGear, denk aan de Audi A5 coupé en cabriolet, Audi TT en TT Roadster en dus de R8 en R8 Spyder.
Stap één is al gezet
Volgens het Britse Autocar is de auto al door de haalbaarheidsstudie. Dat is een fase heel vroeg aan het begin van de ontwikkeling om te kijken of het überhaupt zin heeft om de auto te bouwen. Meestal stranden de leuke auto’s in die fase. Een belangrijk voordeel is dat de Audi R8 de techniek kan gebruiken van de Lamborghini Temerario. Dat klinkt heel plausibel, want de eerste generatie R8 deelde techniek met de Gallardo en de tweede generatie deelde die met de Huracán.

Dat wil niet zeggen dat het dezelfde auto is met een afwijkende koets. De Audi R8 is namelijk, eh, ja, een Audi. Dus daar zijn andere dingen belangrijk. De R8 moet geschikt zijn voor dagelijks gebruik. De R8 was voorheen ook altijd wat ruimer dan de Lamborghini. Qua karakter zal de Audi ook iets docieler zijn. Dat betekent dat je niet overal volgas weg moet scheuren terwijl je druk handgebaren maakt.
Audi R8 keert terug met Lambo-motor
De R8 krijgt wél de techniek van de Temerario (het blijft een bijzondere naam). Dat betekent een 4-liter V8, maar niet die je in alle andere Audi’s, Bentley’s, Urussen en Porsches tegenkomt. Nee, het is een uniek blok met flatplane krukas en de mogelijkheid om maar liefst 10.000 toeren te draaien. Daarnaast is er ook een elektromotor om te zorgen voor een lage uitstoot. Het beoogde topmodel – de R8 Performance – krijgt 1.000 pk, een dergelijke upgrade staat ook op de planning voor de Lamborghini Temerario.
Lees ook: We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood
Met die 1.000 pk is de R8 Performance de sterkste en snelste Audi ooit. Je hoeft nu nog niet met een slaapzak voor de Audi-dealer te gaan liggen. Ten eerste omdat het de komende week weer behoorlijk fris wordt, anderzijds omdat de auto op de planning staat voor 2027. Dat betekent dat wij nog twee jaar hebben om uit te vechten wie de rijtest mag doen.
Lees ook: Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen
