
We horen je al denken: ‘Lekker flauw TopGear, natuurlijk is deze Performance de krachtigste achterwielaandrijver van Audi, de R8 is de enige.’ Maar dat klopt niet. Die nieuwe Audi Q4 is ook een achterwielaandrijver. Net als de hele ID-serie van Volkswagen (jazeker, de leasebak van je buurman is een beteugelde driftmachine). De Audi R8 Performance RWD is de krachtigere uitvoering van de bestaande R8 RWD en biedt nu 570 pk en 550 Nm.
De 5,2-liter V10 is daarmee 30 pk en 10 Nm krachtiger dan de versie die we al kennen. De V10 gebruikt nog altijd geen turbo’s voor deze prestaties. De 0-100-tijd is nu 3,7 seconden (Spyder: 3,8 s) en de top is 329 km/u. Voor de Spyder is de topsnelheid 2 km/u lager. Het vermogen gaat (helaas) altijd via een automaat naar de achterwielen. De veiligheidssystemen staan in de Sport-stand gecontroleerde drifts toe en voor het eerst plaatst Audi optioneel variabele stuurbekrachtiging in de R8 RDW, waardoor je betere feedback van het stuur zou moeten krijgen.
Optionele velgen onder de Audi R8 Performance RWD
De Audi R8 Performance RWD staat op 19-inch wielen vóór en 20-inchers áchter. Je kunt ook kiezen voor gelijke velgmaten rondom, dan groeien de voorwielen ook naar 20-inch en dan monteert Audi gelijk Michelin Cup-banden. Wie de velgen goed wil vullen, kan de 18-inch remschijven upgraden naar 19-inch keramisch remspul. De Coupé weegt trouwens 1.590 kilo en de Spyder weegt 1.695 kilo.
Upgrades aan de buitenkant
Net als de Audi R8 Performance met vierwielaandrijving, herken je de auto aan een zwarte grille, grotere luchtinlaten in de bumper, een voorsplitter en een afwijkende diffuser. Volgens Audi is 60 procent van de onderdelen van deze Audi R8 Performance RWD gelijk aan die van de LMS GT4-raceauto, die ook achterwielaandrijving heeft. Hij komt begin 2022 naar Nederland. De prijzen van de RDW volgen nog. De Performance met quattro kost minimaal 283.000 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De benzinemotor van de toekomst heeft mogelijk ovalen zuigers, en dat heeft een belangrijk voordeel

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s
