
We horen je al denken: ‘Lekker flauw TopGear, natuurlijk is deze Performance de krachtigste achterwielaandrijver van Audi, de R8 is de enige.’ Maar dat klopt niet. Die nieuwe Audi Q4 is ook een achterwielaandrijver. Net als de hele ID-serie van Volkswagen (jazeker, de leasebak van je buurman is een beteugelde driftmachine). De Audi R8 Performance RWD is de krachtigere uitvoering van de bestaande R8 RWD en biedt nu 570 pk en 550 Nm.
De 5,2-liter V10 is daarmee 30 pk en 10 Nm krachtiger dan de versie die we al kennen. De V10 gebruikt nog altijd geen turbo’s voor deze prestaties. De 0-100-tijd is nu 3,7 seconden (Spyder: 3,8 s) en de top is 329 km/u. Voor de Spyder is de topsnelheid 2 km/u lager. Het vermogen gaat (helaas) altijd via een automaat naar de achterwielen. De veiligheidssystemen staan in de Sport-stand gecontroleerde drifts toe en voor het eerst plaatst Audi optioneel variabele stuurbekrachtiging in de R8 RDW, waardoor je betere feedback van het stuur zou moeten krijgen.
Optionele velgen onder de Audi R8 Performance RWD
De Audi R8 Performance RWD staat op 19-inch wielen vóór en 20-inchers áchter. Je kunt ook kiezen voor gelijke velgmaten rondom, dan groeien de voorwielen ook naar 20-inch en dan monteert Audi gelijk Michelin Cup-banden. Wie de velgen goed wil vullen, kan de 18-inch remschijven upgraden naar 19-inch keramisch remspul. De Coupé weegt trouwens 1.590 kilo en de Spyder weegt 1.695 kilo.
Upgrades aan de buitenkant
Net als de Audi R8 Performance met vierwielaandrijving, herken je de auto aan een zwarte grille, grotere luchtinlaten in de bumper, een voorsplitter en een afwijkende diffuser. Volgens Audi is 60 procent van de onderdelen van deze Audi R8 Performance RWD gelijk aan die van de LMS GT4-raceauto, die ook achterwielaandrijving heeft. Hij komt begin 2022 naar Nederland. De prijzen van de RDW volgen nog. De Performance met quattro kost minimaal 283.000 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
