We horen je al denken: ‘Lekker flauw TopGear, natuurlijk is deze Performance de krachtigste achterwielaandrijver van Audi, de R8 is de enige.’ Maar dat klopt niet. Die nieuwe Audi Q4 is ook een achterwielaandrijver. Net als de hele ID-serie van Volkswagen (jazeker, de leasebak van je buurman is een beteugelde driftmachine). De Audi R8 Performance RWD is de krachtigere uitvoering van de bestaande R8 RWD en biedt nu 570 pk en 550 Nm.

De 5,2-liter V10 is daarmee 30 pk en 10 Nm krachtiger dan de versie die we al kennen. De V10 gebruikt nog altijd geen turbo’s voor deze prestaties. De 0-100-tijd is nu 3,7 seconden (Spyder: 3,8 s) en de top is 329 km/u. Voor de Spyder is de topsnelheid 2 km/u lager. Het vermogen gaat (helaas) altijd via een automaat naar de achterwielen. De veiligheidssystemen staan in de Sport-stand gecontroleerde drifts toe en voor het eerst plaatst Audi optioneel variabele stuurbekrachtiging in de R8 RDW, waardoor je betere feedback van het stuur zou moeten krijgen.

Optionele velgen onder de Audi R8 Performance RWD

De Audi R8 Performance RWD staat op 19-inch wielen vóór en 20-inchers áchter. Je kunt ook kiezen voor gelijke velgmaten rondom, dan groeien de voorwielen ook naar 20-inch en dan monteert Audi gelijk Michelin Cup-banden. Wie de velgen goed wil vullen, kan de 18-inch remschijven upgraden naar 19-inch keramisch remspul. De Coupé weegt trouwens 1.590 kilo en de Spyder weegt 1.695 kilo.

Upgrades aan de buitenkant

Net als de Audi R8 Performance met vierwielaandrijving, herken je de auto aan een zwarte grille, grotere luchtinlaten in de bumper, een voorsplitter en een afwijkende diffuser. Volgens Audi is 60 procent van de onderdelen van deze Audi R8 Performance RWD gelijk aan die van de LMS GT4-raceauto, die ook achterwielaandrijving heeft. Hij komt begin 2022 naar Nederland. De prijzen van de RDW volgen nog. De Performance met quattro kost minimaal 283.000 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)