
We horen je al denken: ‘Lekker flauw TopGear, natuurlijk is deze Performance de krachtigste achterwielaandrijver van Audi, de R8 is de enige.’ Maar dat klopt niet. Die nieuwe Audi Q4 is ook een achterwielaandrijver. Net als de hele ID-serie van Volkswagen (jazeker, de leasebak van je buurman is een beteugelde driftmachine). De Audi R8 Performance RWD is de krachtigere uitvoering van de bestaande R8 RWD en biedt nu 570 pk en 550 Nm.
De 5,2-liter V10 is daarmee 30 pk en 10 Nm krachtiger dan de versie die we al kennen. De V10 gebruikt nog altijd geen turbo’s voor deze prestaties. De 0-100-tijd is nu 3,7 seconden (Spyder: 3,8 s) en de top is 329 km/u. Voor de Spyder is de topsnelheid 2 km/u lager. Het vermogen gaat (helaas) altijd via een automaat naar de achterwielen. De veiligheidssystemen staan in de Sport-stand gecontroleerde drifts toe en voor het eerst plaatst Audi optioneel variabele stuurbekrachtiging in de R8 RDW, waardoor je betere feedback van het stuur zou moeten krijgen.
Optionele velgen onder de Audi R8 Performance RWD
De Audi R8 Performance RWD staat op 19-inch wielen vóór en 20-inchers áchter. Je kunt ook kiezen voor gelijke velgmaten rondom, dan groeien de voorwielen ook naar 20-inch en dan monteert Audi gelijk Michelin Cup-banden. Wie de velgen goed wil vullen, kan de 18-inch remschijven upgraden naar 19-inch keramisch remspul. De Coupé weegt trouwens 1.590 kilo en de Spyder weegt 1.695 kilo.
Upgrades aan de buitenkant
Net als de Audi R8 Performance met vierwielaandrijving, herken je de auto aan een zwarte grille, grotere luchtinlaten in de bumper, een voorsplitter en een afwijkende diffuser. Volgens Audi is 60 procent van de onderdelen van deze Audi R8 Performance RWD gelijk aan die van de LMS GT4-raceauto, die ook achterwielaandrijving heeft. Hij komt begin 2022 naar Nederland. De prijzen van de RDW volgen nog. De Performance met quattro kost minimaal 283.000 euro.
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Zo biar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur
