TopGear reed zojuist met de nieuwe Audi RS5 Cabriolet. In het komende nummer het hele verhaal, hier alvast de eerste indrukken.
Testobject: Audi RS5 Cabriolet
Uitvoering: Er is er maar één
Locatie: Monaco
Weersomstandigheden: Fris (12 graden), maar zonnig – open rijden dus!
Wat reden we?
De openste versie van de dikste, snelste en duurste versie van Audi's mooiste auto van dit moment, de A5.
Beviel het?
Zo! Luister: je zit in een open auto, waardoor het gegrom, gegier en geplof van de heerlijkhysterische V8-motor die zijn 450 pk's er tot 8.250 (!) toeren per minuut uitmietert, nog harder van de rotswanden laat teruggalmen dan in de Coupé het geval is. Het is precies 4,9 seconden geleden dat je weggereden bent en nu rij je 100 km/h. Je rijdt op een bocht af, maar hoeft niet eens te remmen omdat de vierwielaandrijving er in innige combinatie met een stel differentiëlen en een berg elektronica voor zorgt dat je zó idioot veel grip hebt dat bestaande wetten der fysica dringend aanpassing behoeven. Even gas los, waarop de auto tussengas geeft op een manier die doet denken aan een draak die zojuist een tankwagen vol cola heeft verorberd en nu iets kwijt moet. Insturen, gas er weer vloeiend op en allemachtig, daar gaan we weer. Als dát niet bevalt, is het al serieus te laat voor welke vorm van therapie dan ook.
Nog bijzonderheden?
Dit hele ding is bijzonder. Hij ziet er heerlijk dik uit zonder over het randje te gaan (oké, die mat-aluminium spoilerlip had van ons ook niet gehoeven, maar vooruit), is natuurlijk subliem afgewerkt en is (voor de hoofdprijs) verkrijgbaar met alle snuisterijen die je je maar kunt bedenken. Da's op zich weer niet heel bijzonder, dat hebben zo'n beetje alle Audi's tegenwoordig. Wat wel frappeert is dat Audi onderstel en met name besturing met elk nieuw model weer beter voor elkaar heeft. De RS4 was de eerste nieuwe Audi waarbij we eens een keer niets te mekkeren hadden over de kunstmatigheid van de besturing en de minuscule verschillen in de Sport-, Comfort-, Enzovoorts-instellingen van de auto. In deze RS5 lijkt het wederom verbeterd: in de Comfortstand is de besturing wat ons betreft veel te licht, maar in de Dynamic-stand: perfect! Verder is het ronduit verbluffend hoe veel grip je hebt en hoe (relatief) weinig last je tijdens snel rijden (en dus ook wel eens hard remmen) hebt van het enorme gewicht van de RS5. Ondanks alle typisch-Audi Leichtbau-gedoe weegt het ding maar liefst 1.920 kilo… Dan toch zo lichtvoetig te werk gaan: knap.
Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom enn wat gaan ze kosten?
De RS5 Cabriolet kun je in het voorjaar van 2013 verwachten. Vanafprijs: € 134.590. Au. Overigens komen er in dat jaar nóg drie RS-modellen: de immens woeste RS6 Avant, de RS6 sedan (al is het nog maar de vraag of je die ook in Nederland zult kunnen krijgen) en, jawel, een RS-uitvoering van de Q3, die dan waarschijnlijk die heerlijke vijfcilinder van onder andere de TT-RS krijgt.
Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Een zalige beul van een cabrio. Die, totdat BMW met de cabrioversie van de M4 komt (en dat kan dus nog wel even duren), het rijk aardig alleen heeft. Als de kerstman nu eens anderhalve euroton in onze sok mikte..?
Reacties