Geen zin in die kronkelrijen voor de leukste attracties in het pretpark? Dan hebben we een aardige oplossing. Koop een Audi RS5 Cabrio.
Toegegeven: bovenstaande is enigszins gechargeerd – want voor het vorstelijke bedrag dat Audi voor haar nieuwste pronkstukje wil hebben (vanaf 135.000 euro, en je weet wat opties kosten), kun je waarschijnlijk die hele attractie kopen. Maar, en daar gaat het om, dan heb je ook wat. Wat dan?
Om te beginnen een onwaarschijnlijk fraaie auto. Het basismateriaal, de A5 Cabrio, is al een feest van elegante, eenvoudige lijnen, en de RS-versie gooit daar nog een schepje bovenop met uitgeklopte wielkasten, uitlaten van metrotunnel-formaat, grote luchtvangers aan weerszijden van de grille, prachtig 20 inch lichtmetaal en wat accenten in matchroom. Jummie. Het interieur zal de berijder van de ‘gewone’ A5 bekend voorkomen, al tref je hier bijvoorbeeld die fenomenale, perfect instelbare sportstoelen die je er in de RS bij ‘krijgt’. De nimmer genoeg te prijzen afwerking van Audi is natuurlijk ook inclusief. In de RS5 wordt dat er niet minder op: fraaie stiksels in de kleur van de auto bijvoorbeeld (al zou het ons niet verbazen als je daarvoor moet bijbetalen), veel koolstofvezel strips en zo mogelijk nog meer RS5-logo’s, tot in de hoofdsteunen van de stoelen aan toe.
Nu is dé charme van een cabrio, afgezien van het vermogen je na het eerste lentezonnetje meteen van die bouwvakkersarmen te geven waar je de rest van de zomer niet meer van afkomt, natuurlijk het feit dat je het geluid van de auto zo lekker ongefilterd van tunnels, viaducten en rotswanden teruggeketst krijgt. Dus die sound kan maar beter in orde zijn. Geen zorgen: de turboloze V8-motor is 4,2 liter groot, wat alvast prettig is voor het volume. Het feit dat hij maximaal 8.250 toeren per minuut draait én dat erg graag doet, helpt ook een stevige hand mee. Gooi daarbij het feit dat er in de ‘Dynamic’-stand nog een extra klepje in de uitlaat opengaat voor nóg diepere hemelse herrie, en je hebt een ware orgie van kleppen en zuigers. Het is trouwens een fraai, heel eigen geluid; niet het diepe van Mercedes V8’s, niet het snerpende van Italiaanse achtcilinders, maar iets wat er op een mooie, karakteristieke manier tussenin ligt.
Hebben ze goed gedaan bij quattro GmbH, het min of meer (meer min dan meer) op zichzelf staande bedrijfsonderdeel van Audi dat de RS5 Cabrio heeft ontwikkeld en ook bouwt. Ze zijn trouwens nog jarig ook (ze worden 30), wat komend jaar uitgebreid gevierd gaat worden met een ongekend aantal RS-modellen. Zo komt ook de RS6 Avant en sedan, de RS7 en de RS-uitvoering van de Q3, die dan waarschijnlijk de overheerlijke vijfcilinder van de TT-RS aan boord krijgt.
Uiteraard, we hebben het tenslotte over een RS, zorgt vierwielaandrijving ervoor dat de 450 joelende pk’s ook echt op het asfalt komen. Zonder enige vorm van overdreven drama (launch-control is standaard) ros je in 4,9 seconden naar de 100 km/u en door tot de top van 250, of tegen extra betaling 280 km/u. De grip die het aan alle kanten in bedwang gehouden onderstel (naast alle elektronica zorgt een zelfsperrend kroonwiel-differentieel voor de optimale verdeling der krachten) is fenomenaal. Normaal gesproken gaat zo’n 60 procent van het vermogen naar de achterwielen. Mocht alle detecterende elektronica dat echter raadzaam achten, dan kan er maximaal 85 procent naar achteren gestuurd worden, of maximaal 70 procent naar voren. Wie het allemaal nog een paar tandjes sportiever wil hebben (wat ons betreft nergens voor nodig, maar goed, je zult er maar last van hebben), kan tegen bijbetaling nog een sportonderstel bestellen. En een sportdifferentieel. En Dynamic Ride Control, wat de carrosserie nog vlakker houdt in bochten.
Als gezegd: nodig is het niet echt, al die opties, want de RS5 ís eigenlijk al alles wat je zou kunnen willen. Dat heeft ook te maken met Drive Select, het systeem waarmee je zelf (tot op zekere hoogte) kunt instellen hoe de auto rijdt. Het was altijd een betrekkelijk matig systeem, vooral omdat Comfort niet echt comfortabel was en Dynamic maar niet echt dynamisch wilde worden. Maar, eerlijk is eerlijk: het systeem wordt met het model beter en zo goed als in de RS5 hebben we het niet eerder aangetroffen. Het best is die verbetering te merken in de besturing; in de Comfort-stand is hij licht – veel te licht en ongevoelig naar onze smaak, maar kennelijk heeft Audi het idee dat er mensen zijn die dat leuk vinden.
'Hoe meer je je best doet van je rit iets bijzonders te maken, hoe meer je beloond wordt'
Zet de boel in Dynamic en meteen heb je het gevoel dat je de voorwielen in je handen hebt, dat je exact voelt wat jij en het wegdek ze aandoen. Het is trouwens zeer aan te bevelen om (en als we het goed hebben begrepen kost ook dat, zucht, weer extra) te opteren voor de Individual-mogelijkheid. Dan kun je van elke voorkeuzestand de elementen pakken die je prettig vindt en daar een eigen ‘set up’ van creëren. Pak de besturing van Dynamic, de schokdemperinstelling van Normal en experimenteer zo nog een beetje, en je hebt een betrekkelijk eenvoudige manier om jouw ideale RS5 te maken.
Hoe meer je je best doet van je rit iets bijzonders te maken, hoe meer je beloond wordt. De indrukken, en vooral de onder-de-indrukken stapelen zich op. De snelheid waarmee de standaard zeventraps dubbele koppelingsautomaat schakelt, de grip, dat heerlijk gorgelende toefje tussengas, de grip, de onvoorstelbare stijfheid van de carrosserie, de grip, het twee-vingers-in-je-neus-gemak waarmee je duizelingwekkende bochtsnelheden bereikt, de grip, de maniakale snelheden, de grip, het geluid van de motor én dat van de (natuurlijk optionele) B&O-installatie en oh: hadden we dat onvoorstelbare gripniveau al genoemd?
Volkomen neutraal, akelig snel en slechts minimaal gehinderd door zijn eigen gewicht verorbert ie bocht na bocht. Gevoel? Top. Uiterlijk? Top. Remmen? Top. Het gevoel van je medepassagiers na een vlotte bergrit? Aanzienlijk minder top. Dat zou in het pretpark niet anders zijn geweest.
Audi RS5 Cabriolet
17/20
Cijfers
0-100 km/u: 4,9 s
Top: 280 km/u
Verbruik: 10,7 l/100 km
Motor: 4.163 cc, V8 benzine
Aandrijving: vierwiel
Vermogen: 450 pk
Koppel: 430 Nm
Gewicht: 1.920 kg
CO2: 249 g/km
Prijs
NL € 134.590
BE n.n.b.
Vonnis
In alle opzichten prachtig. Bouw, afwerking, prestaties, weggedrag, grip: het is allemaal even indrukwekkend. Net als, natuurlijk, het prijskaartje
Reacties