Nieuwe Audi S-tronic bak incasseert rake klappen

Audi komt met een ‘sterkere’ versie van de S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling. De huidige generatie is niet geschikt voor motoren die in lengterichting zijn geplaatst én bovendien is de bak niet bestand tegen draaimomenten van boven de 320 Nm. Tijd voor een opvolger.
 
De nieuwe versie telt overigens ook nog zeven in plaats van zes versnellingen. Maar het belangrijkste verschil zit hem in een betere weerstand (maximaal 550 Nm) tegen het hoge koppel van de huidige generatie motoren. Het gebrek aan een dergelijke transmissie is ook de reden dat Audi momenteel een CVT-transmissie monteert, daar waar eigenlijk een S-tronic op zijn plaats zou zijn, zoals in de S5 of RS4.
 
Grote voordeel van een versnellingsbak met dubbele koppeling is de geringe schakeltijd. Bij het accelereren zet de bak de volgende versnelling namelijk al klaar. In slechts enkele milliseconden kun je van versnelling wisselen door een tik tegen de pook te geven of de flippers achter het stuur te bedienen. Wie liever lui dan moe is zet de bak gewoon op de automatische piloot. Voortaan kun je de techniek dus niet meer de schuld geven als je verliest bij een stoplichtspint. De S-tronic wisselt in razend tempo van versnelling. Onmogelijk om dit met een handbak bij te benen!

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken