TopGear stapt net uit de nieuwe Audi S5 Cabrio. In ons komende nummer lees je het uitgebreide rijverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Audi A5 Cabrio
Uitvoering: S5 3.0 TFSI
Locatie: Jerez en omstreken
Weersomstandigheden: bewolkt en 13 graden
Jullie gaan zeker breed grijnzend het weekend in?
Dat kun je wel stellen.
Goh, hoe dat zo?
Ach, iets met een 3,0-liter V6 turbo met 354 pk en een akoestisch verantwoorde stoffen kap die in 15 seconden in de achterbak verdwijnt. De nieuwe Audi S5 Cabrio is een feel-good-auto ten top. Combineer dit met een paar mooie Spaanse wegen en heel af en toe een voorzichtig zonnetje, en je krijgt spontaan de lentekriebels.
354 pk – dat is veel, maar niet extreem veel.
Klopt. Dat is en blijft immers de insteek van Audi’s S-modellen: ingetogen sportiviteit. Dat betekent dat ook de styling niet overdreven is en het onderstel niet belachelijk hard. De S5 vraagt niet veel van je, laat je haast rustig achteroverleunen terwijl hij het vuile werk opknapt. De motor heeft altijd en overal iets te geven en de achttraps automaat weet ‘m (zeker in de sportmodus) uitstekend bij te benen. De wegligging en besturing voelen zwaar en vertrouwd. Quattro neemt al je zorgen over grip weg. Zo wordt hard gaan nog eens ontspannend.
En het cabrio-aspect?
De S5 Cabrio is lichter en 40 procent stijver dan zijn voorganger. Op snelheid zou je zweren dat er een vast dak op zit, zo weinig turbulente herrie dringt er van buiten door. Tussen de 6 en 50 km/u kun je de kap met een korte druk op de knop openen of sluiten, zodat je tijdens de origami-sessie je handen aan het stuur kunt houden. Sta je stil, dan moet je wel de knop vasthouden zodat je de boel kunt stoppen als er per ongeluk een van je koters mee wordt opgevouwen. De auto reguleert zelf de grootte van de bagageruimte: 380 liter met het dak dicht, 320 liter als het open is.
Verder nog bijzondere foefjes aan boord?
Natuurlijk – Vorsprung durch Technik, weet je wel. Zo kun je als je wilt op vier plaatsen tegelijk je navigatie bekijken: op het scherm, twee keer in je Virtual Cockpit (ook in je snelheidsmeter) en op je head-up display. Via ‘Car to X’ ontvangt de S5 informatie over de verkeerssituatie en eventuele waarschuwingen uit de cloud. Er zijn matrix-led-koplampen, volop rijassistentie en weldadige nekverwarming. En Audi monteert de microfoons voor handsfree-telefoneren standaard in de gordels, waar het eigenlijk altijd windstil en dus vrij van ruis is. Een briljante vondst.
Wat mag zo’n Audi S5 Cabrio kosten?
De S5 Cabrio is vanaf maart te krijgen en gaat in Nederland vanaf 91.495 euro met je mee naar huis. In België ben je minstens 69.900 euro lichter.
Video?!
Uiteraard maakten we even een kort en luidruchtig filmpje voor je. Jij ook een goed weekend!
Lees de volledige rijtest van de Audi S5 Cabrio in TopGear 142, die op 16 maart verschijnt.
Reacties