De enige die chocolade kon maken van Audi’s modellenlogica, was Audi. Elk model kreeg van oudsher vijf motoren met elk drie vermogens en drie transmissies. Dan moest je nog kiezen uit twintig pakketten en vijftig opties. Buitenspiegels waren optioneel, net als de passagiersstoel.
Daar komt langzaam maar zeker een eind aan. Audi is flink aan het schrappen in het aanbod van motoren, transmissies en opties om zo een gestroomlijnd aanbod te krijgen. Daar startte het merk mee in de zomer van 2018, zo meldt Nederlander Bram Schot, de opperbaas van Audi, aan Autocar.
’27 procent is niet het einde. Het einde zal 40 of 45 procent worden. We denken dat dat het nieuwe premium is. Het is simplified premium‘, zegt Bram. Audi kijkt ook naar het schrappen van carrosserievormen. De vraag is of ze een sedan én een Sportback nodig hebben. ‘Dat bespreken we nu voor een bepaald model’, voegt hij toe.
Audi wil 30 procent minder modellijnen hebben. Ook willen ze nog wel groeien in hogere segmenten met de A6, A7, Q7 en Q8. Ook kijkt Audi naar manieren om jongeren klanten aan te checken, bijvoorbeeld met kleinere auto’s. De toekomst van sportauto’s van Audi, de R8 en de TT, is ook altijd nog niet zeker.
Jiu Boon Seng heeft op 20 september 2019 geschreven:
Het aantal modellijnen brengen
zo op papier al terug door de Q4 niet Q4 te noemen, maar Q3 Sportback. Ja, zo lust ik er nog wel een paar.