
Wat wil Audi eigenlijk? Nog niet zo lang geleden was het merk een premiummerk, een concurrent van BMW en Mercedes. De laatste jaren lijkt het merk een beetje te zijn afgegleden. Niet extreem, maar meer richting het Volvo-niveau: net onder de Duitse luxemerken. Sommige modellen zijn al erg lang in productie, de kwaliteit van de interieurs – ooit het stokpaardje van het merk – is achteruitgegaan, en er zijn nauwelijks speciale modellen meer. Goed nieuws: Audi ziet dat zelf ook in en belooft beterschap.
Dat meldt Audi-CEO Gerhard Döllner aan het Duitse Bild. ‘Ik wil er niet omheen draaien: we moeten nu weer op het goede spoor komen.’ Audi heeft er een zware periode op zitten. In korte tijd zijn er meerdere CEO’s geweest die nauwelijks hun stempel hebben kunnen drukken. De afgelopen tijd is er gelukkig veel gebeurd in de vorm van een hoop nieuwe modellen, zowel met verbrandingsmotor als elektrisch. Sinds kort zijn er modellen als de nieuwe A5, A6, Q5, A6 e-tron én Q6 e-tron.
Geen leuke modellen op dit moment, maar er komt een TT 2.0
Deze ‘verstandige’ modellen moeten zorgen voor de aantallen. Vanwege de focus daarop, was er een kaalslag bij de ‘leuke’ modellen. Alle coupés en cabriolets (A5, TT en R8) zijn in relatief korte tijd uitgefaseerd, zonder dat er een opvolger klaarstond. Er was een tijdje geleden sprake van een vervanger voor de cabrioversies van de A3 en A5, maar het is stil gebleven rond dat model. Gelukkig is er nu een nieuw gerucht, ditmaal afkomstig van Gerhard Döllner zelf. Hij noemt het de ‘TT 2.0’.

Dat wil niet zeggen dat er een TT-opvolger komt, maar een model dat doet wat de TT eind jaren ’90 deed voor Audi: een saai merk plots wat sexappeal geven. Precies wat het huidige gamma nu ook wel kan gebruiken. Volgens Döllner wordt het model ‘zeer emotioneel’. Deze nieuwe Audi zal als concept worden getoond op de IAA in München dit jaar. Binnen twee jaar moet het model in de showrooms staan. Overigens is het niet alleen dit nieuwe model dat Audi weer op de rails moet krijgen.
Wat is Audi naast een nieuwe ‘TT’ nog meer van plan?
Het merk gaat afscheid nemen van 7.500 werknemers. Een complete middenmanagementlaag wordt geschrapt. Van de 130 commissies blijven er 35 over. Zoals Döllner zegt: ‘Auto’s van morgen kun je niet ontwikkelen met de structuren van gisteren.’ Voor China heeft Audi een bijzondere strategie. Naast het bekende Audi-merk komt er een submerk met hoofdletters geschreven: AUDI, speciaal voor Chinese elektrische auto’s. Daarmee hoopt het merk meer grip te krijgen op die cruciale markt.
Lees ook: Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)
Voor de VS heeft Audi andere uitdagingen, zoals importheffingen. Daarom onderzoekt het merk of het een investering van 3 miljard euro kan rechtvaardigen om een fabriek in de VS te bouwen. BMW en Mercedes produceren al in de VS, net als Volvo. Ten slotte is er nog de Formule 1, waar Audi vanaf 2026 zal moeten strijden om het kampioenschap. Daarnaast moeten er jaarlijks 2 miljoen auto’s winstgevend verkocht worden. Er is dus werk aan de winkel.
Niet alleen de modellen en het interieur moeten aangepakt worden, maar ook de kwaliteit. Wanneer komt Audi met 8 jaar garantie? Wanneer komen er motoren die probleemloos 400.000 km meegaan? Al die kleine en grote defecten kunnen echt niet meer.
Voorsprong door techniek toch haha
Ik rijd zelf met de audi a3 sportback tfsi 45 s-line van 2024 en inderdaad het is een heel goed rijdende wagen maar ook heel mager en slecht afgewerkte wagen, interieur gewijs gezien. En meer plastic dan in een Dacia maar voor de prijs van een Mercedes. En mankementen, het rammelen en de storingen, de verwarming die niet werkte deze winter, radioknop die al niet meer werkt, en storing electrotecniek motor waar de auto direct vroeg de garage te raadplegen. Echt geen premium ervaring mijn peugeot hiervoor was meer premium en daar waren geen storingen en mancos, zelfs niet na 240000km , nieuw gekocht en met spijt weggedaan. Bij de audi zal ik blij zijn dat hij weg is, echt spijt van. Ik denk nooit meer VAG.