Wie weleens zijn sneetje witbrood in het restaurant aan flarden heeft gescheurd door er te koude kruidenboter op te smeren, weet dat vetten in koude toestand een stuk harder zijn. Of in het geval van motorolie: minder vloeibaar. En dat is de reden waarom je soms je auto beter niet alvast een dag van tevoren bij de garage kunt zetten voor een beurt.
Een oliewissel voer je het liefst uit met warme motorolie. Als de olie warm is, vloeit deze beter en heb je de grootste kans dat de meeste oude olie weg eruit loopt voordat de nieuwe erin gaat. Niet alle garages zullen de tijd nemen om jouw auto eerst warm te rijden voor de optimale temperatuur. En als je je auto al een dag van tevoren bij de garage hebt achtergelaten, weet je zeker dat de motor koud is.
Andere garages zullen wél een rondje om doen met jouw auto om de boel warm te stoken, maar daar voel je je misschien niet bij alle garages comfortabel bij. In dat geval moet je je misschien afvragen waarom je je auto daar hebt gebracht. Als je de monteur niet vertrouwt met je auto, zoek dan een andere garage. Bij dit soort dingen is goedkoop toch vaak duurkoop.
Sommige garages rijden sowieso met je auto
Er zijn ook garages die sowieso bij elke beurt even een proefrit maken, voorafgaand aan de onderhoudsbeurt. Denk hierbij aan de officiële garages van de wat duurdere automerken. Bij deze merken heb je overigens ook kans dat ze de auto voor je komen ophalen. Mocht je nou zelf aan de slag gaan met een oliewissel, doe het dan het liefst met een opgewarmde motor.
Overigens kun je je afvragen hoe erg het is dat er een beetje oude olie blijft hangen in je motor als je het spul regelmatig ververst. Als je olie zo oud en vervuild is dat er geen druppel mag blijven zitten, dan moet je wellicht wat vaker onderhoud laten plegen. Sommige dingen, zoals de bougies, kun je dan wel weer beter koud wisselen. Aan het einde van de beurt, dus.
Maarten heeft op 29 januari 2023 geschreven:
Joh, ze laten gewoon je motor even lopen, daarna tappen ze af. Niks geen gescheur met je auto. Wat een overdrevenheid zeg…
William heeft op 29 januari 2023 geschreven:
Maakt weinig uit maar je moet de auto nooit een beetje warm rijden, alleen net 90graden verversen of op de brug zetten en volgende ochten de olie verversen dan heb je alle olie onder in het blok, met dat de auto warm is zit de olie door het heleblok geslingerd dus het maakt niet uit of je warme of koude motor heb maar niet met een koude motor die aan gdstaan heb dat is minder verstandig als je het optimale er uit wil hebben
Roy heeft op 28 januari 2023 geschreven:
Als klanten op tijd zouden komen (7:30-8:00) dan zou dit kunnen. Maar als we om 8 uur afspreken dan komen ze meestal rond 11 uur aankakken.
Jacco heeft op 28 januari 2023 geschreven:
Is wel een klein beetje tegenstrijdig beste is om de auto niet te warm te maken voor de wissel, door warmte zal het staal of aluminium uitzetten, als je er dan vervolgens veel koudere olie ingooit zal het materiaal schrikken en te snel krimpen. Heeft allebij voordelen en nadelen koud of warm wisselen