Campers zijn helemaal heet op het moment. Ooit was de camper het symbool voor olijke burgerlijkheid, tegenwoordig het bastion voor vrijheidsvechters. Dus in plaats van met zijn allen op een kluitje te zitten in een hotel, gaan ze en masse kamp opzetten. Op de camping. Bij elkaar. Dat moet heel erg gezellig zijn, want campers zijn populairder dan ooit. Veel fabrikanten springen daarop in. Niet alleen de ombouwers, maar ook de autofabrikanten zelf bieden kant en klare opties aan.
Saai van buiten, luxe van binnen
Het leuke voor ons is dat de camper er in allerlei soorten en maten is. Groot, luxe, offroad: het kan allemaal. Vandaag hebben we een vrij bijzonder apparaat in de vorm van de Nissan Caravan MyRoom. Heel kort door de bocht is dit een bedrijfswagen met caravan-inbouw. Nu zien we dat wel vaker. De Volkswagen California of Mercedes Vito Marco Polo zijn bekende voorbeelden. Vandaag doet Nissan een duit in het zakje middels een iets eenvoudigere benadering.
Het leuke is dat het een heel luxe ingerichte mini-camper is voor twee personen, maar dat je het er aan de buitenkant niet aan af ziet. Meestal zijn er allerlei opties mogelijk, zoals lichtmetalen wielen, in kleur meegespoten bumpers, bijzondere led-koplampen en andere zaken die van jouw camper een ultiem lifestyle-product maken. Nissan doet daar niet aan mee. De kleur is een unilak, de bumpers en grille zijn ongespoten en er zitten stalen velgen onder.
Techniek: auto met stekker heeft toch een diesel
Naar aanleiding van het exterieur zou je bij het interieur verwachten dat dat even gezellig is als de wachtkamer van de huisarts, maar niets is minder waar. Overal zien we keurige, Scandinavisch aandoende houtafwerking. Daarmee gaat Nissan best ver, want niet alleen de vloer en de meubelen zijn van hout, de wand en het plafond zijn ook deels van hetzelfde materiaal. Dat geeft het een welhaast gezellige uitstraling en tilt de ambiance naar een hoger niveau, ondanks dat het ding er vanbuiten uitziet als een bedrijfsbus.
In technisch opzicht is het overduidelijk wel een bedrijfsauto. De stekker die je ziet, dient om de accu te laden voor de faciliteiten aan boord. Leuk weetje: die batterij is gerecycled en afkomstig van de Nissan Leaf. Qua aandrijving is er een dieselmotor van Mitsubishi-origine met 131 pk en 370 Nm. Mocht je echt geen diesel wensen, dan kun je ook een 2.0 viercilinder benzine (zonder turbo) bestellen die 130 pk en 178 Nm afvuurt op de achterwielen. De diesel kun je eventueel bestellen met vierwielaandrijving.
MDS heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Leuk artikel!
Aan de reacties te lezen is de goedkope wijn in de aanbieding…..
Fozzy heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Leuk, al die positieve inbreng..
Kas heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Walgelijk artikel over een leuk wagentje. Zoals anderen al aangeven, Topgear is gewoon niet leuk meer. Humor is ok, maar dit is gewoon iemand die z’n persoonlijke frustraties wegschrijft en denkt dat anderen dat grappige vinden. Niet dus.
En de enige echt relevante informatie ontbreekt dan weer… Deze camper gaat in Japan zo tussen de 36k en 46k dollars kosten, en blijft naar alle waarschijnlijkheid exclusief voor de Japanse markt
Ovi heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Wat een bende klojo’s zijn jullie die duidelijk geen verstand hebben van het concept “camper”!
Met een camper ga je niet ” en masse kamp opzetten” maar kan je juist op mooie vrije plaatsen staan!
Jan heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Ik moet zeggen dat de toon van de eerste alinea dermate beledigend is dat ik afhaak.
Johan heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Ben je deze hele site dan nog niet beu ? Ik wel iig.
Soort Carkson maar dan met ochtendhumeur omdat hij niet van bil mocht…