Soms komen van die termen voorbij op waarvan je denkt ‘Ja, het klinkt bekend, maar wat het precies is, weet ik niet’. Een beetje hetzelfde als met een goede stoofschotel: je weet wat het eindresultaat is, maar geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Voor vandaag gaan we de vraag beantwoorden op wat de auto uitlijnen precies is. Het komt geregeld voor, maar wat is het nu? En waarom moet je het doen?

Daarom nemen we de meest basale vragen met je door over uitlijnen. Wij als liefhebbers hebben er geregeld mee te maken. Wij zijn namelijk nerds en pompen elke paar weken de banden precies op de goede spanning. Per 10 graden temperatuurverschil monteren we andere banden en we wassen de auto zo’n drie tot dertien keer per week. Nerd alert.

Wat is auto uitlijnen en waarom doe je het?

Uiteraard kunnen we hier heel erg lang op in gaan, maar in principe is het uitlijnen van de auto het juist zetten van de wielen ten opzichte van de weg en de auto. Het luistert namelijk heel erg nauw. Auto’s zijn relatief gezien enorm krachtig en zwaar. Als de wielen niet goed zijn uitgelijnd, kun je gewoon doorrijden. Het kan zien dat de auto dan ietsje trekt naar een bepaalde kant en dat de banden slecht afslijten. Dat hoeft geenszins het geval te zijn.

BMW 530d xDrive wit zijkant rechtsachter schuin

Dus waarom ga je een auto uitlijnen? Om te zorgen dat deze zo goed mogelijk rijdt. Dat levert je allerlei voordelen op. Ten eerste rijdt een auto die net is uitgelijnd het beste. Ten tweede verbruik je minder brandstof en ten derde doe je langer met de banden. Je doet het overigens niet omdat het verplicht is. De bandenstand wordt bij de APK gecontroleerd, maar met een niet perfect uitgelijnde auto kun je gewoon door de APK komen.

Wat kost het?

Dat is uiteraard helemaal afhankelijk per garage, maar het is nooit heel erg duur. Gemiddeld kost het uitlijnen van een auto zo’n 100 tot 200 euro. Sommige garages doen het voor minder, sommige voor meer. Het kan zeker geen kwaad om een uitlijncontrole uit te voeren. Die kost meestal een fractie van de genoemde kosten. De garage kan dan kijken of het daadwerkelijk nodig is om een auto uit te lijnen.

Hoelang duurt uitlijnen auto?

Een beetje afhankelijk hoeveel er versteld dient te worden. Het duurt maximaal een uur om een auto uit te lijnen. Alleen controleren of uitlijnen eventueel nodig is, duurt logischerwijs minder lang. Binnen een kwartiertje is het duidelijk of je de auto moet gaan uitlijnen. Dus vanwege tijdgebrek hoef je het niet te laten.

Hoe vaak moet je een auto uitlijnen?

Gezien de kosten is het aan te raden geregeld te doen. Het is natuurlijk ook maar net hoeveel kilometers je maakt en vooral wat voor soort kilometers het zijn. Als je 40.000 per jaar rijdt op de snelweg is een keer per drie jaar voldoende. Als je 5.000 kilometer per jaar door de stad rijdt, met alle drempels, stoepranden en verschillende soorten wegdek, kan vaker nodig zijn. Gemiddeld is het handig om het elk jaar even te controleren, net zo als het controleren van je bandenspanning ook elke twee weken moet.

Mini Cooper S uitlijnen Alpina wiel

Je moet sowieso een auto uitlijnen op het moment dat er dingen veranderen aan de geometrie. Als je een subframe verwijderd of de auto gaat verlagen. Net alleen vanwege de nieuwe wielstand, maar vooral omdat de veerpot los is geweest. Dus ook met het vervangen van dempers en veren moet je vaak opnieuw uitlijnen. Hetzelfde geldt bij veel voorwielaangedreven auto’s als je de koppeling moet vervangen.

Je zou denken van niet, maar dat is zeker niet het geval. Soms kan het zijn dat die wielen iets te ver naar elkaar toe staan. De auto kan dan nog gevoelsmatig redelijk sporen en rechtuit rijden. Maar omdat de banden nét iets te veel naar binnen staan, slijten ze net eventjes wat harder. Het kan zijn dat een auto prima rijdt, maar de slijtage toch ongelijk of te hevig is. Het is ook een geleidelijk proces, een wiel staat niet in één keer verkeerd.

Lees ook: Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Wat zijn de voordelen van een auto uitlijnen?

Ten eerste rijdt de auto veel prettiger. Aangezien jij als bestuurder met de auto als het ware meeslijt, heb je het niet misschien niet direct door. Ook is een goed uitgelijnde auto ietsje sneller, hij rolt immers beter. Maar ja, dat kun je niet verkopen aan het thuisfront, dus moet je zeggen dat de auto zuiniger is geworden. Dat is ook het geval. Als je veel kilometers maakt, kun je dus vrij snel veel geld besparen. Daarnaast doe je ook (veel) langer met je banden. Dus die ene investering van 100 euro betaalt zich altijd wel uit.

2 reacties op “Waarom moet je een auto uitlijnen en hoe vaak moet je dit doen?”

  1. Bij 40K per jaar, eens in de 3 jaar? Ik weet niet hoelang je denkt met een setje banden te doen maar geen 120K. Je kan beter bij iedere vervanging van een setje banden je auto gelijk even laten uitlijnen. De auto staat geheid na vervanging banden iets uit lijn.
    Overigens in de foto reeks een mini met alpina velgen???? Jezus, wat ben je dan een kneus zeg.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *