Het zijn van die onderwerpen die voor autoliefhebbers heel erg logisch klinken, maar voor de leek een beetje vreemd zijn. Een zo’n onderwerp is het verlagen van je auto. Mensen die het niet begrijpen zullen je erop attenderen dat jouw auto zo minder goed over een drempel kan en dat je auto harder en oncomfortabeler wordt. Dat hoeft absoluut niet het geval te zijn.

Integendeel. Het verlagen van je auto heeft vooral heel erg veel voordelen. Een lagere auto heeft een lager zwaartepunt en is dus stabieler. Betreft het comfort: dat hoeft er zeker niet onder te lijden. Dat hangt volledig af van de kwaliteit en toepassing van het product. In dit artikel leggen we in grote lijnen uit wat er mogelijk is, wat de eigenschappen zijn en wat het kost. Uiteraard is het mogelijk om er véél dieper op in te gaan: gelukkig is de commentsectie aanwezig.

Verlagingsveren

Je kunt je auto eenvoudig verlagen met verlagingsveren. Merken als Eibach, H&R, Cobra, ST, AP of Vogtland leveren deze voor veel verschillende auto’s. Je vervangt alle veren met vier exemplaren die een stukje korter zijn. In de meeste gevallen zijn verlagingsveren 30 millimeter. Het is niet aan te raden om lager te gaan. De schokdemper is namelijk hetzelfde als voorheen en kan daardoor minder goed zijn werk doen.

Hij zit immers al een stukje ingedrukt door de verlaging. Met een subtiele verlaging van 10 tot 30 millimeter is er vaak nog voldoende marge. Houd er wel rekening mee dat de demper harder zal slijten. Je kan er voor kiezen om de schokdemper ook te vervangen. Zeker met een gebruikte auto van meer dan vijf jaar oud is het nooit een slecht idee om de dempers te vervangen.

H&R verlagingsveren rood

Het voordeel is dat verlagingsveren relatief goedkoop zijn. Soms is een setje voor minder dan 100 euro te vinden. Tip: doe dat niet. Je wil minimaal de kwaliteit van de fabrikant. Doe jezelf een plezier en ga altijd voor veren met TÜV-keurmerk. Online is namelijk veel inferieure kwaliteit verkrijgbaar, maar met TÜV weet je dat de kwaliteit goed is. Een setje van vier veren kost dan ongeveer 200 tot 350 euro.

In hoogte verstelbare verlagingsveren

Verlagingsveren zijn leuk en aardig als je auto wil verlagen, maar het probleem is dat je wel genoegen moet nemen met de keuze van de fabrikant. Voorbeeldje: veel Duitse auto’s hebben het ‘hangende kont’ syndroom waarbij de achterzijde lager hangt dan voor en met verlagingsveren blijft dat min of meer gelijk. Een oplossing hiervoor zijn in hoogte verstelbare verlagingsveren.

KW in hoogte instelbare verlagingsveren

Die kun je dan naar wens in hoogte afstellen. Merken als KW, H&R en ST leveren in hoogte verstelbare verlagingsveren. Prijzen variëren van 500 tot 800 euro. Let op: ga ook hier niet te diep met je standaard demper, want de verlagingsveer lost dat probleem namelijk niet op. Dus ook met in hoogte instelbare verlagingsveren slijten je dempers een stuk sneller.

Verlagingsveer-dempercombinatie

Omdat de demper niet goed zijn werk kan doen, zijn bovenstaande methodes niet écht aan te raden. Ja, de auto ziet er fraaier uit en rijdt misschien fractioneel beter, maar het is geen enorme transformatie qua rijeigenschappen. Dat is wel het geval met een verlagingsveer-dempercombinatie. Dit is een complete set, bestaande uit vier veren en vier kortere dempers.

Met deze combinatie kunnen de dempers veel beter hun werk doen. De meest bekende combinatie is de Bilstein B12-kit (met Eibach-veren). Maar ook de combinatie H&R met Koni-dempers komt veel voor en ST heeft ook dit soort sets. Prijs: 600 tot 1.200 euro, afhankelijk van de auto. Hierbij is het ook mogelijk om ietsje lager te gaan dan 30 millimeter.

Schroefset

Wat je eigenlijk wil als je auto gaat verlagen, is een schroefset. Dat is een complete veer-dempercombinatie. In zijn meest eenvoudige vorm heb je namelijk al precies alles wat je nodig hebt. Een schroefset kun je namelijk in hoogte instellen met een schroefdraad. Dan weet je meteen waar de naam schroefset bij schroefsets vandaan komt.

Eibach Pro Street S schroefset

Qua kosten gaat het alle kanten uit. De goedkoopste vind je al voor minder dan 300 euro, alhoewel de kwaliteit dan meestal niet al te best is. Een beetje kwalitatief goede schroefset (ST Suspension, AP, BC Racing) begint rond de 700 euro. De prijzen voor een eenvoudige – enkel in hoogte in te stellen – schroefset lopen op naar 1.500 euro.

Meervoudig instelbare schroefset

In principe gaat dit verder dan gewoon een auto verlagen. Het gaat ook verder waar de gewone schroefset stopt. De eerstvolgende stap is een schroefset die je ook in hardheid kan instellen. Een stap daar weer boven is de schroefset, waarbij je zowel de ingaande als de uitgaande slag kunt instellen. Een meervoudig instelbare schroefset begint rond de 1.500 euro en kan oplopen tot het tienvoudige ervan.

KW V5 ClubSport schroefset voor de BMW M4 (F82)

In tegenstelling tot verlagingsveren is er nu ook keuze of je sportiever of comfortabeler wil. Er zijn schroefsets specifiek voor circuitgebruik (handig als je veel trackdays doet), maar er zijn ook schroefsets specifiek ontworpen voor straatgebruik en meer comfort dan standaard. Deze zijn specifiek voor een model ontwikkeld en zijn kwalitatief beter dan wat fabrikanten monteren.

Hoeveel kost montage?

Houd er rekening mee dat het monteren van nieuwe veren een tijdrovend klusje kan zijn. Het is niet zozeer heel erg moeilijk, maar je moet nu eenmaal vier nieuwe veren monteren. Daardoor zijn de montagekosten relatief hoog. Je bent zo 400 tot 600 euro kwijt, alleen al aan het monteren van andere veren. Daarom zie je dat mensen vaak toch een veer-demper combinatie of schroefset kiezen. Als je dan toch bezig bent, doe het dan goed.

Je kunt overigens nog meer meepakken. Droplinks, veerpootschotels, rubbers, anti-rollbars en ga zo maar door. Uiteraard zullen de kosten ervan stijgen. Het is echter goedkoper dan een paar maanden later weer alles loshalen, omdat er een onderdeel versleten is. Goedkoop is altijd duurkoop met auto’s. Zorg dus dat je voor jezelf een helder beeld hebt, van wat je met de auto wil doen.

Ik heb luchtvering: kan ik hem dan ook verlagen?

Jazeker, dat kan. Met luchtvering wordt de hoogte (veelal) elektronisch bepaald. Je kan het verlagen op twee manieren doen als je luchtvering hebt: met clips of door te programmeren, ook wel coderen genoemd. Sommige auto’s hebben alleen luchtvering op de achteras, zoals sommige stationwagons. Dan moet je dus een combinatie gebruiken.

Met clips, een soort klemmetjes, zorg je ervoor dat de luchtvering zich niet verder kan uitzetten. Kijk uit met hoe ver je de auto gaat verlagen. Niet alleen is de veerweg minder, maar ook hier functioneert de demper minder goed als je de auto verlaagd. Afhankelijk van de auto, is het aan te raden niet verder te gaan dan 30 millimeter. Voordeel: met de clips kun je de verlaging instellen.

Ik heb adaptieve dempers: waar moet ik dan op letten?

Het kan zijn dat je een auto hebt met adaptieve dempers. Als je deze wil houden kun je kiezen voor verlagingsveren, al dan niet in hoogte verstelbaar. Mocht je een veer- dempercombinatie of schroefset willen, dan kun je kiezen voor een zogenaamde ‘delete-kit’. De prijs hiervoor is om en nabij de 400 euro. Deze kit ‘fopt’ de computer door te melden dat de dempers er gewoon zijn en functioneren. De functionaliteit van de adaptieve dempers komt wel te vervallen, uiteraard.

Audi RS3 zijkant zwart verlaagd Bilstein

Er zijn fabrikanten die rekening houden met auto’s die met adaptieve dempers geleverd worden. Dat betekent dat er tegenwoordig verlagingssets en schroefsets zijn met adaptieve dempers. Deze zijn specifiek voor dit type auto gemaakt en werken met de instellingen (sport, comfort et cetera) van jouw auto. Mede daardoor zijn ze erg prijzig. Een veer-dempercombinatie kost ongeveer 2.000 euro en schroefsets met adaptieve dempers gaan al gauw over de 3.000 euro heen.

Zijn er verder nog dingen waar ik mee rekening moet houden met het verlagen van de auto?

Ja, het is essentieel om de auto direct opnieuw te laten uitlijnen. Bij het loshalen van de veren en dempers en het monteren van de nieuwe onderdelen, is de kans zeer groot dat je de geometrie (ietsje) aanpast. Ook in combinatie met de nieuwe rijhoogte is verstandig om de auto opnieuw uit te lijnen. Uitlijnen is sowieso verstandig om geregeld te doen, maar na het monteren van nieuwe onderdelen in de ophanging is het absoluut noodzakelijk.

Reacties

  • Joep heeft op 29 december 2024 geschreven:

    Alsof een auto ontwikkelen geen ingewikkeld proces is dat jaren duurt en vele kosten met zich meebrengt. En dat is niet voor niets. Maar nee hoor, ga maar opleuken met een verlagingssetje zus en een spoilertje zo. Daar wordt ie zoveel mooier van en de wegligging? Die wordt alleen maar beter. Hou toch op. Al die idioten met hun opgefokte en verlaagde waggies die kruipend over een drempel moeten en vervolgens weer volgas op de volgende afstevenen. En dan noem ik niet eens het toegevoegde pops ’n bangs dat vaak hand in hand gaat met dit “opleuken”. Ben het helemaal eens met met M3 hieronder; alleen originele en goedgekeurde modificaties.

    Reageer
  • M3 heeft op 29 december 2024 geschreven:

    Verlagen, prima. Maar LAAT het doen door bedrijven die er verstand van hebben. Een auto is standaard niet voor niks op een bepaalde manier op de markt gebracht. Hier zijn serieuze mensen mee bezig geweest, dus denk niet dat iedereen dit zomaar (op een veilige en verantwoorde) kan veranderen. Het stopt niet bij simpelweg een setje andere veren d’r onder schroeven en het ziet er mooi uit.
    Kijk naar onze oosterburen (Duitsland). Als je daar wat aan je auto veranderd (en maakt niet uit wat, uitlaat, veren, velgen, spoilers enz) zonder aan te kunnen tonen dat het origineel of goedgekeurd is, ben je in het ergste geval gewoon je auto kwijt. Overdreven? Ik vind van niet. Je bent immers niet de enige op de weg😉

    Reageer
  • Martin heeft op 29 december 2024 geschreven:

    Als je dit soort bedragen gaat uitgeven aan een verlagingset voor je Golfje, had je ook een MX5 kunnen kopen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear