(advertorial)

De grootste online dealer van auto onderdelen, apparatuur en accessoires van Europa, Autodoc, zag een omzetstijging van meer dan 600 miljoen euro het afgelopen jaar. Deze cijfers komen overeen met een groei van 40 procent in dezelfde periode in 2019. Zelfs de coronacrisis kon Autodoc niet tegenhouden om te groeien.

Meerdere branches floreren

Autodoc-directeur Alexej Erdle verklaarde dat hij een omzetdoelstelling van 800 miljoen euro had voor 2020.  Autodoc-merken Stark en Ridex droegen met een omzetgroei van 65 procent bij aan de bovengemiddelde bedrijfsontwikkeling.

Nog niet zo heel lang geleden breidde Autodoc het assortiment uit. Met name de handel in banden had een positieve bijdrage. De verkoop van deze producten verdrievoudigde in vergelijking met de eerste drie kwartalen van 2019. Daarnaast heeft de opkomst van de divisie motorfietsonderdelen een goede bijdrage geleverd.

De lockdown

Ondanks de hernieuwde lockdown blijven de vooruitzichten goed voor Autodoc. Oktober en november zijn traditioneel gezien de drukste maanden voor het bedrijf. Doordat het deze maanden druk bleef, kon de doelstelling gehaald worden.

Omdat mensen in deze tijd liever geen nieuwe auto kopen, kochten mensen ook des te meer reserve onderdelen om door te kunnen blijven rijden met hun huidige auto. Dit was ook te zien aan de stijgende gemiddelde leeftijd van het Duitse wagenpark.

Black Friday

Op Black Friday kon Autodoc een persoonlijk record op zijn naam schrijven. Voor het eerst werden er op één dag meer dan 80.000 bestellingen geplaatst bij het bedrijf. Er is dus genoeg reden om te geloven dat Autodoc in 2021 verder zal groeien in hun markt.