Duurzame bekleding van gerecyclede flessen, doppen, visnetten en ga zo maar door. Het lijkt tegenwoordig eerder de regel dan een uitzondering. Naast het verbruik en de CO2-uitstoot is recycling een van de kapstokken waaraan automerken de duurzaamheid van het bedrijf aan ophangen. Maar misschien moeten deze fabrikanten ook eens naar de airconditioning kijken.
Volgens onderzoek van adviesbureau Ducker Carlisle gaat er een onzichtbare schadelijke stof schuil in de airco. Sinds 2018 mogen nieuwe auto’s niet meer het aircogas met de naam R134a gebruiken. De vervanger heet R1234yf en is 335 keer minder schadelijk als het ontsnapt. Fijn, maar ook het nieuwe gas blijkt niet schoon te zijn.
Sterker nog, net als R134a valt het nieuwe gas voor de airco onder de categorie poly- en perfluoroalkylstof, beter bekend als PFAS. Deze stoffen kunnen het immuunsysteem beschadigen en kanker veroorzaken. Hoe gevaarlijk het spul is, hangt af van hoeveel, hoe vaak en hoelang je binnenkrijgt. Ook verschilt dit volgens de Nederlandse overheid per persoon. Of je er nu gevoelig voor bent of niet; goed zal het niet voor je zijn om de stof urenlang in te ademen.
De EU grijpt in, denken we
Volgens Ducker Carlisle is Volkswagen al overstag, maar de overstap duurt wel een paar jaar. Het Duitse merk zou ergens tussen 2025 en 2030 gebruik gaan maken van CO2 als koelmiddel. Daarmee wil VW een nieuwe regeling van de EU voor zijn. Er ligt nu een voorstel bij het Europees Agentschap voor Chemische Stoffen, maar een beslissing zou dit jaar nog niet komen. Toch denken de meeste autofabrikanten volgens Ducker Carlisle dat er een verbanning van R1234yf komt.
Het adviesbureau verwacht dat premium-automerken in de komende twee tot vijf jaar overstappen van PFAS naar CO2 voor de airco. Een andere keuze kan propaan zijn. Dit wordt al gebruikt in touringcars. Het nadeel van propaan is dat het brandgevaarlijk en dus extra goed beveiligd moet zijn. De kans is dus groot dat merken voor koolstofdioxide gaat.
ICEisHistory heeft op 8 juli 2024 geschreven:
Geen zorgen mensen, dit artikel is complete onzin:
!!! R1234yf is geen PFAS !!!
R1234yf valt onder de categorie HFO’s (Hydrofluoroolefins) en is technisch gezien geen PFAS (Per- en polyfluoralkylstoffen). PFAS omvat een grote groep van chemische stoffen, waaronder PFOA en PFOS, die bekend staan om hun persistentie in het milieu en potentiële gezondheidseffecten. Hoewel R1234yf fluor bevat, heeft het andere eigenschappen en toepassingen dan traditionele PFAS-verbindingen.
Verschillen tussen R1234yf en PFAS:
• R1234yf (2,3,3,3-Tetrafluorpropene):
• Gebruik: Koelmiddel in airconditioningsystemen, speciaal ontwikkeld om een laag GWP te hebben.
• Chemische structuur: Olefine (dubbele binding in de koolwaterstofketen), wat het reactiever en minder persistent maakt dan PFAS-verbindingen.
• Milieu-impact: Heeft een laag GWP en geen ODP, breekt sneller af in het milieu.
• PFAS (bijvoorbeeld PFOA en PFOS):
• Gebruik: Traditioneel gebruikt in industriële toepassingen zoals water- en vetafstotende coatings, brandblusschuim, en non-stick kookgerei.
• Chemische structuur: Koolwaterstofketens waarbij de meeste of alle waterstofatomen zijn vervangen door fluor, wat leidt tot zeer stabiele en persistentie stoffen in het milieu.
• Milieu-impact: Zeer persistent, bioaccumulatief, en potentieel schadelijk voor gezondheid en milieu.
Conclusie:
Hoewel R1234yf fluor bevat, is het niet dezelfde klasse van verbindingen als PFAS en deelt het niet dezelfde persistente en bioaccumulatieve eigenschappen. Het is ontwikkeld als een milieuvriendelijker alternatief voor oudere koelmiddelen en heeft geen bekende ernstige milieuproblemen zoals PFAS.
(Met dank aan ChatGPT)
SAFP heeft op 9 juli 2024 geschreven:
R1234yf valt wel onder het brede PFAS verbodsvoorstel. R1234yf is een PFAS volgens de OECD 2021 definitie. (Een deel van de HFO’s is ook een PFAS). R1234yf is meegenomen in het brede PFAS verbodsvoorstel, zie o.a. https://echa.europa.eu/documents/10162/d2f7fce1-b089-c4fd-1101-2601f53a07d1
Hans heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Graag lijst van auto merken waar het verkeerde gas in zit net niewe auto van 40.000 lekker dan weet niet of deze auto het heeft melding maar doorpakken heb toyota yaris cross explorer
Hans in de herkansing heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Even herschreven zodat het begrijpelijk nederlands is:
“Graag een lijst van automerken waarbij dit koelmiddel is gebruikt, ik heb namelijk net een nieuwe auto van 40.000 euro gekocht. Ik weet niet zeker of mijn auto hieronder valt, ik heb de Toyota Yaris Cross Explorer.
Slimmerd heeft op 8 juli 2024 geschreven:
Je noemt een heel ander koudemiddel dan in de tekst.
Maarten heeft op 8 juli 2024 geschreven:
Dat is een 1 letter typo. Het gaat wel degelijk om hetzelfde koudemiddel.
Maarten heeft op 7 juli 2024 geschreven:
Ik heb het even opgezocht in de technische documentatie van Tesla; die gebruiken ook het R1233rf koudemiddel 🙁
Maarten heeft op 7 juli 2024 geschreven:
https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/2024/en-us/GUID-E7469E86-090D-4A12-842C-7AAD00446096.html
Maarten heeft op 8 juli 2024 geschreven:
Aah, tweemaal zeiken op dezelfde “fout” terwijl je ziet dat het een gewoon een typo is.
Mooie inhoudelijke bijdrage weer, topper!
Ja, slimmerd heeft op 8 juli 2024 geschreven:
Je noemt een heel ander middel dan in de tekst