Een productieauto voor de massa is een verzameling aan compromissen. Het liefst zouden interieurontwerpers de comfortabelste fauteuils monteren, maar dan krijgen ze ruzie met afdeling gewicht en zou de auto te duur worden. Afdeling techniek zou in elke boordcomputer de krachtigste gamingchip willen plaatsen; maar die zijn te duur en slecht aan te komen. En zo kom je nog wel meer kostenbesparingen tegen bij automerken. Maar deze nieuwe trend moet wel het irritantste zijn.

De Amerikaanse website InsideEVs spotte op de Volvo EX90, maar we kwamen het deze week ook zelf tegen op de nieuwe SUV van het Zweedse merk. Op het deurpaneel vóór zitten slechts twee schakelaars voor de ramen. Het is gelukkig niet zo dat de dure SUV raamslingers achterin heeft, alleen heeft Volvo besloten om twee schakelaars weg te laten. Zo moet je als bestuurder een extra handeling uitvoeren om de ramen te bedienen.

50 procent kans op de verkeerde ramen

Nu is het geen enorme ramp: je drukt op de knop onder de schakelaar om te wisselen van vóór naar áchter. Maar je moet kijken op welke modus de knop staat (en dus je ogen van de weg halen) of je hebt 50 procent kans dat je de verkeerde ramen opent. En dat terwijl het concept van de bediening van elektrische ramen perfect was: vier ramen, vier schakelaars. Omhoog is omhoog, omlaag is omlaag. Zelden was er een concept dat universeel zó goed werkte in een auto.

Lees ook: Dit zijn de meest betrouwbare automerken in 2024 volgens onderzoek

Volvo is niet de enige die dit doet. Volkswagen past hetzelfde kostenbesparende trucje al enige tijd toe bij de ID-serie. Bij Volkswagen is het zo dat je de knop indrukt en dat je dan een paar seconden hebt om de achterste ruiten te bedienen. Je zult je dus niet snel vergissen of je vóór of áchter gebruikt. En zo zullen ongetwijfeld nog meer merken volgen, want ze kijken allemaal bij elkaar af.

Dat automerken het op een budgetauto zo doen, dat snappen we heus wel. Elke euro bespaard, is er eentje. Maar zo’n Volvo EX90 kost even leuk 82.000 euro en dan wil je liever geen overduidelijke kostenbesparingen tegenkomen. Zelfs Dacia gebruikt gewoon vier schakelaars. Leuk toeval: de achterlichten van een Jogger zouden ook zo van Volvo kunnen komen.

Reacties

  • Olds-cool heeft op 5 september 2024 geschreven:

    Ach, knopje meer of minder is het probleem niet zo. Wel de trend om zaken die gewoon goed functioneren nu te veranderen voor iets waardoor het in vele gevallen niet beter wordt. Wat is er mis met vier knoppen in de bestuurdersdeur, voor elk portierraam één? En wat was er mis met een draaiknop om het volume van de radio te regelen of de (draai-)knoppen voor de bediening van de verwarming/airco bijv? Je kon ze meestal op de tast vinden terwijl je nu voor veel functies in een centraal geplaatst beeldscherm moet duiken waarbij veel functies ook nog eens ver in een of ander menu verstopt zitten. Als je jouw telefoon bediend in de auto dan kan je een fikse prent verwachten, maar als je (te) lang je ogen van de weg moet houden om een functie, die vroeger dus gewoon eenvoudig bediend kon worden, ergens in dat steeds groter wordende beeldscherm op moet zoeken, dan is dat kennelijk geoorloofd en ‘veilig’! 🤨

    Reageer
  • Ka Punt W heeft op 3 september 2024 geschreven:

    Gaarne eens ophouden met Volvo een Zweeds merk te noemen. Dat was het. Maar nu is het een chineze kar.

    Reageer
  • Dick heeft op 3 september 2024 geschreven:

    Volkswagen SLAAPT!!

    Reageer
  • Mike heeft op 3 september 2024 geschreven:

    Volgens mij is het duurder om dit te bedenken dan om 2 extra knoppen toe te voegen per auto…

    Reageer
  • Herman heeft op 2 september 2024 geschreven:

    Pure onzin. En als je je eens vergist, is dat geen ramp. Ik heb het op de EX30 en vind het erg praktisch. Trouwens hoe dikwijls doe je ruiten vanachter open als bestuurder? Drie keer op een autoleven?

    • SubuRS heeft op 6 september 2024 geschreven:

      Als je met warm weer wilt ventileren in de auto is het wel handig om even achterraam ook open te zetten, dus ik gebruik het vaak gelijk met voorraam en dat is dan meer dan 3x 😉

      Reageer
    Reageer
  • Felix heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Dit is toch juist een feature? Ik zou het willen hebben, ik doe nu juist vaak per ongeluk links achter open bij de slagboom, omdat op de tast die knop op een logische plek zit. Ik moet mijn hand naar voren bewegen om alsnog de voorste zijruit te openen. En wanneer wil je nu ooit een achter zijruit openen? Eigenlijk precies nooit. Goede feature van Volvo dus!

    Reageer
  • P.R de Fries heeft op 1 september 2024 geschreven:

    …. De ruiten…. Gaan met het indrukken van de knoppen omhoog en omlaag. De geely SUF heeft deuren met daarin een opening voorzien van een ruit.

    Reageer
  • Ach gut heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Je moet een knopje extra indrukken. Wow wat een verschrikkelijke last. Je moet wel echt heel zielig zijn als je daar een probleem van maakt. Huile huilie.

    • Rarebear heeft op 3 september 2024 geschreven:

      veel erger is het gebruik van plastic onderdelen rond en aan de motor !
      Zelf een keer een totale motorschade gehad door een geknapte spanrol distributie van plastic (made in Canada !)
      En kortgeleden een plastic behuizing van de brandstof koeler , onderdeel van 4 tientjes !

      Reageer
    Reageer
  • Philippe heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Volvo= chinese soft die NIET werkt…90.000 betaald voor de XC90…result : audionsysteem..ramp…schakelt zz in en uit…achterruitenwisser..werkt als hij zin heeft…regensensor..werkt niet…aircon automatisch..werkt niet..etc….bij volvo..mijnheer..we kunnen het niet oplossen…90.000 euro rommel

    • Björn heeft op 2 september 2024 geschreven:

      De XC90 word gebouwd in Zweden.

      Reageer
    • Freek Vonk heeft op 1 september 2024 geschreven:

      Maar de XC90 komt toch niet uit China?

      Reageer
    Reageer
  • Broembroem heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Als het om het aantal knopjes gaat heeft Hyundai in de Ioniq6 een betere oplossing geïmplementeerd. Vier knopjes in de middenconsole. Werkt uitstekend!

    Reageer
  • MarkV heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Niets met kosten te maken, een microswitch voor achter is duurder dan de plaatsing van 4 knoppen.

    Reageer
  • Mat heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Ja klopt nieuwste model xc90 heeft ook minder functies dan oudere model. Daar is bijvoorbeeld de rijmodus schakelaar in middenconsole vervallen. Nu moet dat via display. Zeer irritant. En prijs is alleen maar hoger geworden.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear