Een productieauto voor de massa is een verzameling aan compromissen. Het liefst zouden interieurontwerpers de comfortabelste fauteuils monteren, maar dan krijgen ze ruzie met afdeling gewicht en zou de auto te duur worden. Afdeling techniek zou in elke boordcomputer de krachtigste gamingchip willen plaatsen; maar die zijn te duur en slecht aan te komen. En zo kom je nog wel meer kostenbesparingen tegen bij automerken. Maar deze nieuwe trend moet wel het irritantste zijn.

De Amerikaanse website InsideEVs spotte op de Volvo EX90, maar we kwamen het deze week ook zelf tegen op de nieuwe SUV van het Zweedse merk. Op het deurpaneel vóór zitten slechts twee schakelaars voor de ramen. Het is gelukkig niet zo dat de dure SUV raamslingers achterin heeft, alleen heeft Volvo besloten om twee schakelaars weg te laten. Zo moet je als bestuurder een extra handeling uitvoeren om de ramen te bedienen.

50 procent kans op de verkeerde ramen

Nu is het geen enorme ramp: je drukt op de knop onder de schakelaar om te wisselen van vóór naar áchter. Maar je moet kijken op welke modus de knop staat (en dus je ogen van de weg halen) of je hebt 50 procent kans dat je de verkeerde ramen opent. En dat terwijl het concept van de bediening van elektrische ramen perfect was: vier ramen, vier schakelaars. Omhoog is omhoog, omlaag is omlaag. Zelden was er een concept dat universeel zó goed werkte in een auto.

Lees ook: Dit zijn de meest betrouwbare automerken in 2024 volgens onderzoek

Volvo is niet de enige die dit doet. Volkswagen past hetzelfde kostenbesparende trucje al enige tijd toe bij de ID-serie. En zo zullen ongetwijfeld nog meer merken volgen, want ze kijken allemaal bij elkaar af. Dat automerken het op een budgetauto zo doen, dat snappen we heus wel. Elke euro bespaard, is er eentje. Maar zo’n Volvo EX90 kost even leuk 82.000 euro en dan wil je liever geen overduidelijke kostenbesparingen tegenkomen. Zelfs Dacia gebruikt gewoon vier schakelaars…

Reacties

  • Mat heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Ja klopt nieuwste model xc90 heeft ook minder functies dan oudere model. Daar is bijvoorbeeld de rijmodus schakelaar in middenconsole vervallen. Nu moet dat via display. Zeer irritant. En prijs is alleen maar hoger geworden.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear