
Een tijdje geleden tipten we de Toyota Prius+ met zeven zitplaatsen als beste investering die je kunt doen op het gebied van normale auto’s. Een saai advies, maar wel een topadvies: de auto is ruim, zuinig, betrouwbaar en dus retewaardevast. Maar deze verstandige aankoop is van de troon gestoten als de auto met de minste afschrijving van Nederland. Sterker nog: er is een merk dat Toyota uit de top drie heeft gezet.
De nieuwe meest waardevaste auto van dit moment is de Suzuki Jimny vanaf bouwjaar 2018. We geloven het direct, want het is een soort miniatuur G-klasse, die hier mondjesmaat verkocht is en inmiddels niet meer nieuw te krijgen. Schaarsheid en begeerlijkheid zorgen ervoor dat ie maar weinig afschrijft. Dit betekent echter niet gelijk dat je het internet moet afspeuren voor een Jimny als nieuwe dagelijkse auto.
Het is een auto voor avontuur, niet voor comfort
De Suzuki Jimny is namelijk echt een stuk gereedschap. Of een soort berggeit met vier wielen. Het ding is gemaakt voor de professionele buitenmens, niet per se voor comfort op het asfalt. De besturing is zo sloom en vaag dat je het idee hebt in een bootje te zitten en dit is een uiterst langzame auto. Boven de 110 km/u accelereert hij alleen nog op afspraak.
De ruimte voor jou en je passagier is afhankelijk van wat je met de zijruiten doet. Met de raampjes dicht heb je behoorlijk weinig ruimte voor je ellebogen – het is nog net niet zo erg als in een oude Land Rover Defender, maar krap is het wel. De Suzuki Jimny biedt plaats aan vier volwassenen. Ook biedt hij plaats aan 377 liter bagage. Maar hij biedt die zaken niet tegelijkertijd.
Hoe waardevast is de Suzuki Jimny dan?
Volgens de ANWB kun je nu een Jimny tweedehands kopen voor zo’n 27.900 euro. De nieuwprijs was destijds 32.929 euro. Rij je vijf jaar mee, dan blijft er nog 24.600 euro over. Geen enkele auto schrijft volgens de koerslijsten van de ANWB zo weinig af. Dit maakt het dus wel een uitstekende hobbyauto voor ernaast. Je kunt er plezier mee hebben en na vijf jaar weer met weinig verlies van de hand doen.
Welke auto’s schrijven nog meer weinig af?
In de top tien van meest waardevaste auto’s zijn gelukkig nog andere verstandige kandidaten. De Suzuki Ignis staat op nummer twee. Toevallig kun je deze ook niet meer nieuw kopen. Deze heeft een waardebehoud van 72 procent. Op drie staat de Skoda Kodiaq met 69 procent. Daarna zien we de zelfde twee merken: de Swift houdt 68 procent waarde vast en daarna de Karoq met ook 68 procent.
Lees ook: ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet
Auto’s met de minste afschrijving volgens de ANWB (2025)
Merk en type | nieuwprijs | richtprijs kopen | richtprijs inruil | waarde-behoud |
---|---|---|---|---|
1. Suzuki Jimny 1.5 75KW 4WD | € 32.929 | € 27.900 | € 24.600 | 75% |
2. Suzuki Ignis 1.2 MHEV 61KW | € 17.480 | € 14.600 | € 12.600 | 72% |
3. Skoda Kodiaq 1.5TSI 110KW | € 41.875 | € 32.900 | € 28.900 | 69% |
4. Suzuki Swift 1.2 MHEV 66KW | € 19.687 | € 15.500 | € 13.400 | 68% |
5. Skoda karoq 1.5TSI 110KW | € 36.245 | € 27.900 | € 24.600 | 68% |
6. Fiat Panda 1.0MHEV 51KW | € 13.554 | € 10.900 | € 9.100 | 67% |
7. Toyota Yaris 1.5VVTI HEV 74KW | € 21.965 | € 16.900 | € 14.700 | 67% |
8. Suzuki Vitara 1.0 82KW | € 23.144 | € 17.900 | € 15.400 | 67% |
9. Mazda 2 1.5 MHEV 66KW | € 21.100 | € 15.900 | € 13.700 | 65% |
10. Honda Jazz 1.5 HEV 80KW | € 25.470 | € 18.600 | € 16.200 | 64% |
Wannabee auto. Niet interessant geval op wielen
Ook het nog oudere model is een beest de LJ80 is niet comfortabel maar zeker niet te stoppen en de gerestaureerde modellen gaan voor 4x de aanschafprijs van de hand.
Ik heb met Jimny hele Ijsland doorgereden (1200km) in de winter, door boven 1m hoog sneeuwduinen, die beest was nooit vastgelopen. Met andere Jimny ik heb rond Marokko meer dan 1000km gereden, ook op Sahara duinen niet vast gebleven
Stoere maar betrouwbare machine 💪🏼💪🏼💪🏼
Ik heb ook al enkele jaren zo’n sympathiek nieuwmodel Suzuki Jimny koekblikje. Uit 2019, 4 zitplaatsen en met automaat. Ik stap er altijd met plezier in en aan alles merk je dat hij degelijk gebouwd is. Geen rammeltje en ongeëvenaard in het terrein. Geen weg is te slecht of te steil of hij komt er over heen. YouTube staat vol met videootjes daarover. De techniek is beetje old fashion maar super betrouwbaar. Belangrijk in de afgelegen gebieden. In ‘woeste landen’ gaan ze als broodjes over de toonbank (wel met lange levertijd). De genoemde zogenaamde trage besturing daar ben je snel aan gewend en levert geen problemen op. Heeft alles te maken met het sturen in het terrein. Er zit geen turbo sportmotor in maar ik klok er met gemak 140 k/u mee (in Dld) De topsnelheid loopt bijna door tot 160 k/u (geen aanrader ivm windgevoeligheid). Verwacht er geen supercomfort van maar het is ook op langere asfaltritten goed vol te houden in het karretje en de hele reis doe je met een brede glimlach. Dat is ook wat waard.
Avonturen auto; zeker. Thuis op slingerende bergwegen. Comfortabel, als de weg glad is! Ruim..voor twee …ja. met bagage na neerklappen achterstoelen. Heel sterk: de fantastische
Wegligging!! Als je de banden wil laten piepen, moet je serieus stoute schoenen aantrekken!
En zo is het
Het oude model idem dito
Sommigen kochten hem 12 jaar geleden voor minder dan dat ze nu verkocht worden.
Je ziet ze helaas hier in de omgeving heel weinig, maar toevallig afgelopen week nog eentje weer staan te bewonderen op een parkeerplaats in de stad. Een blauwe.
Wat een fantastische auto is dit. Looks to kill.
Niks patserigs, geen obesitas, geen onzin.
Gewoon een functionele auto.
Met coole looks.
Als je dat rijdt ben je stoerder dan in welke AMG of Audi dan ook en heb je geen getinte ramen nodig om je eigen onzekerheid te compenseren.