Een auto met een zescilinder vinden voor wènig is niet zo lastig. Het stikt van de BMW’s en Mercedessen met een zes-in-lijn of een V6 voor een grijpstuiver. Daar heb je ons advies niet voor nodig. Daarom gingen we op zoek naar auto’s met een V6 (dus geen zes-in-lijn) voor minder dan 4.000 euro die géén Audi of Mercedes zijn. Weet je wat, Volkswagens mogen ook niet meedoen – maar kijk wel even naar een Phaeton.
Deze coole auto’s met een V6 voor minder dan 4.000 euro zijn overigens geen allesverwoestende sportauto’s. Vroeger was een zescilinder gewoon een gangbare optie voor normale modellen in de middenklasse. Je kocht ze niet voor de snelheid, maar voor de souplesse en misschien voor het geluid.
Skoda Superb V6 (vanaf 4.000 euro)
Een makkelijke deelnemer voor dit lijstje zou de Passat V6 zijn geweest. Maar ook Skoda leverde in de Superb een 3,6-liter V6 met 260 pk én vierwielaandrijving. Een serieus apparaat dus, maar hiervoor moet je vooral op zoek gaan in Duitsland. Oudere Superb’s zijn te vinden met een 2,8-liter V6 en net geen 200 pk.
Opel Signum V6 (vanaf 3.500 euro)
Net geen hatchback, net geen stationwagon. De A3 Sportback werd er heel groot mee, maar andere merken konden het succes niet repliceren. De Skoda Rapid Spaceback lukte het niet, en deze Opel Signum ook niet. Dat betekent dat het wel even zoeken is naar een leuke uitvoering. Dan rij je wel iets unieks. Met 211 pk is het geen beul, maar je hebt wel een lekker roffeltje. Je kunt ook een iets makkelijkere route nemen een Vectra V6 uit dezelfde generatie zoeken.
Peugeot 407 Coupé (vanaf 2.500 euro)
Wat blijft het toch een mooie verschijning, die Peugeot 407 Coupé. Misschien niet zo’n klassieke schoonheid als zijn voorganger, maar toch. Ook deze is leverbaar met een V6 en 211 pk. Een leuke manier om te ontdekken of stereotypen over Franse betrouwbaarheid echt kloppen. Zoek er wel eentje uit in een tof kleurtje. Rood of geel, of zo.
Renault Avantime (vanaf 3.000 euro)
Kennen we hem nog? Het verbaasde ons om te zien dat er zowaar meer dan tien te koop staan in Nederland. Een deel daarvan heeft een V6-motor met ruim 200 pk. Als alternatief staan er ook heel wat oude Laguna’s te koop met een V6. Tevens voor weinig en ook erg gaaf – en die elektronische problemen zullen inmiddels toch wel achter de rug zijn?
Alfa Romeo 159 V6 (vanaf 4.000 euro)
Geen Busso-V6, maar eentje van General Motors, aangepast door Alfa. Lang niet zo’n visuele traktatie onder de motorkap, maar hé, het is alsnog een V6 met 260 pk. Al moeten we toegeven dat ie ook zwaar en niet supersnel is. We durven zelfs te beweren dat het niet de motor is die je wilt in een 159. Hoe dan ook, het is een zescilinder in een schitterende auto voor een lekker prijsje.
Che84 heeft op 15 augustus 2022 geschreven:
Seat Leon 2.8 v6 4motion
Santa Fe 2004 heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
Wat te denken van een Hyundai Santa Fe 2,6
Roberto heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
Mensen 6 in lijn moet je hebben voor powerrrrr
Cannie heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
Vorig jaar zei mijn hart “koop de 159”. Mijn brein en portomonee zeiden “4 cilinder TOYOTAAA”.
Anton heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
En de Chrysler 300 C
Ivo heeft op 12 augustus 2022 geschreven:
Jullie vergeten de Nissan Maxima