De overstap van de NEDC-meetmethode naar de WLTP-methode zorgt voor nogal wat gedoe. Hoewel nieuwe auto’s al getest worden volgens deze uitstootmeting, zitten we in Nederland nog met een overgangsregeling. Bij auto’s die volgens de WLTP gemeten waren, werd de BPM anders berekend zodat ze niet ineens veel duurder werden dan NEDC-modellen.
Volgend jaar stappen we in juli over op de nieuwe BPM-tabellen. Hierdoor zullen nieuwe auto’s opnieuw duurder worden in Nederland, zo voorspelt Jato Dynamics. De gemiddelde prijs stijgt met 588 euro. Kijk je alleen naar diesels, dan zal deze prijs 878 euro stijgen. Benzineauto’s stijgen gemiddeld met 338 euro en hybrides slechts met 166 euro.
Jato deed ook een analyse per merk. DS kwam hier slecht uit, met een gemiddelde stijging van meer dan 3.000 euro. Audi stijgt gemiddeld met bijna 3.000 euro. Citroën, Peugeot, Volkswagen, Lexus en BMW zweven rond de 1.500 euro meer. Mitsubishi zou juist gemiddeld bijna 3.000 euro per model goedkoper worden. Auto’s van Mercedes zouden 2.000 euro minder gaan kosten.
Het bedrijf plaatst wel een kanttekening. Ze keken namelijk naar de modellen in Finland voor de berekening. Plus: ze keken niet naar de verkoopaantallen in Nederland. Daarnaast kunnen autofabrikanten nog een ‘optimalisatieslag’ uitvoeren voor juli 2020. Eén ding is vrij zeker: de prijzen gaan stijgen. De vraag is dus nog even hoe veel.
Reacties