Bepaalde auto’s hebben het nog erger dan Benjamin Button; al bij de introductie zien ze er verouderd uit en het wordt alleen maar erger. Neem een Chevrolet Kalos of een Hyundai Accent. Een geslaagd design kenmerkt zich door het vermogen om zijn leeftijd te verhullen. Het zijn auto’s waarvan je nu zegt: ‘Huh, zijn die al zó oud?’ En dat is vaak fijn, want door de leeftijd worden de prijzen steeds aantrekkelijker. Is dit niet een mooi moment om te kijken of je jouw droomauto van een puberleven geleden al kunt betalen? Hoe dan ook, hier zijn auto’s ouder dan 15 jaar, die er niet zo uitzien.
Audi TT (1998)
Plaats de eerste-generatie Audi TT eens in de jaren negentig. Bijna onvoorstelbaar, niet? In die tijd werd nog de BMW 3-serie van de E36-generatie verkocht. Toch zag Audi’s kleine coupé het levenslicht in 1998. Het radicale design van de Audi TT werpt meer dan twintig jaar later nog altijd zijn vruchten af. Een mooi exemplaar dat goed in de lak zit en nog stralende koplampen heeft, zou je niet ouder dan tien jaar schatten.
BMW 3-serie E90/91/92 (2005)
Het voelt alsof dit nog maar de vorige generatie 3-serie was, maar er zit inmiddels alweer een generatie tussen. Hetzelfde geldt voor de BMW 5-serie van de E60-generatie. Je weet wel, die van de M5 met de V10-motor. De oudste exemplaren van de 3-serie tikken nu toch echt de vijftien jaar aan. Dat maakt de Dreier trouwens wel heel interessant voor de zakelijke rijder, die hem nu kunnen bijtellen tegen de dagwaarde.
Mini (2001)
Twee zaken helpen de jeugdigheid van de Mini: dat het vanaf het begin al een retro-ontwerp was, en dus zijn met opzet wat verouderd is, en dat de huidige Mini nog altijd sprekend op de eerste ‘nieuwe’ Mini lijkt. Om de leeftijd in perspectief te zetten: in 2001 werd ook de vernieuwde Mitsubishi Carisma geïntroduceerd. Daar is vadertje tijd minder lief voor geweest.
Nissan 350Z (2002)
Deze Nissan mag al stemmen, hoe vind je die? De 350Z steekt nog eens extra goed af tegen zijn leeftijdsgenoten, zoals de Almera Tino. Lastig voor te stellen dat de twee bepaalde genen delen. Het leven is niet altijd eerlijk, ook niet voor auto’s. In 2009 kwam de Nissan 370Z op de markt, die naar verwachting elk moment een opvolger kan krijgen.
Mazda RX-8 (2003)
De tijd gaat snel, ook voor de RX-8. Deze generatie Mazda’s was sowieso erg goed geslaagd, met de eerste 3 en 6 als andere voorbeelden. De Mazda RX-8 is een typisch voorbeeld van een auto die er beter uitzag vóór de facelift dan erna. Wil je nu een RX-8 op de kop tikken, dan ben je niet veel kwijt – maar pas goed op voor de technische staat.
Mercedes CLS (2004)
Dat de CLS een tijdje meeging, dat wist je al, maar had je hem zestien jaar gegeven? Wij niet. De bijzondere carrosserievorm zette een trend onder de Duitse merken en tegenwoordig zijn coupé-achtige sedans niet meer weg te denken uit het aanbod.
Volvo S40 (2004)
Deze generatie Volvo’s was qua design een omslagpunt voor het merk. Plots was iedereen verliefd op de auto’s van het merk uit Zweden. Kijk ook eens naar de XC90 van rond dit bouwjaar, die is inmiddels ook al vijftien jaar oud en je kunt er nog altijd goed in gezien worden.
Nou dat is toch een schamele verzameling. Met de meesten ben ik zeker eens. Jaguar X-type? Aston Martin DB7, V8 Vantage (2003) , V12 Vanquish en DB9 (2004)? Ferrari California? Fiat Coupe? Alfa Romeo Brera, 159 en GT? Allereerste BMW X5? Chrysler 300C? Chevrolet Camaro (2003)? Corvette C6? VW New Beetle? Tweede generatie Ford Focus? Dodge Viper? Audi R8? BMW 6 serie (2004)? Audi A8 (2003)? Nissan GT-R? Opel Insignia? Eerste generatie Volvo S80? Mercedes CL (1999)? Lotus Esprit V8? BMW 8-serie? Maserati 3200GT?
Honda Accord (1999)? Ferrari 456GT? Ferrari 550 Maranello? 612 Scaglietti? Bugatti EB110 en Veyron? Lamborghini Diablo? Lancia Thema en Lybra? Ferrari Enzo? Porsche Carrera GT? McLaren-Mercedes SLR? Bentley Brooklands? BMW 7-serie (1998)? Mercedes S-klasse (1999)? Porsche 996?
Lamborghini Murcielago? Lamborghini Gallardo? Jaguar XK8?
Bovendien vind ik dat de BMW E46 er ook veel tijdlozer uitziet dan zijn opvolger.
Die opmerking over de Charisma is helemaal schandalig, heel veel mensen zijn dat model allang vergeten maar ze is een elegante schoonheid.
test heeft op 25 april 2020 geschreven:
test
SebVettelFan5 heeft op 24 april 2020 geschreven:
Nou dat is toch een schamele verzameling. Met de meesten ben ik zeker eens. Jaguar X-type? Aston Martin DB7, V8 Vantage (2003) , V12 Vanquish en DB9 (2004)? Ferrari California? Fiat Coupe? Alfa Romeo Brera, 159 en GT? Allereerste BMW X5? Chrysler 300C? Chevrolet Camaro (2003)? Corvette C6? VW New Beetle? Tweede generatie Ford Focus? Dodge Viper? Audi R8? BMW 6 serie (2004)? Audi A8 (2003)? Nissan GT-R? Opel Insignia? Eerste generatie Volvo S80? Mercedes CL (1999)? Lotus Esprit V8? BMW 8-serie? Maserati 3200GT?
Honda Accord (1999)? Ferrari 456GT? Ferrari 550 Maranello? 612 Scaglietti? Bugatti EB110 en Veyron? Lamborghini Diablo? Lancia Thema en Lybra? Ferrari Enzo? Porsche Carrera GT? McLaren-Mercedes SLR? Bentley Brooklands? BMW 7-serie (1998)? Mercedes S-klasse (1999)? Porsche 996?
Lamborghini Murcielago? Lamborghini Gallardo? Jaguar XK8?
Bovendien vind ik dat de BMW E46 er ook veel tijdlozer uitziet dan zijn opvolger.
Die opmerking over de Charisma is helemaal schandalig, heel veel mensen zijn dat model allang vergeten maar ze is een elegante schoonheid.