Er zullen niet veel mensen zijn die de 400.000 kilometer zullen aantikken met hun auto. Niet bewust in ieder geval, want schijnbaar zijn er toch een hoop geïmporteerde auto’s in Nederland met een teruggedraaide tellerstand. Maar het is fijn om te weten dat je een auto hebt die zo’n hoge kilometerstand kan halen, want dan weet je dat ‘ie het in ieder geval tot de twee of drie ton redt. Statistisch gezien, dan.

Het Amerikaanse ISeeCars deed onderzoek naar welke auto’s de grootste kans hebben om 250.000 mijlen te rijden, wat omgerekend zo’n 400.000 kilometer is. Omdat het een onderzoek is uit de Verenigde Staten, wordt de lijst gedomineerd door Amerikaanse modellen die we hier niet hebben zoals grote pick-ups of lompe SUV’s. Maar gelukkig zijn er ook modellen die hier ook in de showrooms staan. Bovendien is er één autoconcern dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

Deze Accord wordt hier niet geleverd | Foto: © Honda

Toyota’s gaan twee keer langer mee dan gemiddeld

Volgens het onderzoek heeft een Toyota twee keer zoveel kans om de 400.000 kilometer aan te tikken als een gemiddeld automerk. Er is blijkbaar 17 procent kans dat iemand in de VS 250.000 mijlen rijdt met een Toyota. Honda staat op plek twee met 13,6 procent kans. Daarna volgen Ram (11,5%), GMC (11,4%) en Chevrolet (10,5%). Daarna zien we weer merken die hier ook gangbaar zijn: Lexus met 9,7 procent en daarna Ford met 9,5 procent.

Toyota Camry Hybrid 1e rij-indruk 2019

Hoe zit het met de sedans?

We slaan de lijsten van pick-ups en grote SUV’s even over en kijken even naar de lijst van sedans. De Toyota Avalon – een grote sedan die we hier niet kennen – heeft vier keer meer kans dan een gemiddelde auto om de 400.000 kilometer aan te tikken. Maar liefst 22 procent van de auto’s haalt deze kilometerstand. Daarna volgt de Honda Accord met 16,6 procent. Een Camry zou 2,5 keer vaker de 250.000 mijl aantikken dan gemiddeld met 13,5 procent. De Camry Hybrid (die tot voor kort ook in Nederland geleverd is) haalt de 11,4 procent.

Lees ook: Met deze simpele trucjes zie je zelf eenvoudig of de teller van een auto is teruggedraaid

TopGear Magazine 226 inhoud: The Stig Uber Toyota Prius

Op deze manier gaat ie misschien iets minder lang mee | Foto: © TopGear

Van de in Nederland gangbare auto’s spotten we de Toyota Prius. Deze hybride rijdt in 12,6 procent van de gevallen meer dan 400.000 kilometer. Verder zien we auto’s als de Lexus ES (10,6%), Lexus IS (9,0%), Toyota Corolla (7,8%) en de Honda Civic (7,2%). We hadden voor het schrijven van dit artikel aandelen moeten kopen, want het advies blijft: wil je een onverwoestbare auto, ga dan op zoek naar een (tweedehands) Toyota of Lexus.

60 reacties op “Auto’s van deze merken gaan gemakkelijk 400.000 kilometer mee, volgens onderzoek”

  1. Rijd altijd audi diesel., Mijn 2.0 TDI sjoemeldiesel uit 2008 heeft er bijna 7 ton op staan,. Mijn vorige was een 1.9 TDI, weggedaan bij 850.000 km. Liep nog als een zonnetje maar had geen airco.

  2. Hier rijden we een chevrolet spark bi fuel met km stand richting de 3 ton . Niet de snelste maar wel zuinig met 1 op 15 op lpg en 1x per 2.5 maanden een tankje benzine. Op tijd zijn onderhoud en rustig 100 rijden zonder problemen. Wie lacht nu nog het hardste ?en

  3. Volvo 2.4 D5 5 cilinder motoren zijn erg betrouwbaar en gaan makkelijk 5 ton + mee.
    Uiteindelijk komt het bij alle merken ook aan op tijdig en goed onderhoud (motorolie + filter) en er fatsoenlijk mee omgaan (koude motor rustig warm rijden en niet direct gaan trappen).

  4. Vanwege mijn ervaringen met Honda hebben we net weer een nieuwe gekocht. De vorige 2 zijn beide weggegaan met 350.000 km zonder dat ze een echt probleem of grote reparatie hadden gehad.

  5. Ik rij al meer dan 25 jaar Mazda MX5 en daar mijn eigen gemaakte kilometers meegemaakt. Mijn eerste MX5 daar heb ik 13 jaar meegereden en op de teller stond rond de 445K en deze ingeleverd voor de MX5 coupé, gehannes met de hardtop was ik zat. Deze MX5 tikt inmiddels wel de 13 jaar aan maar de teller staat pas op 380K.

  6. Er is ook een BMW die meer dan een miljoen kilometers gereden heeft. Dat was een lesauto. Om de 10.000 km werd er een melding gegeven door de dealer en de rijschoolhouder dat rt weer een ton bij kwam. Onderhoud was voor rekening van die garage die er reclame mee wilde maken.

  7. Mijn BMW 525d touring e61 2005 heeft de kilomerstand van 4420050. De motor loopt prachtig en start altijd na 1 compressieslag ook bij koud weer.
    Onderhoud en reparaties doe ik al jaren zelf. Tijdig olie en filters vervangen is belangrijk. O ja de motor verbruikt geen olie. Hoe is het mogelijk.

  8. Toch grappig hoe iedereen hier zijn of haar eigen merk zit aan te prijzen alsof het onderzoek niet zou kloppen.

    De meeste onderzoeken zijn gebaseerd op gemiddelden. Gemiddeld genomen blijkt de kans groter dat een Toyota 400k of meer kilometers weet te behalen. Bij andere merken ligt dat gemiddelde dus lager, ondanks dat jij in jouw situatie 400 500 of 600 duizend kilometers op de teller hebt staan.

    • Gezien de gemiddelde leeftijd van de Toyota rijder, lijkt mij dit ook niet geheel een verassing te zijn.
      Zou dit merk meer auto’s maken waarin de jeugd wel wil of kan rijden, dan zou er een heel andere uitslag ontstaan, lijkt mij.

  9. T is jammer dat de invloed van het gedrag van de eigenaar / bestuurder niet mede is onderzocht. Dagelijks zie je op weg hoe mensen hun best doen om hun (soms dure) auto zo snel mogelijk te verslijten. Ik ben ervan overtuigd dat zulk gedrag een veel grotere invloed heeft, dan het merk op zichzelf. Als staan sommige merken erg negatief bekend om het gemiddelde gedrag van de bestuurders…

    • Denk dat dit het grootste effect heeft op de hoogte vd km. stand, het gedrag van de bestuurder en het imago vh merk die zulke bestuurders aantrekt.

  10. De tonnen vliegen je om de oren. De een heeft er nog meer dan de ander. Is dit de jaarvergadering van de club van een half miljoen of van sprookjesvertellers?

  11. Tja,
    Met mijn Xantia 2.0 HDi probleemloos 621k gereden,eruit gedaan van wege de diesel problematiek. Thans een C5 2 liter 16v., 438000km welke de volgende problemen had met de apk:
    – horizontaal mistlichten niet goed
    – inferieure benzine in de tank
    Dat geeft te denken

    • Dan heb je geen maandagmorgen Franse auto! Dat zijn de meeste namelijk wel. Ik rij 40K per jaar, en als ik file krijg door pech is het 9van de 10x een Frans barrel..

      • Dus in Frankrijk bouwen ze alleen op maandagmorgen auto s?
        En dan af en toe 1 op de rest van de week?
        Dan heb ik zeker altijd geluk gehad met mijn Citroēns?
        Want daar heb ik echt wel eens wat aan gehad.
        1x een kapotte spanningsregelaar, en 1x een lekke slang van het hydrolische veersysteem.
        Maar nu hebben we een nieuwe Toyota, en daar hebben we een jaar mee lopen tobben omdat het kreng niet wilde starten als we hem nodig hadden…
        Nu eindelijk een nieuwe startaccu, en het probleem lijkt weg.

        O ja, de Citroën waren auto s van maximaal 1.000 euro, de Toyota was aanschafprijs 45.000 euro.
        Zeg mij nou nog eens dat “Franse barrels” niet goed zijn.
        Ga toch weg man met je onzin.

      • Nu ja …. Dan zal ik een speciale hebben zeker ? Renault Megane Grand Tour 1500 cc diesel 110 pk van 2011 momenteel staat ie op 512.000 km . Nog geen noemenswaardige herstellingen gehad behalve aircopomp enkele weken geleden …..

      • Helaas ivoor u, de uitdrukking Frans Barrel is niet van toepassing. Elders is er een rubriek de barrelbrigade, waar ook een Citroën C5 P1 aan mee doet, van de drie auto’s die meedoen, de beste. Dat je nog regelmatig een C5 ziet rijden zegt denk ik ook genoeg. En een verbruik van 1:12 bij een gemiddelde snelheid van 127 km/u ten zuiden van Valence gedurende een kwartier vind ik ook niet verkeerd

  12. Qua km-stand nog niet indrukwekkend, maar mijn elektrische hyundai ioniq heeft inmiddels 200.000km op de teller, en is nog niet één keer bij de garage geweest. Zelfs de originele remblokken zitten er nog op.

    Komt keer op keer feilloos door de apk.

  13. Tja Amerikaans….die zijn gek van hun eigen en toyota’s.
    Voor Europa zou dan meer Volvo, Mercedes en Audi/VW diesels bovenaan staan….en dan wel van de betere bouwjaren, niet het moderne spul. 😉

    • Nou ik rij zelf een Peugeot 207 1.6 uit 2007 met oude TU blok er in, van de week de 500.000 aangetikt, en is nog zijn 1e motor
      Orgineel fabriek af NL auto zelf nu 4 jaar in bezit, kocht hem van de 1e eigenaar met 266k op de klok, auto slurpt ook maar 1L olie op 50.000 km per jaar

  14. Mijn oude VW golf uit 2002 heeft schrik niet 465.000 kilometer op de teller staan. Toen wou een damhertbok gebruiken, heeft hij niet overleefd en de golf ook niet. Rij nu een VW polo diesel en die heeft ook al 237.000 op de klok staan eens per jaar naar de garage monteur kijkt hem na, en de dieselmotor kan er weer ffkes tegen aan.

    • Jammer zeg , zelf rij ik een Kia Soul uit 2009 , 345000 op de teller. Op lpg .
      Mijn man rijdt een Renault Captur ( eerste model )
      440.000 km op het tellertje . Ook op lpg .wat volgens Renault echt niet kon (lpg inbouwen ) want is 3 cilinder met turbo ..
      Gewoon rustig rijden , onderhoud op zijn tijd ..komt alles goed .
      Op naar de 5 ton

      • De oudere Volvo’s waren onverwoestbaar.
        Heb er eentje (goed) rijdend weggedaan met 650.000 km op de teller.
        Maar de huidige Volvo’s hebben niet meer die kwaliteit.
        De V40 staat op het onderstel van een Ford Focus (heb ik gehad, was motorisch onverwoestbaar maar qua onderstel gevoelig voor roest en uitgedroogde rubbers) en de V70 staat op het onderstel van een Ford Mondeo (die ik nu heb en die gelukkig qua onderstel degelijker is dan de Focus).
        Als ik goed ben geïnformeerd worden deze auto’s de laatste jaren geleverd met een blok van Renault, een merk waar ik in het verleden geen goede ervaringen mee had vanwege lekke koppakkingen en dergelijke.
        De oudere grote diesels van Volvo, zoals de 740 en de 940, hadden een blok van een groot model Volkswagen bestelbus, met een soort vrachtwagen, de voorloper van de Crafter en die waren onverwoestbaar.

  15. Ik heb met mijn Fira panda ik van mij vader overnam inmiddels 80K gereden en mijn vader heeft er ook een kleine 61K ingereden. Remmen en motorisch nog geen sprake van grote dingen. Alleen maar een aantal servicebeurtjes en wat bandjes. Remschijven ook nog niet sinds de aankoop van 133K. Dus al met al prima auto. Ook voor mijn dagelijkse aantal km’s van 120 tot 280 per dag. Afhankelijk van waar ik vertrek voor werk. Ikzelf woon bijna tegen België aan en mijn ouders in flevoland.en werk zit op Schiphol. In de toekomst wil ik dichterbij werk wonen. Maar voorlopig gaan we lekker door! Fiat twinair’s zijn fantastisch. Rij gem zo’n 1 op 27

    • O die kan nog makkelijk een paar kilometers mee.
      Wij hebben ook een panda … Ruim 275000 km op de teller,waarvan 274000 op lpg…jaja met een panda lach je iedereen uit.☺️

    • ik ook met een 13 jaar oude panda. Net als jij eerst van mijn vader en sinds een jaar of 7 van mij. reparatie die onvermijdelijk komt is de stuur bekrachtiging sensor. Schijnbaar krijgen ze het allemaal vroeger of later. Was nog geen goedkope ook niet. Maar verder geen klagen. Heb laatst wel van onze Chinese vrienden een android radio ingebouwd. nu ook fijn android auto en bluetooth telefoon.

  16. Ik ben ook trots op mijn oude barrelbakkie, een VW Golf uit 1992. Ziet er niet meer uit maar rijdt met 296.000 nog steeds als een spinnend superzonnetje. Nooit problemen mee gehad. De enige onderdelen die slijten en stuk gaan zijn van plastic! 😂

  17. Heb een hele poos met een c classe w205 mercedes benz 250d 4matic gereden. Na 200k met spijt in het hart verkocht nooit problemen mee gehad. Had gevraagd aan de mercedes dealer hoe lang deze zou kunnen blijven rijden. Hij had redelijk veel klanten die makkelijk 400k hadden mee gereden zonder veel problemen. Deed geen lange afstanden meer dus heb hem ingeruild voor een h247 gla 250 benzine 4matic.

  18. Met een Skoda fabia 1.9 d uit 2005 heb ik 560000 km meegereden verkocht hem in 2020 om dat ik niet meer in de grote steden mocht rijden,diegene die m kocht rijdt nog steeds mee, inmiddels 680000 km op teller

  19. In 2000 had ik een Golf 3 1.9GTD van 6 jaar oud gekocht met 185.000KM op de teller. In 2005 deze van de hand gedaan met 385.000KM, nooit kosten aan gehad buiten de normale slijtageonderdelen. De motor was zelfs getuned van 75 naar 90PK. In de jaren 90 waren vele merken nog degelijk in vergelijking met mijn huidige VW van 2018.

  20. Ik had een golf iv 1.9tdi 500.000 km mee gereden en toen verkocht! Nooit geen gekke dingen aan gekregen.
    Ik moest een grotere auto hebben, nu een skoda yeti, ben ik ook blij mee!

      • Geweldig om te lezen, dat mensen toch nog veel kilometers rijden met de auto. Zelf heb ik ongeveer 14 jaren met een Peugeot 306 Diesel 1900 motor Sedan gereden en Let op 702.702 op de teller en toen naar de sloop en geen olieverbruik. Gekocht 4 jaar oud en 150.000 kilometer op de teller. Normaal onderhoud en iedere 120.000 nieuwe Distributieriem en bij 400.000 nieuwe koppelingsplaten.

      • Ik heb in 2002 een nieuwe Citroen C5 Break 2.0 gekocht. Staat te boek als onbetrouwbaar. Inmiddels 4 ton gelopen met de originele uitlaat en koppeling. Nooit problemen gehad met de hydraulic of de airco. Stoelen zitten en zien er uit als nieuw.Verder geen enkel roestplekje, piepje of kraakje. Het enige dat ‘op’ is, is de onderste helft van het dashboard dat plakkerig is geworden

    • 414000 km staat op de teller van mijn Seat ibiza uit 2003 en ook nog eens een benzine auto. 🙂
      Gekocht met 162000 km op te teller. Door werk maak ik veel snelweg km en rij ik nu gemiddeld rond de 30000 tot 40000 km per jaar.

      Erg tevreden met mijn auto en over 2 jaar hopelijk de 5 ton.

      • Daar kun je van op aan! Onze V70, 2009 (2.0 D) heeft inmiddels 420k op de teller! Rijdt nog fantastisch. Reeds 12 jaar in ons bezit, de kinderen die vroeger achterin zaten komen ‘m nu lenen! Hoe duurzaam wil je het hebben?

    • Klopt, dit artikel gaat over moderne autos. Laten we wel wezen, de volvos van 1999-2009 waar jij vermoedelijk op doelt zijn inmiddels niet meer modern te noemen.

      Vind ik overigens niet erg hoor, ik rij een 2002 V40 en S60, beide met een grotere turbo en versterkte motor. V40 komt in de buurt van de 4 ton, S60 is net over de 3 ton.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *