Als de plannen van Prinsjesdag doorgaan, dan komen er vanaf 1 januari 2028 geen auto’s meer bij die zijn vrijgesteld van de wegenbelasting. Alleen auto’s van vóór 1988 mogen nog belastingvrij door het leven. Dit betekent dat een hoop auto-eigenaren die geduldig zaten te wachten, nu kunnen fluiten naar een voordeeltje voor hun hobbyauto.
Er zijn ook auto’s waarvan de generatie voor een deel wel binnen de regeling valt en een deel erbuiten – neem de Mini of BMW 3-serie van de E30-generatie. Zo zul je zien dat een auto uit 1987 ineens meer waard is dan een auto uit 1988, of in ieder geval een stuk gewilder. Of zullen de jongere modellen allemaal de grens overgaan?
Eventjes wegenbelasting, daarna rekeningrijden
Hieronder zie je een aantal auto’s die in 2028 (of kort daarna) aan de beurt waren geweest om belastingvrij aan het pensioentje te beginnen. Helaas moeten de eigenaren van deze auto’s tot 2030 (of 2031, waarschijnlijk) wegenbelasting blijven betalen. Daarna gaan we allemaal over op rekeningrijden en betaal je per kilometer. En dat is toch een beetje goed nieuws.
Nu willen we niet zeggen dat rekeningrijden per se iets positiefs is, maar voor mensen met meerdere auto’s kan het voordeliger zijn. Als het weekendauto’s zijn waar relatief weinig mee gereden wordt, dan zijn ze ook niet duur om erbij te houden. Je kunt je dan wel afvragen wat het praktisch nut is om de hele oldtimerregeling om te gooien, want waarschijnlijk zal het echt niet zoveel gaan opleveren.
Mazda MX-5 (1989)
In 1990 kwam de Mazda MX-5 officieel pas naar Europa, maar een jaar eerder konden andere continenten al genieten van de eerste generatie MX. Maar helaas, zelfs de geïmporteerde modellen uit 1989 zullen in Nederland gewoon wegenbelasting moeten betalen. Het scheelt weer dat het ding niet zoveel weegt en dat het onderhoud tientjeswerk is.
BMW 3-Serie E36 (1991)
We weten zeker dat heel wat mensen deze BMW wel belastingvrij voor de deur willen parkeren. Al is het maar zodat je geen aanhanger hoeft te regelen om naar drift- of circuitdagen te gaan. Maar als je een nette hebt die in originele staat verkeert, dan kun je er best mee naar een klant rijden. Betalen per kilometer, dan maar.
Volkswagen Corrado (1988)
Net als de Opel Calibra was er een periode dat je je eigenlijk niet kon vertonen in een Corrado, maar verkopers van DTM-uitlaten waren er erg blij mee. Maar net als meer coupés uit de jaren negentig, beginnen de overdreven bumpers te verdwijnen en blijft er een leuke klassieker over. Helaas niet eentje die mrb-vrij wordt.
Alfa Romeo SZ (1989)
De laatste generatie van de Alfa Romeo Spider uit 1990 zal ook nooit meer wegenbelastingvrij worden, net als de Alfa Romeo 155 en deze geweldige Alfa SZ. Het is sowieso niet meer het koopje dat het ooit was: de prijzen gaan nu al snel naar de 70.000 euro en daarboven. Zo’n vijftien jaar geleden waren ze nog de helft. Achteraf blijft mooi wonen.
Daihatsu Cuore (1990)
Oké, niet per se een auto waar je heel hebberig van wordt. Maar het koekblik weegt geen drol (en kost sowieso al niet heel veel in de wegenbelasting) en verbruikt daarom ook weinig. De Cuore zou zonder wegenbelasting één van de goedkoopste vormen van vervoer worden. Maar goed, ook als je elk kwartaal iets moet aftikken, is het nog geen dure auto.
Nissan 200SX (1989)
Alle SX’jes van deze generatie vallen in Nederland precies buiten de gunstige oldtimerregeling, dus ook de 240SX en de 180SX. Misschien toch op zoek gaan naar de minder bekende S12? Die kosten ook nog eens wat minder, want de prijzen van de 200SX uit de jaren negentig zijn door het dak gegaan, ongetwijfeld door het populair worden van de driftsport en de cultuur daaromheen.
Mitsubishi 3000GT (1990)
Aangezien de Supra en de Skyline toch onbetaalbaar zijn, pakken we de Mitsubishi 3000GT. Als Dodge Stealth is hij waarschijnlijk nóg wat goedkoper te vinden. Geniet misschien niet van dezelfde popcultuur-faam als de Nissan en de Toyota, maar dat maakt hem wat bereikbaarder. Helaas is ie wel precies twee jaar te laat uitgekomen.
LPG rijder. heeft op 26 september 2023 geschreven:
Tja, rekeningrijden zou er komen, maar nu gaan ze weer LPG auto`s zwaarder belasten, terwijl dit beter is voor het milieu, campers zwaarder belasten en electrische auto`s worden zo duur dat ze twee keer het bedrag moeten gaan betalen van een kleine auto aan wegenbelasting, de nederlandse regering moet toch 10 jaar vooruit kunnen denken zou je zeggen, maar helaas allemaal half werk.
Overbelasting heeft op 26 september 2023 geschreven:
Ach, we zijn gewend inmiddels wel gewend in dit land een wedstrijd te spelen waarbij de overheid voortdurend de spelregels verandert. En het gaat vrijwel uitsluitend om geld harken. Nu ook weer het bericht dat camperbezitters gewoon hun toch al asociaal hoge wegenbelasting zien verdubbelen.
Destijds was het oetlul Weekers die l, in opdracht van Rutte, de oldtimerregeling even bijstelde om een extra 200 miljoen binnen te harken. Per saldo is er niet extra binnengeharkt maar geld minder binnen gekomen door deze ondoordachte hap-snap verandering. Een groot deel van deze branche, van oldtimerhandel tot restaurateurs etcetc is vakkundig om zeep geholpen. Maar ja, onze politieke dwergen kunnen niet veel verder denken.