Autostuur zijn al zo oud als de auto zelf. Je zou zeggen dat het altijd rond is, maar dat is niet het geval. Kijk hieronder maar eens.

Austin Allegro

De voortdurende erfenis van een van de slechtste auto’s aller tijden is dat moderne autofabrikanten nog altijd experimenteren met de vorm van de buitenste ring van het stuur. Wie heeft ooit echt gedacht dat een soort mislukte eivorm een goed idee was?

Ferrari Laferrari

Nou, dat was Ferrari dus, want die deden er nog een schepje bovenop en maakten het stuur van de LaFerrari bijna geometrisch hexagonaal. ‘Vanwege de Formule 1’, luidde het excuus natuurlijk, maar het blijft een bizar ding in de verder zo kale cabine.

Aston Martin ONE-77

Astons (tot op heden) ultieme supercar had helemaal geen gebogen stuur. In plaats daarvan kreeg je voor beide handen een vlakke zijkant. Het is nu nog steeds een optie op de huidige Vanquish, dus waarschijnlijk waren er toch een paar kopers die dit de toekomst vonden. Past mooi in ons lijstje van bijzondere autosturen.

Audi R8 (2007)

Het stuur aan de onderkant platter maken zodat de bestuurder meer beenruimte heeft, was een idee dat geboren werd in het kielzog van het racen. Kleine cockpits zijn namelijk krap. Toen gebruikte Audi het als modieus accessoire in de R8, en nu zie je het in alles, van Polo’s tot S-klasses.

Citroën C4 Picasso

In het midden van de jaren nul besloot Citroën dat de oude Franse gekte terug moest komen. Het was een prachtig idee om het midden van het stuur statisch te houden (zodat de knoppen niet bewogen), en tevens een idee waarvan we nooit meer iets hebben gehoord.

Oldsmobile Toronado

De Toronado was een boeiend beest: 7,0-liter V8, 390 pk, voorwielaandrijving. De perfecte stadsauto? Niet echt, met een lengte van 5,40 meter. Maar wel was het de eerste auto met een airbag in het stuur. Lelijke, gezwollen sturen in alle auto’s waren het gevolg.

Ferrari Enzo

Nee, de 458 was niet de eerste auto die alle knoppen en vele functies van Ferrari groepeerde op het stuur. De Enzo had geen manettino-knop, maar wel bood het futuristische stuur plaats aan schakellampjes, richtingaanwijzers en modus-knoppen.

Mercedes E-klasse (2016)

Nog een innovatie waarvan we niet zeker weten of we het moeten willen, maar het wordt vast een succes. De huidige E-klasse heeft aanrakingsgevoelige pads op het stuur waarmee je door de eindeloze menu’s kunt swipen. De concurrentie zal het overnemen, vrezen we.

Citroën DS

De innovatie spatte af van de schitterende DS, en het stuur was daar geen uitzondering op. Een enkele spaak hield de zaak bijeen, waardoor een bijna vrij zicht op de meters werd geboden. Ook werd de solospaak gezien als veilig, in een tijdperk zonder airbags.

Renault 5 Turbo

Solospaak, maar ook duospaak is mogelijk bij autosturen. Zelfs in een hoek van 90 graden. Met een gat erin. Handig als blikjeshouder, of zo.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear