Het is weer zover: de autoverkoopcijfers van augustus 2024 zijn binnen. We houden je op de hoogte van alle bijzondere en opmerkelijke dingen die spelen in ons land op de automarkt. Saai is het allerminst. In totaal werden er 27.623 auto’s verkocht in augustus van 2024. Dat is een marginale daling (0,4 procent) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De teller voor het gehele jaar 2024 staat nu 247.464 stuks, dat 3,7 procent lager is dan dezelfde periode in 2023.

Het populairste automerk is Kia, dat een breed modelgamma kent dat goed aanslaat in ons land. Ook is Kia een van de weinige aanbieders in het A-segment. Ondanks dat deze – relatief gezien – schreeuwend duur zijn, is het alsnog de voordeligste manier om een nieuwe auto te kunnen rijden. Ook Toyota en BMW hebben een enorm breed modelaanbod. Ten opzichte van afgelopen maanden zijn er geen echt grote verassingen, behalve dan dat Tesla (1.547 exemplaren) er niet meer bij staat.

De populairste automerken in Nederland (augustus 2024)

  1. Kia (2.777 exemplaren)
  2. Toyota (2.105)
  3. Volvo (2.038)
  4. BMW (1.740)
  5. Renault (1.630)

Als we kijken naar de modellen, vinden Tesla vinden we dan weer wel in dit overzicht en nog helemaal bovenaan ook. In Nederland verkopen de Model S (2) en Model X (12) nauwelijks. De pas vernieuwde Tesla Model 3 (471 stuks) doet het niet onaardig. De Volvo EX30 is een enorme hit, wat iedereen had kunnen voorspellen (want het is immers een elektrische premium crossover). Ook hier valt op dat de Kia Picanto en de Hyundai i10 onverminderd populair zijn.

De populairste automodellen in Nederland (augustus 2024)

  1. Tesla Model Y (1.066 exemplaren)
  2. Volvo EX30 (944)
  3. Kia Niro (888)
  4. Kia Picanto (695)
  5. Hyundai I10 (578)

Maar liefst 34,1 procent van de nieuw verkochte auto’s is geheel elektrisch. Ondanks dat sommige merken nog eventjes verbrandingsmotoren ernaast blijven leveren, slaat elektrisch rijden in Nederland dus absoluut wel aan. Benzine lijkt op de derde plaats te staan, maar die hybrides lopen natuurlijk ook bijna allemaal op benzine. Ook telt de Bovag mild-hybrides als hybrides, maar dat zijn eigenlijk meer benzineauto’s dan hybrides, wat ons betreft.

Autoverkoopcijfers augustus 2024: de brandstoffen

  1. Hybride (12.155 exemplaren)
  2. Full EV (9.416)
  3. Benzine (5.636)
  4. Diesel (249)
  5. LPG (166)

Naast het behandelen van de usual suspects kijken we ook even naar drie andere dingen ons opvielen aan de autoverkoopcijfers van augustus in 2024. Het doet pijn aan ons autohart om de merken Jaguar en Maserati merken zo te zien stoeien. Deze maand verkocht Maserati één auto (een Grecale) en Jaguar slechts acht auto’s. In vergelijking met de Duitse concurrentie is dat natuurlijk peanuts.

Maar sommige écht exotische merken doen het alsnog beter. Lotus verkocht 10 auto’s, Ferrari 16 stuks en Porsche zelfs 144. Sterker nog, de Porsche 911 verkoopt met 22 exemplaren beter dan alle Jaguars en Maserati’s bij elkaar. Als je het over exotische modellen wilt hebben: wist je dat er in Europa in juli nog één gloednieuwe Fiat Multipla ‘verkocht’ is?

Seat alsnog veel groter dan Cupra

Het lijkt erop dat ze bij de Volkswagen Groep het nieuwe merk Cupra meer aandacht geven dan Seat. Er komen nauwelijks nieuwe modellen bij en vooral geen elektrische auto’s. Dit terwijl Cupra nieuwe modellen en EV’s toebedeeld krijgt. In de autoverkoopcijfers van 2024 komt dat nog niet tot uiting, want er werden 415 Seats verkocht, tegen 128 Cupra’s. We verwachten een hoop van de Tavascan, overigens. Bij Seat valt op dat het juist de hatchbacks zijn die scoren, in plaats van de crossovers.

Nieuwe Chinese merken verkopen ook (en sommigen niet)

In Nederland is er een behoorlijk aanbod van Nederlandse auto’s. Verkopen die ook nog een beetje? Op zich wel, maar we betwijfelen of dit is wat ze verwacht hadden na alle gedane moeite. BYD is de grote winnaar, mede dankzij een omvangrijk modelgamma en dealernetwerk. Ook MG en XPeng doen het goed, terwijl Zeekr en Lynk & Co in hun specifieke segment redelijk scoren. Wel bungelen er een paar merken hopeloos onderaan:

  • BYD (376 exemplaren)
  • MG (176 exemplaren)
  • Xpeng (112 exemplaren)
  • Zeekr (76 exemplaren)
  • Lynk & Co (76 exemplaren)
  • Nio (22 exemplaren)
  • Hongqi (2 exemplaren)
  • Voyah (0 exemplaren)
  • JAC (0 exemplaren)
  • Aiways (0 exemplaren)

Reacties

  • Ww heeft op 3 september 2024 geschreven:

    Ok, dus 66% kiest nog niet voor een EV.
    Das best veel, EV is duidelijk nog niet erg populair

    Reageer
  • John26 heeft op 3 september 2024 geschreven:

    Nogal wiedes dat de elektrische auto aan een opmars bezig is, deze wordt de het rijk en de gemeentes opgedrongen, installatie en bouwbedrijven krijgen geen opdrachten meer indien het wagenpark niet bestaat uit EV, dan moeten bedrijven ook nog eens bewijzen dat ze voldoen uit het terugdringen van hun CO2 afdruk, dus rij je lease vanuit het bedrijf is dit automatisch EV, wij hebben al meer da 1500 van deze ondingen, die 9 op de 10 collega’s haten, bijkomend nadeel id dat de technici nu doodleuk eerder stoppen om zogenaamd in de middag te gaan laden

    Reageer
  • Cas heeft op 3 september 2024 geschreven:

    In Nederland is ook een behoorlijk aanbod van Nederlandse auto’s. Moet zijn CHINESE auto’s

    • Johnny heeft op 3 september 2024 geschreven:

      Waarom beginnen jullie weer over die spionage rommel uit China? Echt om te kotsen dat jullie in elk artikel daarover praten. Stop eens met die propaganda!!! Bloedgeld.

      Reageer
    • TG Fan heeft op 3 september 2024 geschreven:

      Tja “Nederlandse auto’s” is inmiddels wel verleden tijd. Zelfs de grootss kwaliteit van bekende Japanse merken is teniet gedaan door de goedkope Chinese prul.

      • Rob heeft op 3 september 2024 geschreven:

        Zwalkende berichtgeving. Dan weer minder electrische auto’s verkocht. Dan weer meer. En dan weer ze zijn straks niets meer waard.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)