Het maakt niet uit welk jaar het is, Volkswagen doet in Nederland altijd vooraan mee in de verkoopstatistieken. Het afgelopen jaar – 2024 – is het allemaal anders. De cijfers van de autoverkopen 2024 zijn bekend en wat blijkt: Volkswagen staat eens niet op nummer 1. Nu is dat heus weleens eerder gebeurd, maar het merk staat ook niet op twee, drie of vier. Nee, VW staat pas op de vijfde plaats. Daarmee is er een vrij abrupt einde gekomen aan de hegemonie van Volkswagen in Nederland.

Natuurlijk moeten we erbij vermelden dat dit momentopnames zijn en het merk volgend jaar in theorie weer op nummer 1 kan staan, maar het is wel opmerkelijk. Over de autoverkopen van 2024 kunnen we verder melden dat de merken er in december 2024 een eindsprint hebben uitgetrokken: er zijn 37.087 auto’s verkocht afgelopen maand. In totaal zijn er in Nederland in 2024 381.227 nieuwe auto’s verkocht, 3,1 procent meer dan vorig jaar.

Best verkochte merken van Nederland in 2024

Maar als Volkswagen dan niet op één staat, wie dan wel? Nou, Kia! Het Zuid-Koreaanse merk stond in 2022 ook al eens op deze eerste positie, dus ze weten in Breukelen waarschijnlijk wel hoe ze een feestje moeten vieren. Kia verkocht 34.841 auto’s. De Niro en Picanto zijn de hardlopers, maar Kia heeft een vrij breed modelgamma dat goed aanslaat en dan moet de Kia EV3 (een betaalbare EV-crossover) zelfs nog arriveren.

PositieMerkAantal
1Kia34.841
2Volvo30.955
3Toyota30.079
4Tesla30.006
5Volkswagen26.989

Op nummer 2 van de autoverkopen 2024 staat Volvo. Dat merk moet het juist hebben van twee modellen: de EX30 en XC40 (en alle varianten daarvan) zijn erg in trek bij ons Nederlanders. Het lijkt wel of je pre-pensioen niet compleet is zonder een keurige Volvo-crossover, identieke vouwfietsen en matchende Human Nature-jassen. Op nummer 3 staat Toyota (dat weer een breed gamma heeft) en Tesla, dat voornamelijk Model Y’s en Model 3’s verkoopt.

Waar ging het mis bij Volkswagen qua verkopen?

Volkswagen verkocht vorig jaar nog bijna 35.000 auto’s, dus ergens is er een model (of meerdere modellen) die aanzienlijk minder goed verkopen dan in 2023. Van de ID.3 werden er 1.200 minder verkocht. De ID.4 ging harder onderuit: die ging met 2.600 achteruit. Volkswagen mist de Up het hardst. Van de A-segment hatchback verkocht VW in 2023 nog ruim 4.400 exemplaren, in 2024 werd ie niet meer geleverd. Er is geen vervanger voor dat model.

Kia Niro EV opladen NL plaat autoverkopen 2024

Best verkochte model in Nederland in 2024

De Model Y is de bestverkochte auto van Nederland. Er zijn 19.058 exemplaren van verkocht. Dat is niet zoveel als het aantal Model 3’s dat vijf jaar geleden werd verkocht, maar desondanks heel erg indrukwekkend. Juist nu er beduidend minder interessante incentives zijn, wil men alsnog deze elektrische crossover hebben. Het is nog altijd een prima aanbieding met een gunstige prijs-prestatieverhouding.

PositieModelAantal
1Tesla Model Y19.058
2Kia Niro10.914
3Volvo EX3010.802
4Tesla Model 310.702
5Kia Picanto8.370

Autoverkopen 2024: hoe gaat de overgang naar elektrisch?

Dan is er nog de verdeling per brandstofsoort. Daarbij zien we aan de autoverkopen 2024 dat hybride het veruit het populairst is, nog voor elektrisch en benzine. Dat is enigszins misleidend, want hybrides gebruiken ook benzine (of diesel, in sommige gevallen). Ook zijn er diverse soorten hybrides die in deze categorie vallen. Feit blijft wel dat de meeste benzineauto’s een vorm van elektrische ondersteuning hebben. LPG en diesel zijn bijna uitgespeeld met een aandeel van 1 procent.

PositieBrandstofsoortAantal
1Hybride159.705
2Elektrisch132.166
3Benzine83.408
4Diesel3.763
5LPG2.185

Reacties

  • Adri Anker. heeft op 3 januari 2025 geschreven:

    Met het verdwijnen van kleinere dealers, van Beijnum, de Koning, is ook het kontakt met de klant verdwenen. De arrogantie van de grote dealers is frustrerend. De benadering is zodanig dat je als koper blij mag zijn dat je bij hun een auto mag kopen. Meer dan zestig jaar rij ik VW, altijd met veel plezier maar ik weet niet wat mijn volgende wordt dank zij de onpersoonlijke mega dealers. PON, doe hier wat aan.

    • A.de Backer heeft op 4 januari 2025 geschreven:

      Helemaal mee eens. Rijd ook al bijna 55 jaar in verschillende vw’s die ik vaak zelf onderhield. Tegenwoordig hebben ze de leverantie van onderdelen gecentraliseerd en kun je alleen nog via internet verkrijgen. Wel vooraf betalen, geen retourmogelijkheid en peperdure verzendkosten in rekening brengen. Pon verdient kennelijk nog niet genoeg aan import, moeilijk doen bij garantie issues dat zij voor het moederbedrijf in Nederland regelen en trachten jou op onderhoud en reservedelen als klant van hen afhankelijk te maken. Ongezonde vorm van klantenbinding lijkt mij maar dat zullen ze in de toekomst wel gaan merken.

      Reageer
    Reageer
  • L. Senna heeft op 2 januari 2025 geschreven:

    Voor mij zijn de prijs, de tegenvallende kwaliteit (tig storingen) de doorslag geweest om na mijn fijn rijdende Vw Golf 8 R-line dsg met een catalogusprijs van 46,7!!K.
    Geen nieuwe VW 8,5 uit te kiezen. Ik vind de Golf 8 in R-line trim met 18inch er wel mooi uitzien, maar dat vonden er maar weinig, omdat ik ze maar weinig tegen ben gekomen in die 3,5jr tijd dat ik erin heb gereden.

    Nu een tesla model3 Sr highland en het verbaast me, dat dat die tesla beter in elkaar zit dan de VW Golf. Minder storingen (geen) en vooral minder kraakjes in het interieur.
    Te laat wakker geworden in Wolfsberg denk ik!

    Reageer
  • Reinier heeft op 2 januari 2025 geschreven:

    Jammer dat dit artikel niet de vraag beantwoord uit de titel. Cijfers opsommen is niet het geven van een verklaring. Alleen het wegvallen van de Up wordt genoemd.

    Reageer
  • jeroen heeft op 2 januari 2025 geschreven:

    Als je range een aantal elektrische autos is met wat opstart problemen in een markt waar subsidies in beweging zijn. De golf en de Tiguan gewoon minder goed zijn dan de Tsjechische alternatieven en je een flink deel van het jaar zonder Passat zit en je de Touran en up niet meer voert…

    Dan valt het me alleszins mee

    • Herman heeft op 2 januari 2025 geschreven:

      Het probleem ligt idd bij de ICE modellen. De elektrische modellen verkopen prima. VAG breed worden veel meer EV’s verkocht dan bijvoorbeeld Tesla. Het zijn ook betere aanbiedingen qua prijs-kwaliteit verhouding.

      Reageer
    Reageer
  • kas heeft op 2 januari 2025 geschreven:

    logisch. met de ID auto’s maakten ze eindelijk eens een beetje volwassen wagens en boorden een markt aan met de centen voor serieuze auto’s. ik was gek op m’n ID.3! Mijn eerste Volkswagen ooit… tot dusver altijd een hekel gehad aan de saaie puberale auto’s van VW. Maar helaas, het was van korte duur. De “pubers” klaagden hard over ontbrekende knopjes, klokjes, wijzertjes, lampjes en prullaria en VW ging overstag. Nu hebben ze niet alleen de pubers tegen zich, maar verlaat ook de nieuwe klandizie (ik incluis) ze weer, op zoek naar een merk dat wel het lef heeft zich opnieuw uit te vinden.

    Reageer
  • Erik heeft op 2 januari 2025 geschreven:

    Volkswagen heeft de meest lelijke Golf ooit nu in het programma. Bij de electrische modellen is de ene nog lelijker dan de andere. Bovendien luistert men totaal niet naar de klant, pure arrogantie. Bijvoorbeeld de knoppen op het stuur. Men hed direct andere moeten ontwikkelen en toe moeten passen. Dat had prima binnen 1 jaar gekund.

    Volkswagen heeft een magere standaard uitrusting, iets waar alle Duitse merken last van hebben. Bovendien is een Volkswagen een van de minder betrouwbare merken, dus ik vind het niet gek dat ze het steeds zwaarder krijgen. Ze moeten hun ogen openen

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)