Het is de eerste van de maand, dus traditioneel betekent dit dat we weer verkoopcijfers krijgen van de BOVAG. Uit de autoverkopen van september 2024 kunnen we een aantal conclusies trekken. In de maand september zijn er 31.235 auto’s verkocht. Dat is een lichte stijging van – 5,1 procent – in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In totaal lopen de autoverkopen van 2024 nog ietsje voor op die van 2023. In totaal werden er 12.461 nieuwe auto’s op kenteken gezet. De teller staat op 90.266 stuks.
Tesla is verreweg het populairste merk van september 2024. Dat komt met name door de Model Y en de recent opgefriste Model 3. De Model S (27) en Model X (24) spelen slechts een zeer beperkte rol. Verder valt op dat de Volkswagen Polo en Kia Picanto nog altijd in de top 5 staan, ondanks dat steeds meer merken deze segmenten verlaten (daar komen we zo nog eventjes op terug).
Autoverkopen september 2024 merken:
- Tesla (3.884 exemplaren)
- Volkswagen (2.699)
- Kia (2.402)
- Skoda (2.294)
- BMW (2.232)
Autoverkopen september 2024 modellen:
- Tesla Model Y (2.585 exemplaren)
- Tesla Model 3 (1.248)
- Volkswagen Polo (1.226)
- Volvo EX30 (905)
- Kia Picanto (659)
Hoe staat het eigenlijk met het C-segment?
Zoals bekend zijn er telkens minder traditionele auto’s. De traditionele hatchback in het A-, B- en C-segment wordt met uitsterven bedreigd. Fabrikanten laten dat segment veelal voor wat het is, want de kosten wegen niet op tegen de baten. Ooit was dit het populairste gedeelte van de automarkt. Hoe staat het nu met de ‘Golf-klasse’? We zochten het uit. We gingen even uit van echte C-segmentauto’s, geen crossovers die opereren in dit segment. Dus de traditionele hatchbacks, sedans en stationwagons.
- Skoda Octavia (3.900 exemplaren)
- Ford Focus (2.678)
- Kia Ceed (2.611)
- Peugeot 308 (1.890)
- Toyota Corolla (1.791)
- Audi A3 (1.652)
- Opel Astra (1.576)
- Volkswagen Golf (1.501)
- BMW 1-serie (1.058)
- Seat Leon (1.004)
- Mercedes-Benz A-Klasse (1.266)
- Mazda 3 (425)
- Cupra Leon (198)
- Hyundai i30 (176)
- Honda Civic (174)
- Suzuki Swace (69)
Wat kunnen we concluderen? Dat de Golf-klasse bij lange na niet meer gedomineerd wordt door de eens zo populaire Volkswagen. Nu is het model net gefacelift, maar het is duidelijk dat premium (Audi A3) en value-for-money (Skoda Octavia) veel meer in trek zijn. Tenslotte is daar de Suzuki Swace, die bevindt zich in een lastige positie als het gaat om verkoopaantallen.
Die Swace is natuurlijk een Corolla, die dus veel beter verkoopt met een Toyota-badge erop. Opvallend is dat Louwman alsnog 660 stuks méér van de Corolla Cross verkoopt. Tevens valt op dat het aanbod kleiner is dan ooit. Heel veel merken leveren geen C-segment hatchback meer. Op zich begrijpelijk, want het aantal Octavia’s dat Skoda per jaar verkoopt is nipt hoger dan het aantal Model Y’s dat Tesla voorziet van gele platen.
Reacties