Weet je nog dat er een tijd was dat je gesubsidieerd in een diesel kon rond rijden? Dan kreeg je extra lage bijtelling met je leasedieseltje. Ongelooflijk maar waar. Die auto’s zijn nu occasions die massaal de grens over gaan. Ondanks dat diesel niet meer in trek is, zijn er nog altijd mensen die diesel rijden. Als je veel kilometers maakt, is het alsnog interessant. Het nadeel is: diesels worden in Nederland bijna niet meer verkocht. Toch is er goed nieuws voor mensen die gebruikt diesel willen rijden.

Ze worden namelijk bij ons buurland nog wel verkocht. De verschillen tussen de Duitse en Nederlandse verkoopcijfers van nieuwe auto’s is werkelijk enorm. In Duitsland worden de auto’s minder zwaar belast dan in Nederland. Een nieuwe Ford Mustang V8, Toyota GR Yaris of een auto met dieselmotor is hier in Nederland bij voorbaat kansloos vanwege de extreem hoge belastingen. Maar wat blijkt, in Duitsland kiest men nog geregeld voor de diesel.

Hoeveel diesels kochten de Duitsers de afgelopen maand dan?

Het aantal verkochte diesels in juni van dit jaar stond op 35.366 exemplaren. Dat zijn er ruim 35.000 méér dan in Nederland. Veel automerken hebben in Nederland de diesel al geschrapt. In Duitsland zijn er veel meer merken die nog een diesel in de showrooms hebben staan. Kortom, als je over een paar jaar nog een gebruikte diesel wil importeren: er is nog voldoende aanbod tegen die tijd. Nu is het wel zo dat ook in Duitsland er een duidelijke kentering gaande is.

Best verkochte merken in Duitsland

Duitsers zijn een tikkeltje chauvinistisch als het aankomt op de keuze voor hun auto. Lees: Duitsers kopen Duits. Of in het geval van Skoda en Seat, merken die in handen zijn van een Duits concern en technisch grotendeels gelijke auto’s maken. Ford is weliswaar Amerikaans, maar de Europese afdeling is Duits. Dus dan blijven Hyundai (die overigens een groot ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim hebben) en Dacia over.

PositieMerkAantal
1VW48.204
2Mercedes22.404
3BMW22.026
4Skoda20.215
5Audi16.314
6Opel15.369
7Seat13.333
8Ford9.014
9Hyundai8.989
10Dacia7.743
Bron:  Kraftfahrt-Bundesamt via ADAC

Best verkochte modellen in Duitsland

Vroeger stonden steevast de Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes C-klasse in de top 4, onder de Volkswagen Golf. Daar is nu geen sprake meer van. De Golf staat nog altijd op nummer één, maar de rest ziet er heel anders uit. De Opel Corsa doet het bijzonder goed, evenals Duitse crossovers als de BMW X1 en Volkswagen Tiguan. Wat wel opvalt, is de nummer 8, de Fiat Ducato. Deze welhaast antieke bus verkoopt nog altijd. Daarnaast is de 5-serie een hit in zijn klasse.

PositieModelAantal
1VW Golf7.351
2VW T-Roc6.687
3Opel Corsa6.127
4VW Tiguan4.668
5BMW X14.546
6Skoda Octavia3.850
7VW Passat3.712
8Fiat Ducato3.498
9Opel Astra3.491
10BMW 5 Serie3.097
Bron:  Kraftfahrt-Bundesamt via ADAC

Best verkochte EV’s in Duitsland

Tenslotte de elektrische auto’s. Ook hierbij is er een duidelijke voorkeur te zien voor de Duitse consument. Ze houden van elektrische Volkswagens. De Skoda Elroq en Enyaq zijn immers ook VW-producten. Wel grappig is dat ze de Cupra Born als Seat registreren. Wellicht hebben ze in Duitsland niet door dat Cupra een zelfstandig merk is geworden?

PositieModelAantal
1VW ID.32.521
2Skoda Elroq2.437
3VW ID.72.402
4VW ID.4 / ID.52.355
5Skoda Enyaq1.922
6BMW X11.842
7Seat Born1.654
8Audi Q61.416
9Hyundai Inster1.325
10Tesla Model Y1.304
Bron:  Kraftfahrt-Bundesamt via ADAC

Een speciale vermelding voor Tesla. Raar maar waar: in Nederland verkoopt Tesla aanzienlijk beter dan in Duitsland. Volgens de ADAC komt dat door politieke uitlatingen van Elon Musk. In Nederland was het een paar maanden ietsje rustiger, maar in Duitsland hollen de verkopen achteruit. Een groot verschil is natuurlijk dat Musk de Duitsers daadwerkelijk stemadvies gaf. Daarnaast kopen Duitsers ook liever Duits als ze een EV kopen.

64 reacties op “Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws”

  1. De elektromotor heeft nog beperkingen maar moet zeker gesubsidieerd worden omdat ik denk in combinatie met waterstof of iets gelijks het er wel gaat komen. Maar hij zou naast diesel en benzine moeten bestaan en zeker niet, om EV door onze strot te duwen, Diesel en benzine afbreken door pesterij en extra belasten. In België werd Tomelijn minister van energie en erfde van zijn voorganger een EV dienstwagen maar werd onmiddellijk buiten gewipt omdat hij er niet mee naar Straatsburg kon.

  2. Ik rij diesel als mijn auto voor de apk moet is lucht die er in komt nog vuiler dan wat er uit komt dus ben alle dagen al het lucht zuiveren hoezo is een diesel vuil die elektrische auto’s vervuilen met banden slijtage veel meer

      • Als men eerlijk is en op de hoogte van alles,(stroomproductie en transport, ontginning van grondstoffen enz.;), weet men dat elektrisch rijden niet alleen duur is, maar vooral zeer vervuilend is.

          • Als jij 70K kan rijden met banden dan geloof je je eigen leugens , En als je alles bijeen telt is een EV toch van het begin af vervuilender dan een zuinige moderne diesel . Neem daarbij synthetische diesel en co2 en roet zakt met 65 % en als je ze vergelijkt moet je meer dan 15 jaar rijden met je EV , neem dan dat je 1 maal je batterij hebt vervangen wat serieus wat kost sta je terug bij nul en kan je er nog is 7,5 jaar bijdoen . Dat is 22.5 jaar dat jij met je Ev gaat rondrijden ? Om deze eindeloze vervuiling en inefficiënte energiebron op de baan te houden . Goed gelachen . Dus bij een correct onderhoud is diesel nog altijd properder na 20 jaar en veel meer ecologisch. Maar zo te zien hebben ze jou al goed wijsgemaakt dat deze hoax beter is voor het milieu . Of wil je is foto’s zien van gebieden die vervuild zijn door lithium en kobalt wat de natuur niet afbreekt . Bomen en planten hebben co² nodig . Momenteel bevat onze atmosfeer 0.04% co² onder de 0.02% zouden bomen en planten niet kunnen overleven . Dus doe maar verder als je denkt dat je de planeet een dienst doet terwijl je het tegenovergestelde doet . Welkom in de grootste geldwolven ter wereld en jij bent er duidelijk met beide voeten ingetrapt .

  3. Diesel is niet alleen maar belasting. Dieselrijders zijn ook in het voordeel bij actieradius en koppel, van nature stoot diesel minder CO² uit en voor het stikstof probleem is AdBlue uitgevonden.
    Verder is electrisch rijden nooit schoner dan de manier waarop de stroom is opgewekt. Hier in Europa is dat regelmatig met steen/bruinkool of krakkemikkige oude kerncentrales

    • Je roept het alsof het feiten zijn maar niets is minder waar.

      In Nederland is meer dan 50% van de elektriciteit groen. En dat wordt elk jaar meer. Laatst had iemand nog uitgerekend hoeveel CO2 uitstoot er per kilometer zou zijn op basis van de actuele elektriciteitsproductie. Dat was 4 of 5 gram per kilometer voor een EV.

      Daarnaast stoten vooral dieselmotoren altijd meer fijnstof uit dan benzinemotoren en aangezien EVs bijna geen fijnstof veroorzaken (bandenslijtage is een mythe en de remmen slijten juist minder doordat er bijna altijd regeneratief geremd wordt), is dat altijd beter.

      Tenslotte heeft een dieselmotor, ook met AdBlue – voor zover dat gebruikt wordt – gewoon meer NOx uitstoot dan een benzinemotor en ook daar heb je met een EV helemaal niets van.

      • Electrisch alles meegewogen zou 35 % schoner zijn volgens TNO rapportage. Dat is Echter vergeleken met een benzine auto die 10l/100km verbruikt. Een volledig rapport voor een moderne Euro 6 of 7 diesel ontbreekt. Daarin zou je ook moeten meenemen dat in veel landen 10% biodiesel verwerkt wordt in “gewone diesel”. Dat dit % naar 30% kan, dat diesel in combinatie met zonne energie de opplosing kan zijn voor de plastic afval berg, dat je voor diesel geen slavenarbeid hoeft te accepteren in de mijnbouw of regenwoud moet gaan kappen in Borneo. Dat je met je diesel auto niet de boer opnhoeft voor je caravan, verhuizing etc Dat diesel de komende stroom crisis niet verwerkt maar just helpt verlichten.

        • Diesel is gewoon heel schoon. Diegene die echt geloven dat 50% van de stroom groen is zijn goed voor de gek gehouden. De centrales zijn extreem vervuilende net als de windmolens en zonnepanelen. Lijkt wel of mensen helemaal niet meer na kunnen denken zelf

          • Dus ene Rudi Dewit die geen zin normaal kan typen moeten we geloven en het Nationaal Energie Dashboard niet?

            Lijkt me heel verstandig…

      • Dieselmotor heeft een roetfilter die fijnstof afvangt, de benzinemotor heeft een katalysator die fijnstof omtovert in ULTRAfijnstof en dat is echt niet gezond! Ook gaat de dieselauto vele malen langer mee! En de dieselmotor kan aangepast worden naar water bijmenging zodat hij veel zuiniger wordt!
        Verder zouden auto’s allang oo water kunnen rijden als dit niet gesaboteerd zou worden door diezelfde roverheid ….

        • Voor de dieselrijder goed nieuws…..waar zit de cloe vh verhaal dan?………. ik lees alleen maar hoevel auto in duitsland verkocht zijn

        • Auto’s kunnen helemaal niet op water rijden. Dit is echt onzin. Ook het bijmengen van diesel met water, zou zeer schadelijk zijn voor dieselmotoren.
          Maar auto’s kunnen wel rijden op waterstof. Onthoud (waterSTOF=H2). Dit door verbranding van waterstof in een aangepaste verbrandingsmotor. Of door omzetting via een brandstofcel naar elektriciteit en gebruik van een elektromotor.
          Het kost uiteraard energie om waterstof door elektrolyse uit water af te splitsen. Het kan ook gewonnen worden vanuit aardgas. Voor dat laatste heb je dan weer een fossiele brandstof nodig.

      • Je bent wel zeer bevooroordeeld. Een diesel met adblue kan gewoon niet rijden zonder adblue. En een EV stoot beduidend meer fijn stof af van banden en remmen want die weegt gewoon veel meer. Wat het regeneratief afremmen betreft dit geldt ook voor niet EV tenzij die te oud zijn.
        Wat die 50 % groene stroom betreft vergeet niet dat bij te weinig stroomvraag die windmolens het eerst stil worden gelegd want dat is het gemakkelijkst.
        En zo zijn er nog dingen die de EV niet zo groen laten zijn als jij bedoelt.
        Conclusie je kijkt wel erg eenzijdig.

        • Je vertelt een hoop clichés die niet in lijn zijn met de werkelijkheid.

          Die 50%+ groene elektriciteit is netto. Kijk eens op het Energie Dashboard daar is alles te vinden.

          Die fijnstof van elektrische auto’s is een hardnekkig gerucht maar uit elk onderzoek blijkt dat dit niet het geval is.

          Mensen, kijk aub gewoon naar feiten ipv onderbuik verhalen te herhalen.

  4. Elektrisch biedt veel voordelen.
    Geen BPM
    0 uitstoot
    Minder wegenbelasting
    Je rijdt veel goedkoper op stroom
    Geen olie beurten
    Veel minder slijtage van remblokken door recuperatie
    Lekker stil met rijden
    Standverwarming / standairco inbegrepen
    Je hoeft niet warm te rijden
    Veeeeeeel minder draaiende delen waardoor je veel minder risico hebt en bij de meeste merken krijg je veel jaar garantie op de accu
    Je kunt thuis laden dus hoeft nagenoeg nooit naar een tankstation
    Bij aanschaf dit jaat nog 17% bijtelling opbde eerste 30k
    HET IS ECHT VEEL BETER, SCHONER, STILLER, MINDER ONDERHOUD EN VEEL GOEDKOPER

    • Je betaalt NOG geen bpm.
      Je betaalt NOG geen wegenbelasting.
      Je kunt thuis laden als je de luxe hebt van een eigen oprit, of als de gemeente een kabelgoot toelaat in je straat, in alle andere gevallen: jammer.
      Ik ben zelf ook een voorstander van elektrisch rijden, maar elke situatie is anders.

      • Allereerst, ik ben voorstander van elektrisch rijden, echter ik rijd in een Pasat diesel. Als familie houden wij van roadtrips in de vakantie, rondje Spanje en rondje Italië van ca 10000 km. Hoe wil je dat met een elektrische auto doen? Nog een aantal argumenten om geen electroauto aan ter schaffen: Waar staat de accu verwerkingsfabriek voor oude accu’s? De Lithium winning is crimineel en je bent afhankelijk van de Chinesen die daardoor steeds machtiger worden. Het laden van accu’s moet vervangen worden , net zoals in China, door het vervangen van de gehele accupakket m.b.v. Robots. Voor de overheid blijft de auto een melkkoe om belastinggeld binnen te krijgen, elektrisch rijden gaat nooit goedkoper worden dan benzine. Alleen fietsen niet elektrisch op bloeddruk is goedkoper en gezonder.

      • Das waar en da voor ne appel per dag meschien als ze hem krygen die elektrische auto’s zyn niets waard temperatuur te warm de bateryen gaan af te koud het zelfste ryd ge te snel zyn ze rap leeg zet je te veel in je wagen op het zelfste in één WOORD TIS BROOL

        • Ik denk dat je in de eerste plaats eens moet beginnen met foutloos te leren schrijven,je maakt jezelf ongelofelijk belachelijk!

    • Ze willen de dieselwagen verbannen.En hoe gaan ze dat doen,of hoe doen ze dat tegenwoordig?De dieselwagen wordt massaal afgekeurd voor de roetfilter.Zelf met een nieuwe roetfilter maakt men weinig kans om een groen kaart te krijgen.En dat hebben we te danken aan de groene en linkse partijen.

  5. Inderdaad op geertje stemmen is beter dan die linkse kliek allemaal rovers ze verzinnen van alles om mensen te plunderen.
    Bv emissieszone wat een onzin levert wel weer veel bekeuringen op.
    Kunnen de bobo’s in den haag weer wat onzinnige vliegreizen van boeken.
    En dan praten ze niet over het milieu.

    • Als iemand je plundert dan is het die plucheplakker wel. Al 25 jaar meer dan een ton per jaar vangen en daar 0,0 voor doen. Wilders = parasiet.

      En het is ook nog een vriendje van Poetin en Netanyahu.

  6. Je hoeft echt niet heel veel te rijden om een gebruikte diesel te rijden. Het omslagpunt van mijn Mondeo MK5 1.5 tdci met euro 6 ligt op 15.000 km. per jaar t.o.v. de 1.5 benzine versie. De levensduur van die diesel motor is ook veel langer dan die EcoBoost benzine motor.

        • Sterker nog bij ons in Duitsland is er nu ook HVO brandstof voor diesel auto s. Voor vrachtauto en personen wagens die dan geen Co2 uitstoot hebben en zeker als je AdBlue erbij hebt. Dus waarom geen diesel auto in de toekomst.

    • Wat dacht je van full controll. Die electrische zooi kan je precies in de gaten houden en je kan em zelfs op afstand heel makkelijk uitschakelen als je een gebied in wil waarvan ze niet willen dat je daar komt

          • Dat is zeker geen complot, want ze geven het ook zelf aan, maar dan onder het mom dat je een voortvluchtige makkelijker kunt staande houden tijdens een achtervolging. Maar ook een auto op brandstof kun je op afstand uitschakelen.
            BMW en andere fabrikanten kunnen via hun connected services een voertuig op afstand uitschakelen of blokkeren om opnieuw te starten – bijvoorbeeld in het geval van diefstal. Dit heet vaak “Stolen Vehicle Recovery”. In sommige gevallen kan de auto zelfs langzaam tot stilstand worden gebracht.

        • Lobbying van de merken die enkel elektrische wagens verkopen. Dieselgate is zo fake als het maar zijn kan. Gebruik jouw boerenverstand, hoe minder een wagen verbruikt, hoe beter het is voor het milieu. Zeker de wagens met een euro 6 norm.

  7. Maar niet bij alle merken en modellen soms moet je goed kijken of er ergens een staat die niet helemaal opgereden is en of ze niet van twee een gemaakt hebben de situatie is net als in Nederland dat hier dezelfde manier als in Nederland om de beste van de klas te willen zijn

  8. Helaas zijn er in te veel gekkies van de milieu maffia in de regeering. Die maken nl kapot in naam van milieu maffia. Helaas zijn te veel Nederlanders te stom om te kunnen schijten, en blijven maar dom op dat tuig stemmen.

    • Jw wat jij daar zegt past precies in mijn straatje goed verwoord enigste probleem is dr komen iedere keer weer nieuwe zakkenvullers die nl het braafste jongetje van de klas willen laten lijken

    • Je bedoelt die laffe wegloper met dat blonde haar die al 25 jaar op het pluche zit en er als een bange haas vandoor gaat als hij een keer ergens verantwoordelijkheid voor moet nemen?

      Idd onbegrijpelijk dat daar nog mensen op stemmen.

  9. Waarom geeft men de mensen de keuze niet?elektrisch,hybride,benzine of diesel en ieder merk blijft verkopen. Er zijn ook propere diesels op de markt

    • Hij maakt Nederland weer Nederland stom als je niet op hem stemt iedereen stemmen op onze wilders geert petje af

      • Geertje loopt weg zodra hij iets realistisch moet ondernemen. Hij heeft liever dat jij als een schaapje in zijn sprookjes blijft geloven.

        • En sommige van die pipo’s trappen er al meer dan 25 jaar in. Dan ben je past echt een mak schaap!

          Wilders lacht jullie allemaal uit. Die heeft al bijna 3 miljoen verdiend aan jullie schaapjes en dat is dan nog zonder alle roebels en sjekels van mensen die via hem invloed in Nederland kopen.

  10. Ik woon gelukkig niet meer in Nederland en heb 3 diesels en één V8 benzine. Ik ga ervan uit en hoop dat ze allen nog héél lang mee gaan. De diesels zijn een Toyota Landcruiser uit 1986 een Mercedes 190 td. uit 1990 en een Toyota RAV4 uit 2014. 💪🏼

    • In Duitsland als warme broodjes? Duitsland heeft met +80 miljoen inwoners meer dan vier keer zoveel inwoners als Nederland.. Dus als ze maar twee keer zoveel auto’s verkopen, zijn de verkoopcijfers in Nederland per inwoner eigenlijk dubbel zo groot.

Geef een reactie

(verplicht)