
Weet je nog dat er een tijd was dat je gesubsidieerd in een diesel kon rond rijden? Dan kreeg je extra lage bijtelling met je leasedieseltje. Ongelooflijk maar waar. Die auto’s zijn nu occasions die massaal de grens over gaan. Ondanks dat diesel niet meer in trek is, zijn er nog altijd mensen die diesel rijden. Als je veel kilometers maakt, is het alsnog interessant. Het nadeel is: diesels worden in Nederland bijna niet meer verkocht. Toch is er goed nieuws voor mensen die gebruikt diesel willen rijden.
Ze worden namelijk bij ons buurland nog wel verkocht. De verschillen tussen de Duitse en Nederlandse verkoopcijfers van nieuwe auto’s is werkelijk enorm. In Duitsland worden de auto’s minder zwaar belast dan in Nederland. Een nieuwe Ford Mustang V8, Toyota GR Yaris of een auto met dieselmotor is hier in Nederland bij voorbaat kansloos vanwege de extreem hoge belastingen. Maar wat blijkt, in Duitsland kiest men nog geregeld voor de diesel.
Hoeveel diesels kochten de Duitsers de afgelopen maand dan?
Het aantal verkochte diesels in juni van dit jaar stond op 35.366 exemplaren. Dat zijn er ruim 35.000 méér dan in Nederland. Veel automerken hebben in Nederland de diesel al geschrapt. In Duitsland zijn er veel meer merken die nog een diesel in de showrooms hebben staan. Kortom, als je over een paar jaar nog een gebruikte diesel wil importeren: er is nog voldoende aanbod tegen die tijd. Nu is het wel zo dat ook in Duitsland er een duidelijke kentering gaande is.
Best verkochte merken in Duitsland
Duitsers zijn een tikkeltje chauvinistisch als het aankomt op de keuze voor hun auto. Lees: Duitsers kopen Duits. Of in het geval van Skoda en Seat, merken die in handen zijn van een Duits concern en technisch grotendeels gelijke auto’s maken. Ford is weliswaar Amerikaans, maar de Europese afdeling is Duits. Dus dan blijven Hyundai (die overigens een groot ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim hebben) en Dacia over.
Positie | Merk | Aantal |
1 | VW | 48.204 |
2 | Mercedes | 22.404 |
3 | BMW | 22.026 |
4 | Skoda | 20.215 |
5 | Audi | 16.314 |
6 | Opel | 15.369 |
7 | Seat | 13.333 |
8 | Ford | 9.014 |
9 | Hyundai | 8.989 |
10 | Dacia | 7.743 |
Best verkochte modellen in Duitsland
Vroeger stonden steevast de Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes C-klasse in de top 4, onder de Volkswagen Golf. Daar is nu geen sprake meer van. De Golf staat nog altijd op nummer één, maar de rest ziet er heel anders uit. De Opel Corsa doet het bijzonder goed, evenals Duitse crossovers als de BMW X1 en Volkswagen Tiguan. Wat wel opvalt, is de nummer 8, de Fiat Ducato. Deze welhaast antieke bus verkoopt nog altijd. Daarnaast is de 5-serie een hit in zijn klasse.
Positie | Model | Aantal |
1 | VW Golf | 7.351 |
2 | VW T-Roc | 6.687 |
3 | Opel Corsa | 6.127 |
4 | VW Tiguan | 4.668 |
5 | BMW X1 | 4.546 |
6 | Skoda Octavia | 3.850 |
7 | VW Passat | 3.712 |
8 | Fiat Ducato | 3.498 |
9 | Opel Astra | 3.491 |
10 | BMW 5 Serie | 3.097 |
Best verkochte EV’s in Duitsland
Tenslotte de elektrische auto’s. Ook hierbij is er een duidelijke voorkeur te zien voor de Duitse consument. Ze houden van elektrische Volkswagens. De Skoda Elroq en Enyaq zijn immers ook VW-producten. Wel grappig is dat ze de Cupra Born als Seat registreren. Wellicht hebben ze in Duitsland niet door dat Cupra een zelfstandig merk is geworden?
Positie | Model | Aantal |
1 | VW ID.3 | 2.521 |
2 | Skoda Elroq | 2.437 |
3 | VW ID.7 | 2.402 |
4 | VW ID.4 / ID.5 | 2.355 |
5 | Skoda Enyaq | 1.922 |
6 | BMW X1 | 1.842 |
7 | Seat Born | 1.654 |
8 | Audi Q6 | 1.416 |
9 | Hyundai Inster | 1.325 |
10 | Tesla Model Y | 1.304 |
Een speciale vermelding voor Tesla. Raar maar waar: in Nederland verkoopt Tesla aanzienlijk beter dan in Duitsland. Volgens de ADAC komt dat door politieke uitlatingen van Elon Musk. In Nederland was het een paar maanden ietsje rustiger, maar in Duitsland hollen de verkopen achteruit. Een groot verschil is natuurlijk dat Musk de Duitsers daadwerkelijk stemadvies gaf. Daarnaast kopen Duitsers ook liever Duits als ze een EV kopen.