De hogere BPM sloopt de autoverkopen in Nederland, volgens de BOVAG. Sinds vorig jaar moet elke nieuwe auto niet meer door de verouderde NEDC-keuring, maar door de nieuw WLTP-keuring. Hierdoor valt de uitstoot en dus de aanschafbelasting een stuk hoger uit. Anderzijds volgt na een piek (in december) vaak een dipje.
In vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar, ging dit jaar 33 procent minder particulieren naar de dealers voor een nieuwe auto. Het totale aantal nieuwe verkopen nam af met 14 procent. ‘Intussen wordt duidelijk dat de BPM-stijgingen als gevolg van de nieuwe uitstoottest hun tol beginnen te eisen’, zegt de BOVAG.
De autoverkopen van maart 2019 bleven steken op 39.126 nieuwe personenauto’s. Dat is 6,7 procent minder dan maart vorig jaar. De Ford Focus verkocht het beste in het eerste kwartaal van dit jaar, gevolgd door de Volkswagen Golf. De Tesla Model 3 loopt het gat dicht en is in maart de bestverkochte auto in Nederland. De Focus volgt trouw.
Autoverkopen maart 2019 in Nederland
01. Tesla Model 3 – 2.195 exemplaren
02. Ford Focus – 1.187 exemplaren
03. Kia Picanto – 965 exemplaren
04. Kia Niro (en e-Niro) – 847 exemplaren
05. Toyota Aygo – 821 exemplaren
06. Volkswagen Polo – 801 exemplaren
07. Peugeot 108 – 783 exemplaren
08. Peugeot 208 – 782 exemplaren
09. Opel Karl – 759 exemplaren
10. Renault Clio – 749 exemplaren
Autoverkopen van Q1 2019
01. Ford Focus – 3.567 exemplaren
02. Volkswagen Golf – 3.506 exemplaren
03. Volkswagen Polo – 3.402 exemplaren
04. Kia Picanto – 3.109 exemplaren
05. Tesla Model 3 – 2.707 exemplaren
06. Ford Fiesta – 2.381 exemplaren
07. Peugeot 108 – 2.314 exemplaren
08. Volkswagen T-Roc – 2.177 exemplaren
09. Kia Niro (en e-Niro) – 1.998 exemplaren
10. Volkwagen Up – 1.973 exemplaren
Reacties