Wat krijg je als je een wankelmotor, een ouderwetse zuigermotor en een differentieel in een sterke blender gooit? Waarschijnlijk een hoop metaalstof. Of een kapotte blender. Maar als je de eigenschappen van deze dingen pakt en er een motor van maakt, krijg je de Avadi MA-250. Het is een piepkleine motor die weinig weegt, maar toch leuke prestaties heeft voor z’n formaatje.

Net als bij een traditionele verbrandingsmotor is er een zuiger, maar dan wel eentje met twee drijfstangen. En niet alleen beweegt de zuiger op en neer, hij draait ook rond. Die ronddraaiende beweging komt omdat de zuiger vastzit aan twee tandwielen, die weer ronddraaien op een vaste krans. Ja, dit klinkt heel ingewikkeld, maar de onderstaande animatie laat het goed zien.

De maker verduidelijkt dat de cilinderwand meedraait met de zuiger, want daar waren blijkbaar wat zorgen over. Het lijkt een beetje alsof het differentieel in de motor is gebouwd. Anderen zien er een soort mix van een wankelmotor en een traditionele zuigermotor in. Het doel is om een zuiniger alternatief te bieden voor het huidige aanbod benzinemotoren.

De specificaties van de motor

De kleine motor produceert 16 pk en 30 Nm. Allemaal niet zo indrukwekkend, tot je hoort dat de motor nog geen 12 kilo weegt en in je rugzak past. De motorinhoud is trouwens 250 cc. Bovendien is de thermische efficiëntie 42 procent, wat voor een benzinemotor keurig is. Een verbruik kan nog niet gegeven worden: dat is natuurlijk ook afhankelijk van het gewicht van het voertuig en de toepassing van de motor.

Avadi meent dat de motor goed gebruikt kan worden als range-extender voor een elektrische auto, maar bij het bedrijf denken ze dat motorfietsen ook aangedreven kunnen worden door de motor. Maar ook drones, sneeuwscooters of kleine vliegtuigen. Of gewoon als kleine aggregaat. Eigenlijk alles waar nu een kleine verbrandingsmotor inzet, dat denkt Avadi beter te kunnen.

Wanneer komt de motor?

De motor had nog wat technische onvolkomenheden, maar aan de website New Atlas meldt Avadi nu dat ze binnenkort gaan testen met een vernieuwd ontwerp. Wanneer de motor klaar is, is nog niet bekend. Waar de motor als eerste ingaat, is ook nog niet bekend.

Reacties

  • Dick heeft op 8 juli 2024 geschreven:

    Niet betrouwbaar ??
    Heutendick4@gmail.com

    Reageer
  • Jan heeft op 6 juli 2024 geschreven:

    Heel mooi maar spec vallen toch wel tegen
    16 pk voor 250cc had minimaal 50 pk verwacht
    Gewicht is ind indrukwekkend maar kracht die er niet is jammer.mijn Spartamet met 30cc had het zelfde pk

    • Peter heeft op 7 juli 2024 geschreven:

      Mooi een nieuw soort motor maar ik zie veel bewegende delen wat ook veel slijtage geeft. Daar bij 16 pk voor 250 cc is erg weinig een opgevoerde 50 cc haalde dat aantal pk’s al in de 70er jaren. Misschien als het erg zuinig blijkt te zijn en verder doorontwikkeld word dat er dan mogelijk heden zijn. maar voor nu zou ik niet weten waar het in zou kunnen. gemiddeld heeft een 250cc viertakt of twee tact meer als een of twee keer zoveel vermogen. En twaalf kilo is inderdaad niet veel maar een aluminium crossmotor blok weliswaar 2 takt weegt niet veel meer. En zie ik op dit blok ook nog geen inlaat en carburateur zitten of een inj systeem. Maar ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling.

      Reageer
    • Pino heeft op 7 juli 2024 geschreven:

      Een Sparta met 16 pk wordt wakker man je weet echt niet waar je het over hebt

      Reageer
    Reageer
  • Dieselfreak heeft op 6 juli 2024 geschreven:

    Ideaal om in een motorfiets te hangen die je dagelijks gebruikt want een thermisch rendement van 42 percent dat haalt geen enkele benzineslurpende/vuilspuitende/lawaaioverlastverwekkende tweetaktmotorfiets..

    • Rolang heeft op 6 juli 2024 geschreven:

      Voor dit soort kleine motoren is thermisch rendement helemaal niet interessant.

      Reageer
    Reageer
  • Robbertje heeft op 5 juli 2024 geschreven:

    Weer zo eentje die leuk is bedacht, maar geen wezenlijke voordelen biedt. Bovendien allerlei nieuwe aspecten waar een producent niet op zit te wachten vanwege researchkosten en productierisico’s.

    Reageer
  • Fup Bakker heeft op 5 juli 2024 geschreven:

    Een 2 cilinder 250CC tweetaktmotor levert al ruim 100 PK. Ook licht en een simpele constructie. Dus ook niet onder de indruk.

    • Pino heeft op 7 juli 2024 geschreven:

      Welke droom leef jij?

      Reageer
    Reageer
  • Ard heeft op 5 juli 2024 geschreven:

    Wat is de levensduur van zo’n blokje waarbij de zuigerveren constant meedraaien…? Dit lijkt me allemaal overbodige wrijving.
    Ik zie de winst niet echt maar het is leuk bedacht

    • Richard heeft op 6 juli 2024 geschreven:

      @Ard, dat was ook mijn 1e gedachte maar volgens het artikel draait de cilinderwand mee.

      • Jan heeft op 8 juli 2024 geschreven:

        En die heeft dan op zijn beurt ook weer wrijving en slijtage.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 5 juli 2024 geschreven:

    De massa is dan wellicht laag, maar de specs niet schokkend.
    Het 250cc 2-cilinder blokje op de Honda CBR250RR (gewoon een kleine motorfiets die door consumenten te koop is, geen prototype o.i.d.) levert zo’n 40PK, wel met een iets lager koppel van 25NM.

    • Sjoerd heeft op 5 juli 2024 geschreven:

      Zoek maar eens op LiquidPiston. Veel meer PK en NM uit een vergelijkbare kleine motor. Ook een veel hogere thermische efficienty.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)