De legendarische veilig van Barrett-Jackson in Las Vegas gaat elk moment van start. Zodra de Amerikanen allemaal wakker zijn, gaat een gigantische hoeveelheid dure, zeldzame, speciale en beroemde auto’s onder de hamer. Altijd al het busje van P. Diddy – of hoe hij inmiddels heet – willen bezitten? Dat kan nu. Of een Hummer van tien meter? Geen probleem. Wij doken in de honderden veilingen en kozen 10 pareltjes voor je uit. Dit zijn de 10 wildste veilingen van Barrett-Jackson in Las Vegas.
10. Freightliner SportChassis (2005)
Waarschijnlijk geloof je ons best als we verteld hadden dat je deze Freightliner SportChassis gewoon mag besturen met een normaal rijbewijs. Maar nee, dat is zelfs in Amerika te gek. De SportChassis wordt verkocht als pick-up, maar het is natuurlijk gewoon een truck. Wat je er precies mee moet, weten wij ook niet. Niets schreeuwt zo hard ‘Amerika!’ als dit ding.
09. Edsel Ranger (1958)
Dit is je kans om een stuk automotive geschiedenis te kopen. Edsel was een submerk van Ford en moest de auto van de toekomst zijn. Dat mislukte faliekant. Vind je het gek met een naam als Edsel en een auto die net zo lelijk is. Ford verloor 250 miljoen dollar op het merk. Dankzij het falen van Edsel was Ford erg voorzichtig met het introduceren van gewaagde modellen. Dat betekende bijna dat de Ford Mustang er niet kwam. De verkoopcijfers van Edsel vielen erg tegen en dat betekent dus dat de Ranger zeldzaam is. En daarom prijzig.
08. Toyota SR5 Pick-up (1983)
Wij kennen hem als de Toyota Hilux, maar in Amerika heet hij de SR5. Dit exemplaar is in 1999 volledig gerestaureerd. De originele stickers zijn eraf gepulkt en het ontwerp is er nu opgespoten. De 2,4-liter viercilinder is ook in topstaat.
07. Ford F-1 bestelbus (1949)
Deze toffe bus is helemaal gerestaureerd en ingezet als promotie voor de Leinenkugel-brouwerij. De zescilinder is gekoppeld aan een handbak met drie versnellingen.
06. Mercedes S600 van Evel Knievel (2003)
Een Mercedes S-klasse uit 2003 is niet zo bijzonder. Dit exemplaar was ooit van legende Evel Knievel. De 5,5-liter V12 heeft er slechts 35.000 kilometer opzitten. We zijn erg benieuwd wat een beroemde eigenaar voor de waarde doet.
05. Volkswagen Microbus (1966)
Deze minibus is helemaal opnieuw opgebouwd door de mannen van Gas Monkey Garage. De onbestuurbare bus heeft nu een 2,0-liter met een handmatige vierversnellingsbak.
04. Ford F100 Pick-up (1955)
Nee, het is geen glow in the dark-verf. Bijzonder is het kleurtje wel. Er zit ook flink wat werk in deze Ford F-100. De laadbak is bijvoorbeeld belegd met eikenhout en de achterschermen zijn 7 centimeter verbreed.
03. Mini Cooper S Limousine (2009)
De vraag is waarom? Het antwoord is waarschijnlijk: waarom niet? Of simpelweg: Amerika. Deze uitgerekte Mini heeft plek voor zes personen en achterop zit een jacuzzi. De 1,6-liter viercilinder ligt er nog in en volgens de verkoper heeft de kleine motor totaal geen moeite met het gewicht.
02. Chevrolet Camara Monster Truck (1967)
Ook deze Chevrolet Camaro Monster Truck is geschapen door de creatievelingen van Gas Monkey Garage. Hij staat op het chassis van een Chevy Blazer.
01. The Retrolet (1955)
The Retrolet is in 2002 gebouwd door Scott Winfield. Het kostte hem meer dan een jaar en 3.000 uur. Het frame is met de hand gemaakt en de carrosserie is een mix van verschillende auto’s en delen. De meeste delen komen van Chevrolets uit 1955.
Bekijk hier de hele lijst met alle veilingen van Barrett-Jackson.
Reacties