Er zijn op het grote boze internet genoeg verhalen te vinden van mensen die voor een geinig bedrag een tweedehands EV kochten, om vervolgens een nieuwe accu te moeten kopen van 20.000 euro. Dat je het als particulier daarom spannend vindt om een EV te kopen, snappen we wel. Maar hoe vaak komt het nou echt voor dat een EV naar de garage moet voor een volledig nieuw accupakket? Dat valt statistisch wel mee, maar alsnog moet je goed oppassen.
Volgens een onderzoek van Recurrent Auto onder 20.000 EV-rijders blijkt dat slechts 2,5 procent van alle EV’s de afgelopen 13 jaar een nieuwe batterij nodig had. Dit klinkt als een uitstekende score, tot je wat dieper in de statistieken duikt. Bij de EV’s met bouwjaar 2011 is maar liefst 30 procent van de batterijen vervangen. Bij 2012 is dat bijvoorbeeld 16 procent. Koop dus niet zomaar blind een EV en vertrouw erop dat je zorgeloos kunt rijden.
Batterij van oude EV minder betrouwbaar
Het is niet zo gek dat veel batterijen vervangen zijn bij EV’s uit 2011. Dit was de eerste lichting elektrische auto’s voor de massa en de techniek was niet zo ver als ie nu is. Niet alleen de betrouwbaarheid valt tegen bij de eerste generatie, ze rijden überhaupt niet zo ver. Waarschijnlijk overwoog je daarom sowieso al niet om een eerste generatie Nissan Leaf te kopen, maar hierbij de bevestiging dat je misschien beter een wat jonger model kunt kopen. En misschien moet je er niet te lang mee rijden.
Vanaf 2016 wordt het beter
In 2016 zakt het aantal gevallen dat de batterij vervangen moest worden ineens onder de 2 procent. Dit kan twee oorzaken hebben: of vanaf dat jaar zijn auto’s een stuk beter, of de kans dat een accu stukgaat, neemt toe na 8 jaar. Vooralsnog valt het niet te zeggen hoe auto’s uit 2016 het doen als ze 13 jaar oud zijn, dus misschien is het handig om een auto niet tot na de kleuterfase te houden.
Vince Verschooris heeft op 7 juni 2024 geschreven:
Mijn EV is 11 jaar oud, heb ruim 320.000 km op de teller. Geen onderhoud nodig, enkel banden, ruitenwissers en A/C filter. Rijbereik nog steeds 300-350 km. Is ruim voldoende voor elke dag. Nog geen andere kosten aan gehad, zelfs geen brandstof. En vwbt het milieu: ja idd, de aanmaak van batterij is mileubelastend. Maar denk je dat ontginning, aanmaak, distributie, en verbranding van brandstof dat niet is ?
En btway,we hebben ook nog een klassieke wagen met verbrandingsmotor, no regret.
We blijven een beetje open-minded en hebben geen boodschap aan wilde verhalen, en het grote gelijk van voor of tegen.
FRANK heeft op 5 juni 2024 geschreven:
Ik heb een Ampera uit 2012 met meer dan 200 000 km op de teller, en haal in de zomer nog steeds 70 a 80 km uit een 10Kwh accu.
Dus waar ontstaan die grote verschillen door.?
ik verwacht door het geld wat in de ontwikkeling gestoken is.
Jozef De Ceuster heeft op 6 juni 2024 geschreven:
O
Jozef De Ceuster heeft op 6 juni 2024 geschreven:
Mijn auto is 19 jaar oud,met 250000 km op de teller! Ik val nog liever dood dan dien brol te kopen die nog 5 jaren in ontwikkeling zal zijn!
Denk na en denk aan het milieu!
Vince Verschooris heeft op 7 juni 2024 geschreven:
Mijn EV is 11 jaar oud, heb ruim 320.000 km op de teller. Geen onderhoud nodig, enkel banden, ruitenwissers en A/C filter. Rijbereik nog steeds 300-350 km. Is ruim voldoende voor elke dag. Nog geen andere kosten aan gehad, zelfs geen brandstof. En vwbt het milieu: ja idd, de aanmaak van batterij is mileubelastend. Maar denk je dat ontginning, aanmaak, distributie, en verbranding van brandstof dat niet is ?
En btway,we hebben ook nog een klassieke wagen met verbrandingsmotor, no regret.
We blijven een beetje open-minded en hebben geen boodschap aan wilde verhalen, en het grote gelijk van voor of tegen.
Frans heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Die rommel komt er bij mij niet in!
De nieuwe auto’s trekken op niets zowel ev als euro 6.
Wegwerpvoorwerpen zijn het geworden.
Ik heb na een euro 6 weer een euro 4 gekocht en die rijd veel beter en zal ermee blijven rijden tot hij uit elkaar valt.En dan happen ze hem in afrika weer op voor nog 20 jaar rijplezier.
Dat zie ik met de nieuwe auto’s nog niet gebeuren.
Frans heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Die rommel komt er bij mij niet in!
Jay heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Waarschijnlijk heeft het ook nog te maken met het formaat accu. Een 25kWh accu zal bij hetzelfde gebruik 2x zo vaak opgeladen zijn als een 50kWh accu. En bij een 25kWh accu zal je eerder richting de 0% gaan en moeten opladen naar 100%. Ook snel wegrijden of snelladen zal voor een 25kWh zwaarder zijn dan voor een grotere accu.
Overigens vind ik persoonlijk dat er wel heel fanatiek naar de batterij kosten wordt gekeken. Auto’s zijn gewoon dure apparaten waar veel stuk aan kan. Een DSG versnellingsbak reviseren kost ook klauwen met geld, een vastgelopen turbo ‘hoort er ook bij’ en hoe duurder de auto hoe duurder het onderhoud wordt.
Supergrover heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Hyundai Ioniq Electric is the best. Nu 6 jaar oud, 145k km, en accu nog op 98% Star Of Health (net getest voor onderzoek VER).
Wat niet aan bod komt in dit artikel: hoeveel van die accuwissels betreft een upgrade naar een zwaarder pakket. (Gebeurt ook wel eens met een zwaarder blokkie maar dat gebeurt net wat minder vaak of wordt wat minder nauwlettend geregistreerd.)
hans peperkammp heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Ziet via: youtube.nl (tik in) Exploding Broken Down Tesla Model S (tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand(tik in)Abwracken-Gut für die wirtschaft, slecht für die Umwelt?| WDR Doku (tik in) wie gefärlich ist die Batterie im Elektroauto?|Quarks.
Grrrrrene heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Auto’s zoals de Nissan Leaf, die berucht zijn om hun accu degradatie, halen het gemiddelde aardig omlaag. Maar dat weten we toch gewoon? Zoiets zou ik niet snel kopen, omdat je vrijwel zeker de accu op enig moment moet vervangen.
Ik ben benieuwd hoelang de nieuwe LiFePO4-accu’s meegaan. Dat is een veel robuuster techniek met meer laadcycli en veel minder gevaar op brand. Oh, en minder impact op het milieu en arbeidsomstandigheden elders.
Jeroen heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Ik heb nu 2,5 jaar een Opel Mokka E, rijd geweldig, maar na 10 maanden schoot mijn accu bereik omlaag van 338 km naar 284 km dit 16% na 25.000 km gereden te hebben. Garage reageerde dat het winterseizoen was en later lag het aan de bandenspanning. Op internet lees je van alles over wat invloed op een accu heeft; tussen de 25% en 75% opladen, niet te vaak snelladen langs de weg, niet aan de lader laten liggen voor langere periode, niet helemaal vol laden, 2x per jaar reboote door leeg te rijden onder de 10%.
Ik ben 65.000 km verder en mijn accu heeft nog 83% over van waar ik mee begon, dus ik ben benieuwd wat ik nog over heb over 5 jaar en er 200.000 km op de teller staat.
Want daar lees je niet zoveel over. De electro moter kan makelijk een miljoen km aan, maar wat doet de accu. Ze geven of 7 jaar of tot 160.000 km garantie.
Dus of het nu de eerste, tweede of derde generatie EV hebt, moet je alles met elkaar vergelijken.
-aantal jaren gebruik
-km gelopen
-thuis geladen of aan de weg
-zakelijk of particulier
-merk
Als je deze variabelen niet uit kristaliseerd krijg je nooit een eerlijk beeld en zegt deze conclusie helemaal niks en is dit weer een niet zeggend onderzoek. Waar potentiële EV rijder alleen maar meer door gaat twijfelen.
Supergrover heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Stellantis schat range minder eenduidig in en heb je niet gewoon een te zware rechtervoet? Km zeggen niet(s) alles,percentages…
Adje heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Wat een gekke conclusie, dus omdat de auto 5 jaar jonger is de EV betrouwbaar. Volgens mij kan die conclusie pas over 5 jaar genomen worden, als de accu 5 jaar ouder is. Grote kans dat het aantal vervangen batterijen van die auto’s ook is opgelopen. Vervangen van de accu loopt niet lineair maar is een parabolische lijn.