Het zat autofabrikanten de afgelopen jaren ook niet mee. Op het moment dat het belangrijker is dan ooit om zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren, wordt alles op deze aardbol ineens idioot duur. Denk aan de grondstoffen, maar ook aan de energiekosten en salarissen. Maar gelukkig dalen de nieuwprijzen van elektrische auto’s alsnog gestaag, mede omdat batterijen van EV’s de afgelopen jaren goedkoper zijn geworden.
Volgens het Amerikaanse Department of Energy’s zijn de productiekosten voor lithium-ion batterijen de afgelopen 15 jaar met maar liefst 90 procent gedaald. In 2008 kostte het produceren van één kWh nog zo’n 1.300 euro. Vorig jaar zou het produceren van een EV-batterij nog maar zo’n 130 euro per kWh gekost hebben als je 100.000 accu’s zou bouwen.
EV’s worden al betaalbaarder
De productiekosten van een batterij voor een kleine EV zoals een Opel Mokka zou dus nu zo’n 6.500 euro zijn en voor een grote EV zoals een Tesla Model S tegen de 12.000 euro. Je zag het bij de Tesla Model 3 al (die nu weer gestegen is), maar ook bij andere merken zakten de prijzen van elektrische auto’s. Zo kun je bij Citroën al terecht met 25.000 euro op zak, maar dan heb je wel ‘slechts’ 320 kilometer actieradius.
Een actieradius van 300 kilometer is rationeel gezien voor de meeste mensen genoeg, maar er zullen veel bestuurders zijn die willen dat hun EV net zo ver rijdt als hun oude benzineauto. Is meer een gevoelskwestie. En het liefst voor hetzelfde aankoopbedrag als een brandstofauto. Die mensen moeten dus nog heel eventjes wachten op nog lagere accuprijzen.
Batterijen straks nog eens 90 procent goedkoper
De grootste daling vond plaats tussen 2009 en 2013, daarna vlakt de grafiek iets meer af. Je kunt dus niet zeggen dat we over 15 jaar nog een keer 90 procent goedkoper af zijn, helaas. Maar wie weet: allerlei bedrijven zijn als een gek aan het innoveren en bijna wekelijks zijn er weer nieuwe kleine doorbraken. Zo zijn ze in laboratoria bezig met batterijen die natrium gebruiken in plaats van lithium, wat weer een stuk goedkoper is. Kunnen nieuwe auto’s uiteindelijk weer betaalbaar worden?
Reacties